extern domein geeft router ip

Status
Niet open voor verdere reacties.

imax

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
136
Hallo iedereen,
ik heb een ubuntu web server opgericht met een hp proliant server.
Op deze server is owncloud geinstalleerd.
de nodige poorten zijn geforward en ik heb mijn ip gekoppeld aan de no-ip service.
Wanneer ik over 3g mijn no-ip domein ingeef werkt alles en zie ik de index.html op de server.
Wanneer ik lokaal mijn no-ip adres ingeeft (op het zelfde netwerk als de server) zie ik een foutboodschap van mijn router (zie bijlage).
Dit is een probleem vermits ik in de owncloud client een serveradres moet opgeven en ik zowel van buiten mijn netwerk als van binnen mijn netwerk wil kunnen syncen met mijn laptop en ik moeilijk steeds dit ip van extern naar intern kan wijzigen...
heeft iemand hier een oplossing voor? :(

alvast bedankt!
Axel Lemmens

Knipsel.PNG
 
Dat komt omdat je niet vanuit je eigen router naar buiten en meteen (via portforwarding) weer naar binnen kunt (90% van de thuisrouters kunnen dat niet).
Wat je dus moet doen is je no-ip servernaam in het hosts bestand van je pc/laptop zetten, maar met het interne ip-adres erbij, dus NIET via dns het externe ip-adres gebruiken van je no-ip servernaam.

Voorbeeld:
Je hebt mijnowncloud.no-ip.org als servernaam geregistreerd.
Je Proliant server heeft ip-adres 192.168.1.100
dan in je hosts bestand toevoegen:
192.168.1.100 mijnowncloud.no-ip.org

Tijs.
 
Tijs,
Hartelijk dank voor de goede uitleg. Ik probeer het morgenavond!
Mvg,
Axel Lemmens
 
Is er trouwens ook een manier om dit mobiel in te stellen op iphone?
 
Let even goed op:
Op de iphone:
a. Is die vanaf 3g verbonden met Internet, dan geldt het externe ip-adres van je router als toegang tot je cloud (dus kun je gewoon het no-ip adres gebruiken).
b. Is die verbonden met een (draadloos) netwerk waar ook je Proliant op bereikbaar is, dan geldt het interne ip-adres van je server als toegang tot je cloud. Je zult dan het interne ip-adres van je Proliant moeten gebruiken voor toegang, want je kunt niet aanpassingen doen in een hosts bestand zoals je op een pc/laptop wel kunt.

Nog even een kleine waarschuwing: Afhankelijk van je anti-virus/anti-malware programmatuur op je pc/laptop kan het zijn dat die protesteert tegen aanpassingen in je hosts bestand. Je zult dan (natuurlijk) in die programmatuur een instelling moeten aanpassen dat wijzigingen in je hosts bestand wél zijn toegestaan. [Het hosts bestand wordt soms door malware gebruikt om je om te leiden naar malafide sites etc., vandaar.]

Nog een tip: hosts bestand moet je "Als Administrator" aanpassen als je Vista, Windows 7 of Windows 8 gebruikt (anders heb je geen schrijfrechten erop).
Wat ik in dergelijke gevallen altijd doe is het volgende:
a. Ik maak een snelkoppeling op het bureaublad met opdrachtregel: notepad.exe %windir%\system32\drivers\etc\hosts
b. Ik rechtsklik op die nieuwe snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren"
c. Ik doe mijn aanpassingen in het geopende kladblok en sluit af door op het rode kruisje te drukken. Ik geef dan aan dat de wijzigingen opgeslagen moeten worden.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan