Expressies in access en programmeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

pjd_access

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 feb 2005
Berichten
1
Zou u mij aub kunnen helpen?

In excel bestaat er een functie 'verticaal zoeken'. Bestaat er een gelijke functie in access? Zo ja, hoe heet die expressie?

Ik heb namelijk 2 tabellen (bvb 'Aankopen' en 'Verkopen').
Bij het ingeven van de tabellen moet bvb per onderdeel een prijs ingegeven worden.
Aan de hand van een query worden dan per tabel verdere berekeningen (zoals bvb btw op de prijs, etc.) gemaakt.

Bij het ingeven van de tabellen moet men steeds een referentie ingeven naar een record uit de andere tabel.
(Bvb.: Men geeft een aankoop in, vult de prijs in en geeft 3 referenties naar gedane verkopen. Hier in dit geval werd die ene aankoop dus doorverkocht in 3 delen.)

Wat ik dus in feite finaal wil bereiken... In een formulier zou ik dus graag per aankoop, de totale prijs (van die aankoop en berekend met behulp van de query) in vergelijking brengen met de totale prijzen van de gedane verkopen, om dan in datzelfde formulier te kunnen zien of die ene aankoop gespreid over 3 verkopen al dan niet winst opbracht.

Wat ik in feite wil bereiken is moeilijk uit te leggen, maar mijn probleem is dus dat ik zou moeten weten wat de naam is in acces van de functie 'verticaal zoeken' (of 'horizontaal zoeken') in excel.

KAn u mij aub helpen?
EN wat is volgens jullie een goeie website om mij te begeleiden doorheen het verder programmen van mijn access-bestand?


Dank bij voorbaat!
 
MS Access bevat een relationele database en geen excel werkbladen.
Dit betekent dat je je gegevens inderdaad in tabellen moet gaan opslaan, relaties tussen die tabellen moet leggen en vervolgens middels queries (SQL dus) de gegevens uit je tabellen moet gaan halen.
Dat zijn hele andere technieken als dat je in Excel zou gebruiken.
De links die al gegeven zijn bevatten een goed startpunt om access een beetje te leren kennen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan