expressie problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bverhoof

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2003
als ik deze qry draai krijg ik een pop up met de mededeling:
de query bevat geen expressie ... als onderdeel van een statistische functie

SELECT QRY_factuur.Factuurnummer, QRY_factuur.Factuurdatum, QRY_factuur.Achternaam, QRY_factuur.[Adres en huisnummer], QRY_factuur.Postcode, QRY_factuur.Plaats, QRY_factuur.ras, tbl_hondenrassen.Prijs, QRY_factuur.[behandeling(1)], [tbl_soort behandelingen].Prijs, QRY_factuur.[behandeling(2)], [tbl_soort behandelingen (2)].Prijs, QRY_factuur.[behandeling(3)], [tbl_soort behandelingen (3)].Prijs, [dhr_mevr] & " " & [Voornaam] & " " & [Achternaam] AS [Voll naam], Sum([tbl_hondenrassen]![Prijs]+[tbl_soort behandelingen]![Prijs]+[tbl_soort behandelingen (2)]![Prijs]+[tbl_soort behandelingen (3)]![Prijs]) AS Totaal
FROM (((QRY_factuur LEFT JOIN tbl_hondenrassen ON QRY_factuur.ras = tbl_hondenrassen.Ras) LEFT JOIN [tbl_soort behandelingen] ON QRY_factuur.[behandeling(1)] = [tbl_soort behandelingen].[Soort behandeling]) LEFT JOIN [tbl_soort behandelingen (2)] ON QRY_factuur.[behandeling(2)] = [tbl_soort behandelingen (2)].[Soort behandeling]) LEFT JOIN [tbl_soort behandelingen (3)] ON QRY_factuur.[behandeling(3)] = [tbl_soort behandelingen (3)].[Soort behandeling]
WHERE (((QRY_factuur.Factuurnummer)=[kies nummer]));

Wat doe ik niet goed?
de mededeling is gekomen na berekend veld gemaakt te hebben om de prijzen op te tellen

de mededeling is gekomen na berekend veld gemaakt te hebben om de prijzen op te tellen
Ik mag toch hopen dat je dat veld niet in een tabel gebruikt.... Dat soort velden (geldt min of meer ook voor velden met multi-waarden) horen niet thuis in een nette database.

nee in qry
is o[gelost
echter als ik een aantal velden optel in een qry krijg ik een totaal prima
maar als in de reeks van bijv 4 de laatste 2 leeg zijn krijg ik als totaal een leeg veld hoe is dit te tackelen???
thnx bernard

Laatst bewerkt:
Kijk, nu heb je de vraag helder :). Zodra een veld leeg is (waarde Null) en je telt hem op bij een ander veld, is de uitkomst ook Null. Er zijn twee oplossingen: een nette SQL en een minder nette met VBA.
Code:
=IIF([Veld1] Is Null;0;[Veld1]) + IIF([Veld2] Is Null;0;[Veld2]) + IIF([Veld3] Is Null;0;[Veld3]) + IIF([Veld4] Is Null;0;[Veld4]) etc
Code:
=Nz([Veld1];0) + Nz([Veld2];0) + Nz([Veld3];0) + Nz([Veld4];0) + Nz([Veld5];0) etc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan