Expressions in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Het is alweer even geleden dat ik met expressies gewerkt heb, daarom deze wellicht simpele vraagjes:

Ik heb een expressieveld dat True of False (of Ja of Nee) moet geven, wanneer

Kolom A True is (aangevinkt is)
of
De waarde in kolom B (is een datum) langer geleden is is dan 30 dagen

Voor alle duidelijkheid, de expressie moet dus True geven wanneer aan één van deze twee voorwaarden voldaan wordt.

Hoe doe ik zoiets?

Met een formule die True of False oplevert. Dus in jouw geval een genest IIF.
Code:
Expr1: IIf([Test]=Waar;Waar;IIf(Date()-[Datum]>30;Waar;Onwaar))
Hier is Test een Ja/Nee veld. Die bepaalt in eerste instantie of de uitkomst Ja of Nee is (is gelijk aan je Ja/Nee veld tenslotte) en daarna ga je kijken of de datum in de range valt of niet.

Alvast bedankt voor het antwoord. In Excel doe je zoiets dus op 1-2-3 he :) Eigenlijk zou die expression builder in Access ook zo'n opbouwfunctie moeten hebben met uitleg, zoals in Excel.

Ik ben nog niet in de mogelijkheid geweest om het te testen. Daarna zal ik het topic wel opgelost zetten. Of niet ;)

De Expressionbuilder geeft aan welke componenten er in een formule zitten, maar daarna moet je zelf bepalen hoe en wat. En je moet de voorbeeldteksten ook nog eens verwijderen. Dus helemaal gebruiksvriendelijk is het niet. Maar ach, een database bouwen is ook geen werk voor watjes natuurlijk :). Da's iets voor échte mannen :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan