expressie voor keuzeveld met invoer veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

gregortman

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2005
Ik heb de volgende vraag :(

In mijn database wil ik een keuzeveld met invoervak afhankelijk maken van de uitkomst uit een ander invoer veld(ook een keuzelijst met invoerveld).

De uitkomst uit het eerst invoerveld bepaald welke records in het tweedekeuzeveld gekozen kunnen worden.

Nu heb ik met een expressie (if (expr;waarde waar ,waarde onwaar))geprobeerd dit voor elkaar te krijgen, maar is nog niet gelukt.

Kan iemand mij een expressie geven die wel zou werken ??

Bij voorabaat dank

gregor

Ik heb het als volgt:
Ik heb alle waarden waar uit gekozen kan worden in een tabel staan. Vervolgens heb ik een query gemaakt waarbij het criterium ingesteld is op de waarde van de eerste keuzelijst. De tweede keuzelijst krijgt deze query als gegevensbron.

expressie

antwoord op het 1e antwoord, heb ik gedaan maar weet niet precies hoe de epressie erdan uit moet zien, heb je een voorbeeld.

2e antwoord, heb ik ook gedaan maar zat niet een expressie bij waar ik wat aan had.

Mijn probleem is denk ik dat ik de logica van een expressie niet echt zie, ik weet perfect opdrachten en berekeningen te maken in excel maar in acces vind ik het nogal duister.

heb ook zoals in een van de antwoordne wordt aangegeven doorgelinkt naar cursussen, werd hier ook niet echt helder van

groet

gregor
:confused:

Gregor,

Het voorbeeld zat er wel in, in de bijlage. Die stop ik hier nu ook even bij.
Je lost dit soort problemen niet op met expressies, maar met programmeren in VBA. De code zit achter de bovenste combobox in het formulier.

Kom je er hier ook niet mee uit dan moet je je database even posten, dan kunnen we even naar jou specifieke probleem kijken.

Bijlagen

Keuzevak met invoer veld

Beste bartuls,

Ik heb de antwoorden bekeken op het internet, hierbij gaan jullie ervan uit dat in de 2e tabel de id van de 1e tabel staat dit is bij mij niet het geval.

Ik heb mijn database uitgekleed en bijgevoegd

Het gaat om het formulier polisadministratie, 1e keuzevak is polissoort en 2e is verzekeringmaatschappij .
Indien er bijvoorbeeld een aansprakelijheidsverzekeringwordt gekozen is het de bedoeling dat alleen de verz maatschappijen meet de code SV worden getoond, als er bij de 1e levens verzekering wordt gekozen alleen maatschappijen met code LV etc etc

Dit aangezien er nog al wat verschillende en banken verz maatschappijen etc zijn ongeveer 4600 dus een beetje selectie maak het voor mij een stuk makkelijker

Als je me hirbij zou willen helpen graag!!!!!

bij voorbaat dank

Gregor

bijlage

ik zie dat hij mijn bijlage niet heeft meegenomen, hij is 1,2 MB (waarschijnlijk te groot, hij is gezipt) ik heb hem al verkleind van 9mb

zijn er andere opties

gregor

De techniek die je moet gebruiken om het voor elkaar te krijgen is toch gelijk aan die in het voorbeeldje.
Of een veld nu ID heet of MijnVeldje maakt daarbij niet zo veel uit.

Wat je moet doen is zorgen dat de tweede combobox (of listbox als je die wilt gebruiken) voorzien wordt van het juiste SQL statement nadat je een selectie hebt gemaakt in de eerste ComboBox. Dat doe je met wat code op de Bij Klikken gebeurtenis van de eerste ComboBox.

In het voorbeeld wordt geselecteerd op basis van een ID veld, maar je kunt als selectiecriterium natuurlijk elk veld gebruiken dat voor jou van toepassing is. Ook een combinatie van velden is mogelijk.

Het vergt wel wat (niet zoveel) kennis van SQL. Je bouwt namelijk in VBA code een SQL statement op en zet dat in de RowSource van de betreffende ComboBox. Vervolgens ververs je de inhoud van die ComboBox.
Het voorbeeldje laat die techniek zien.

Je kunt je database natuurlijk altijd ergens op internet plaatsen en een link posten op Helpmij.

Keuzevak met invoer veld

Nou ik gaat nog eens goed stoeien,

In iedergeval bedankt voor je snelle reactie !!!!!!!!

gregor
:)

Keuzevak met invoer veld

Beste Bartuls,

Na een 2,5 uur vruchteloos proberen aanpassen en nog een sproberen, krijg ik het niet aan de gang.

Ik heb wel de database gecomprimeerd en hoop dat ie nu wel meekomt.

ik heb de instructies ingevoegd zoals je vermeld had alleen blijft mijn 2e keuzeveld leeg en veranderd er niks

als je zou kunnen kijken graag

Bij voorbaat dank \

gregor

Keuzevak met invoer veld

bestand zit er weer niet bij ga hem nu op mijn website zetten en eeen link maken

gregor

Met de tabellen in jou database is wat je wilt onmogelijk.
De tabel Zoekwoorden moet je opsplitsen in losse tabellen.

Vervolgens zul je bij de verzekerings maatschappijen moeten vastleggen welke produkten deze ondersteunen. Pas dan kun je op basis van de produktsoorten een selectie maken.

Ik heb bovenstaande voor je uitgewerkt in een voorbeeldje.

Je zult je database dus eerst moeten gaan normaliseren voordat je verder gaat met ontwikkelen.
Dit zal de snelheid van je schermen ook zeker ten goede komen.

Bijlagen

Keuzevak met invoer veld

Kijk helemaal te gek, hier kan ik wat mee.

alvast prettige kerstdagen, al zal ik ze zelf niet meemaken, ik ben bezg met mijn databasie

bedankt

gregor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan