Extended monitor geeft te kleine letters in Chrome

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cyroq

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Berichten
180
Hoi,

Ik heb onlangs een laptop gekocht (15,4 inch) met Windows 10, ter vervanging van mijn desktop (Windows 7). Om er handig mee te werken sluit ik mijn oude monitor hier op aan als extern scherm, via een hdmi naar dvi kabel.
Het vreemde is dat de resolutie er heel anders uit ziet, vergeleken met het beeld dat ik heb als ik de monitor op mijn desktop aansluit. In beide gevallen is het 1920x1080 maar in Windows 10 (mijn laptop dus) lijkt de resolutie binnen Chrome (of elke andere browser) veel hoger. Webpagina's zijn breder en teksten zijn kleiner en een beetje smoezelig. De Windows-elementen zien er wel in normale grootte uit, maar het Chrome venster (de tabbladen etc) dan weer niet.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik kan handmatig op de webpagina's inzoomen maar vaak gooit dit de layout van websites door de war, dus ik heb liever een structurele oplossing. Iets in de grafische kaart misschien?
 
Wellicht eens bij beeldschermen in Apparaatbeheer proberen de .inf-file voor dat externe scherm bij te werken..?
Waarschijnlijk wordt deze nu als standaard Plug & Play-scherm weergegeven..?
 
Kun je me vertellen wat ik dan precies moet bijwerken? Ik kan de inf-file zelf niet vinden, ik zie in de log wel dat deze is opgeroepen.
De monitor wordt in apparaatbeheer nu aangegeven als "Acer V233H (HDMI)"
 
Dan zou het ( mogelijk na her-start ) nu goed moeten zijn...of die HDMI=>DVI converter is niet best, zou ook nog kunnen...
Kan het hier niet controleren, de monitor op mijn Win 10 systeem heeft geen HDMI-ingang, alleen DVI en de videokaart in het systeem heeft geen HDMI uitgang ( alleen 2x DVI ).
 
Ik heb niets veranderd aan instellingen, dus ik denk dat er nog niets is opgelost. De hdmi>dvi kabel is op zich van goede kwaliteit (geen eBay spul) dus ik betwijfel of het daar aan ligt. Ik las wel iets over browsers die 'herkennen' dat je laptop een 15 inch scherm heeft, en dus andere visuele instellingen aanhouden. Als je dat dan output naar een groot extern scherm (ca 20 inch) ziet het er vreemd uit. Ik heb ook al gespeeld met de instellingen van de leesbaarheid van fonts maar dat helpt ook niet echt.

Volgende week krijg ik wel een USB type C naar DVI kabel binnen, dan kan ik ook nog checken of het mogelijk aan de kabel ligt.
 
Je kunt ook een andere browser proberen om te kijken wat daar het resultaat is, denk aan Opera, Firefox, Waterfox ( 64 bit Firefox-kloon ) of Palemoon ?
Niemand verplicht je om Chrome te gebruiken ( wil het zelf niet op m'n systeem maar dat is persoonlijk ).
 
Ik blijf graag Chrome gebruiken, want naast dat ik een Google fanboy ben :)P) vind ik de integratie van Google producten ook erg fijn werken.
Ondertussen heb ik wel een oplossing gevonden! Het bleek inderdaad aan Chrome te liggen, opgelost door rechtermuisknop op de snelkoppeling > eigenschappen > Compatibiliteit > Disable display scaling on high DPI settings (of de Nederlandse variant ervan). Na een restart zijn de Chrome tabs groter geworden en zijn de webpagina's op 100% gewoon scherp en groot genoeg.
 
OK, goed gevonden :thumb:
Ja, ieder zijn voorkeur, ik gebruik Google altijd als zoekmachine ( Waterfox als browser ) maar daar blijft het bij.:p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan