extern bestand records in bestaande tabel samenvoegen, zonder query

Status
Niet open voor verdere reacties.

iranda

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2014
Hallo, ik heb een probleem:

Database:
4 tabellen
1 Externe linktabel met Excel

Klembord01.jpg

De tabel 01-01-2014 mag GEEN ID numeriek met primaire key hebben, anders kan ik de records niet van uit de externe import Excel in de tabel 01-01-2014 kopiëren.
Nu wil ik eigenlijk om fouten te voorkomen tabel 01-01-2014 met een unieke autonummering hebben en toch de mogelijkheid om vanuit de dynamische Excel de records in Tabel 01-01-2014 kopieren, zodat de Excel leeg is voor de volgende input vanuit Excel.
Als ik een primaire key maak, zegt access dat mag niet
Wat doe ik verkeerd?

Wellicht heb ik al teveel drank op, maar ik snap je probleem niet :o. Je hebt een tabel (met een erg onhandige naam als je het mij vraagt, maar gelukkig doen tabelnamen er niet zo toe in een database). En daaraan wil je records toevoegen vanuit een Excel blad. Lijkt mij prima te doen. Maar in je vraagomschrijving wil je dat blijkbaar doen zonder een query te gebruiken? Dat betekent dus: overtypen. Lijkt mij niet de beste oplossing :).
Maar ik vermoed dat je best een toevoegquery wilt gebruiken, dus dat zal je vraag ook wel niet zijn. Wat wel? Geen idee... Je hebt, als ik de vraag goed lees, in beide tabellen een veld ID staan, en in je Access tabel is ID een autonummerveld. En dan kun je in de problemen komen met een toevoegquery, want dan kan een nummer al bestaan in je Excel bestand. Maar wat is dan precies de bedoeling? Die nummers overslaan? (Lijkt logisch, want dan bestaat het nummer tenslotte al).

Ik probeer het nogmaals uit te leggen.
Ik heb een tabel gemaakt met de naam 01-01-2014
Hierin zitten 200 records van 26 velden
Deze tabel heb ik uit een excel gehaald
Maak veld 1, naam ID en maak er een prim key van.
Nu heb ik een externe verbinding met een excel sheet
deze is dynamisch, dus steeds aanvullen en je ziet de records.
Nu wil ik deze nieuwe excell (25) recordsgegevens in de tabel 01-01-2014 zetten.
Zodat deze groeit van 200 naar 225.
Ik wil geen qry maken maar gewoon kopieren van de ene naar de andere tabel.
In de excell is GEEN pri key, want het is een gekoppelde reeks

Ik wil geen qry maken maar gewoon kopieren van de ene naar de andere tabel.
Leg eens uit waarom je dat niet wilt? Het is niet alleen onlogisch om zo te werken, het is onhandig, en kost je extra veel tijd. Bovendien vergroot het de kans op fouten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan