EXT-schijf niet toegankelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Deze ervaren amateur zou graag hulp willen met het volgende.

Op de schijf van onze harddisk-recorder van Humax staat een aantal opnames die ik graag naar de computer zou willen overzetten. Normaal gebruik ik hiervoor de ingebouwde FTP-functie, maar helaas had ik problemen met het verbinden met de Humax. Omdat ik de fout bij de recorder zocht, heb ik de fabrieksinstellingen hiervan opnieuw ingesteld. Hoewel ik hierbij de schijf niet heb geformatteerd, zijn alle opnames 'verdwenen'. Dat wil zeggen, de schijf is halfvol maar ik zie geen data.

Ik heb de schijf uit de recorder gehaald en deze aangesloten op de computer. Al snel ontdekte ik dat dat de schijf geformatteerd is in het voor mij tot nu toe onbekende formaat EXT, wat Windows en OS X niet kunnen lezen. Ik las online dat EXT een Linux-bestandssysteem is. Daarom heb ik Ubuntu binnen VirtualBox geïnstalleerd. En jawel, de schijf werd direct zichtbaar. Tenminste, één van de partities. De partitie waar het om gaat, is helaas niet toegankelijk omdat het bestandssysteem ongeldig zou zijn.

Lange inleiding, korte vraag: wat nu? Is er nog hoop dat ik de inhoud van de schijf boven water kan halen? Linux/Ubuntu is onbekend terrein voor mij. Valt de partitie te herstellen? Read-only is voldoende.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip! Ik doe dit alles op mijn iMac. Alles is natuurlijk mogelijk, Windows staat er zo virtueel op.

Mooiste zou wellicht zijn om dit binnen OS X of Ubuntu op te lossen. Dat laatste lijkt mij het simpelst aangezien het om een Linux-schijfformaat gaat.

Dus, ik volg je advies graag op, maar hoop eigenlijk op Ubuntu-advies. :-)

@edmoor: Ik vrees dat de vragensteller daar niet mee geholpen is, want hij geeft problemen aan op de Ext3 (of Ext4) partitie van de externe harde schijf.
Hij kan het proberen, maar hij meldde
omdat het bestandssysteem ongeldig zou zijn.

@McMeller: Kijk eerst wat het verhaal van Edmoor oplevert, maar levert dat niets op, dan zou je kunnen kijken of je met photorec en/of testdisk wat kunt. Ik denk dat je zelfs onder Windows kunt blijven werken, dus niet verplicht het onder Ubuntu moet gebruiken.
Zie hier dat er ook een Humax partitie tabel is, dus kijk eerst of je daar wat mee kunt zien/vinden.
In ieder geval NOOIT iets terugschrijven naar die schijf (niet de partitie-tabel en ook geen gevonden databestanden).
Ik link hier onder een paar zaken rondom testdisk/photorec. Ik ga hier niet lopen gidsen, dus als je iemand met enige Linux/Ubuntu ervaring erbij kunt halen dan doe je jezelf een plezier. Zoek zeker ook op Youtube naar instructievideo's voordat je het gaat installeren en gebruiken onder Ubuntu.:
link1
link2
link3

Tijs.

Bedankt! Je komt een stuk meer ervaren over op dit gebied dan ikzelf. :-)

Inderdaad, het leesbaar maken van de schijf is op zich de uitdaging niet. Helaas is de partitie beschadigd en kom ik er niet in. Dat probleem hoop ik op te kunnen lossen, read-only is daarbij voldoende.

Ik kan redelijk volgen wat je schrijft, maar niet in detail. Zie mijn vorige reactie: ik kan Windows draaien, maar als het onder Ubuntu kan is dat voor mij gemakkelijker. OS X is natuurlijk het simpelst, maar aangezien het om Linux-materie gaat, ga ik daar een beetje vanuit.

Laatst bewerkt:
Je hebt een paar mogelijkheden:
a. Je installeert het pakket onder Ubuntu via de Synaptic Package Manager pakketmanager (zie mijn eerste link)
b. Je gebruikt een live cd (bijv. Hiren's Boot CD, kies iets als "Linux based rescue environment" of zoiets zodra van die CD opgestart; daar zitten de 2 programma's al in).
c. Je gebruikt het onder Windows

Als je de voorkeur geeft aan Linux gebaseerd, dan dus a. of b.

Tijs.

In Linux is er nog hoop, want ook als de partitie niet meer in orde is kun je de schijf altijd nog in RAW formaat uitlezen. Helaas moet je de files dan zelf er met een hex editor uit gaan peuteren, maar het is te doen.

Afhankelijk van wat er op de schijf stond kan het zinvoller zijn de vermiste bestanden van het internet te downloaden.

Bedankt voor jullie tips. Optie A van dnties ligt het meest voor de hand.

RogerS, kun je me wat meer vertellen over dat RAW-formaat? De bestanden er per stuk uitpeuteren klinkt niet als een probleem. Het gaat om hooguit 20 bestanden van behoorlijk formaat.

De bestanden downloaden gaat helaas niet omdat het om televisie-opnamen gaat die ik graag in hoge kwaliteit wil bewaren.

Er zijn meer opties dan ik durfde hopen, vanmiddag ga ik weer prutsen.

Inmiddels zit ik een uur of twee te rommelen, maar ik kom geen steek verder.

Iemand online die me goed kan helpen met het leesbaar maken van de partitie onder OS X, Ubuntu of Windows?

Het is gelukt. Na wat speurwerk kwam ik bij de tools van diskinternals.com terecht, waaronder de freeware-tool Linux Reader voor Windows.

Aangezien ik op een iMac werk, ben ik aangewezen op virtualisatie. Onder VirtualBox werd heel de schijf niet gedetecteerd. Als laatste poging Windows 10 onder Parallels Dekstop geïnstalleerd, en toen was het ineens snel voor elkaar. Linux Reader las de partitie namelijk zonder enige foutmelding en vervolgens kon ik de bestanden exporteren. Door één bestand dat ik al had te vergelijken, heb ik kunnen concluderen dat de bestanden in origineel formaat zijn overgezet.

Voor de meeste Helpmij'ers is de virtualisatie-laag niet van toepassing en kan ik de gratis tool van diskinternals.com dus van harte aanbevelen voor het uitlezen van Linux-schijven onder Windows. Er is van dezelfde maker ook een recovery-tool, tevens gratis.

De schijf zit inmiddels weer in de Humax-recorder, geheel opnieuw ingesteld en geformatteerd. En om snel van alle rommel af te zijn, ook de iMac even van een schone installatie voorzien. Alles is weer keurig op orde. Bedankt voor jullie tips!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan