Extern bureaublad

Status
Niet open voor verdere reacties.

embetwee

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2007
Hallo allemaal! Ik heb het volgende probleem:

Ik heb thuis een drietal PC met XP Pro erop draaien. Recentelijk kochten we een laptop, draaiend onder Vista Home Premium, erbij. De bedoeling van de laptop is dat we ieder afzonderlijk middels het Windows externe bureaublad contact kunnen maken met de eigen PC. Zo kun je indien gewenst op de bank of in de tuin werken en toch je bestanden maar op 1 plek bewaren.

Ons probleem bestaat hieruit dat 1 van de 3 PC's zich via het (draadloze) netwerk niet zo maar laat benaderen. Het IP-adres van deze PC varieert niet omdat de router op basis van z'n Mac-address steeds hetzelfde IP toekent. De firewall van de desbetreffende PC is uitgeschakeld, het AV-programma (AVG8.0) gooit geen roet in het eten. Vanzelfsprekend bevinden alle PC's zich in dezelfde IP-range en is de werkgroepnaam identiek.

Als vanaf de te benaderen PC een pingopdracht wordt gegeven richting de PC die contact wil maken is deze vrijwel direct terug te pingen en via mstsc.exe te benaderen. Zo lang de sessie duurt is er dan weinig aan de hand. Zit er echter langere tijd (b.v. een kwartier) tussen twee aanmeldpogingen dan moet de ping-opdracht opnieuw gestart worden alvorens contact gemaakt kan worden.

Ik weet het even niet meer. Wie helpt?
Alvast dank! Embetwee.

Klinkt naar energiebesparende maatregelen in de instellingen van die ene pc.

Zorg ervoor dat de draadloze netwerkkaart van deze XP pc niet in energiebesparende modus komt te staan. Op die XP PC: Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc, zoek de draadloze netwerkkaart op onder Netwerkadapters of onder de USB-sectie, dubbelklik erop, ga naar tabblad Energiebeheer, en vink uit: Deze computer mag ... om energie te besparen.

Kijk of dat helpt.

Tijs.

Dag Tijs,:confused:

Absoluut een goede suggestie, maar niet de oplossing voor mijn probleem. De USB netwerkkaart staat zo ingesteld dat-ie 'constantly awake' moet zijn. Zelf heb ik eraan lopen denken dat de laptop misschien via de router (standaard gateway) op zoek gaat naar de PC terwijl hij hem lokaal moet zoeken? En als hij lokaal moet zoeken, hoe zou ik dat dan moeten aangeven?

Dank en groet, embetwee.

Let even op, voor de zekerheid:
Constantly awake is een instelling van (de driver van) de draadloze netwerkkaart. Vandaar dat die instelling bereikt wordt via Configuratiescherm -> Netwerkverbindingen

Wat Windows zélf nog doet met die apparaten staat daar m.i. enigszins buiten...
Overigens realiseer ik me dat je (in jouw geval) niet bij de eigenschappen van de netwerkkaart zelf moet zijn voor dat "De computer mag ... besparen", maar bij de USB roothub/hoofdhub waar die netwerkkaart op aangesloten is...
Probeer dus ook even Energiebeheer uit te zetten op alle USB Roothubs / USB Hoofdhubs die je vind in Apparaatbeheer onder de sectie USB Controllers.

Kijk ook na of de PC zelf in Standby modus kan geraken, door het aanpassen van Energiebeheer: Start -> Uitvoeren -> powercfg.cpl
En dan met name het Thuis/Kantoor schema, welke het standaard schema is voor desktop-computers. Zet daar Systeem op standby en Systeem op slaapstand beiden op Nooit.

Succes,

Tijs.

Dag Tijs,

Ik heb precies gedaan wat je voorstelt: van de 6 aanwezige hoofhubs de energiebesparing uitgeschakeld. De instelling van het energiebeheer bleek al de gewenste te zijn. Helaas is het e.e.a. zonder resultaat gebleven.

Toch heb ik misschien nog wel een tip: Als we de te benaderen PC even X noemen, de laptop (waarmee we de bureaubladsessie willen maken) Y en een willekeurige, niet ingeschakelde PC Z en we geven op Y een onafgebroken pingopdracht richting X dan begint X pas te replyen als tegelijkertijd vanaf X eveneens een pingopdracht richting Z wordt gegeven. Ook zelfs als Z uitstaat dus. Misschien dat dit jou of anderen op het goede spoor zet.

Voor nu nogmaals dank!
Embetwee.

Ik zou nog eens goed kijken naar de andere opties van de driver van de draadloze netwerkkaart: Hopelijk zijn er nog instellingen die iets voor je probleem kunnen betekenen, want Constantly awake lijkt niet genoeg te zijn.

In (bijv.) sommige Intel-gebaseerde draadloze netwerkkaarten zijn er nog mogelijkheden die gaan over 'performance' etc. Die zet ik standaard altijd op maximaal ipv. de standaard instellingen. Misschien zijn er bij jou ook nog dergelijke (+ andere) instellingen die je vooruit kunnen helpen.

Anders kijken of andere driver (+ hun instellingen) je verder kunnen helpen.

Ik heb geen opties meer behalve bovenstaande. Hopelijk helpt het, en anders hoop ik dat andere forum-lezers nog tips voor je hebben.

Tijs.

Min of meer opgelost...

Hoi Tijs,:thumb:

Hoe goedkoop ik dat ook vind ben ik na nog van alles geprobeerd te hebben op de 'wisseltour' gegaan. Een exact identieke USB netwerkkaart bleek hetzelfde gedrag te vertonen; vervanging door een PCI exemplaar (van een ander merk) loste het probleem definitief op. Frustrerend omdat ik nu nog niet weet door welke instelling het precies veroorzaakt werd, maar daar ga ik bij gelegenheid nog wel eens achteraan. De huisgenoten zijn ieder ieder geval tevreden gesteld. Mag ik je nogmaals danken voor je hulp? Wie weet tot later!

Embetwee.

Geen probleem!

Mooi dat je het probleem hebt kunnen oplossen. :thumb:

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan