Externe Hard Disk en probleem bij PC Boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hommel

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Berichten
114
Hallo,

Ik heb mijn probleem niet in dit forum kunnen vinden, dus dan toch maar het volgende:

Ik heb een externe Hard Drive:
merk Seagate
capaciteit 1 TB
Type nr. ST310005EXA101-RK (met externe voeding)

Probleem:
Als de externe Drive "aan" staat en is aangesloten op de USB van mijn PC, dan blijft het boot-proces van mijn PC hangen ergens in het POST-scherm, in ieder geval nog voordat Windows wordt geladen. Ik moet dan de PC weer uitzetten (knop 5 sec. indrukken).
Het gaat goed, als ik de externe HD op de USB van mijn PC aansluit, nadat mijn PC is opgestart.
Het werkt ook goed, als ik de aansluiting tot stand breng tijdens de opstart, maar wel, direct nadat het POST-scherm voorbij is, dus net voordat Windows wordt geladen. (POST=het eerst zwart-wit scherm met allerlei meldingen over gevonden schijven...etc..., voordat Windosw opstart).

Na deze vaststelling maakte ik me (nog) geen zorgen. Maar.....
.....Ik verplaatste de map "Mijn Documenten" vanaf de interne HD naar een partitie op de externe HD. Hierna durfde ik de aansluiting van de externe HD op de USB niet meer te doen na volledige opstart (inclusief Windows), omdat ik meen, dat er dan iets geks kan gebeuren met de niet gevonden systeemmap "Mijn Documenten".

Voor de volledigheid meld ik nog:
  • Mijn PC (desktop) draait onder Win-XP
  • De interne HD met het systeem erop heeft slechts 1 partitie (uiteraard een primaire partitie) C:
  • De onderhavige mobile HD is in 3 primaire partities verdeeld. D:, E: en F:
  • De map "Mijn Documenten" heb ik niet meer op C:\Documents and Settings\<user>... etc, maar naar D: (op de externe HD) verplaatst
Mijn vraag nu is:
Wat moet ik doen, om te maken, dat het booten van de PC keurig doorloopt, terwijl mijn externe HD "aan" is en in de PC-USB zit?
 
Kijk in het boekje van het moederbord hoe je in de BIOS "Removable media" (of USB-HDD en dergelijke) achteraan kunt zetten als het gaat om ervan op te starten.

Tijs.
 
Kijk in het boekje van het moederbord hoe je in de BIOS "Removable media" (of USB-HDD en dergelijke) achteraan kunt zetten als het gaat om ervan op te starten.
Bedankt, maar....
Deze Ext.HD komt helemaal niet in de bootsequence van de BIOS voor. In ieder geval niet vooraf aan de gewone HD met het (Windows-)systeem. Dan mag het evalueren van de bootsequence tijdens het opstartscherm volgens mij ook geen problemen veroorzaken, toch?
 
Geen idee, anders proberen een mail te sturen naar de fabrikant van het moederbord hoe je probleem op te lossen. Ik ben er positief van overtuigd dat áls er een oplossing is dit een BIOS instelling zou moeten zijn.

Tijs.
 
Lijkt me eigenlijk ook..., maar welke aanpassing blijft nog de vraag.
Bedankt in ieder geval.
 
Nog niet opgelost

Is er nog iemand, die een suggestie heeft voor de oplossing van het probleem met mijn ext.HD: Systeem hangt tijdens opstart-POST...etc...
Opstartvolgorde drives BIOS is volgens mij niet van belang, omdat externe HD daarin niet voorkomt.
Alvast bedankt......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan