Externe harddiks start telkens opnieuw op..

Status
Niet open voor verdere reacties.

lady johnny

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2008
Ik heb een probleem... een héél groot probleem.
Ik heb sinds 2 jaar een eigen bedrijf en alles voor mn bedrijf sla ik op op de harddiks, alle afspraken, oude emails, bestanden, administratie enz..

Tevens heel veel prive dingen, fotos met emotionele waarde enz..

Vanochtend doe ik de computer aan, en de harddiks lichtje begint blauw te branden en hoor de 'motor' starten.. Ik kan het niet uitleggen, maar iedereen weet wel hoe het klinkt denk ik.. Na 5 seconden, als de harddiks is opgestart gaat ie meteen weer uit, daarvoor hoef je niet naar de harddiks zelf te kijken want je hoort het weer aan een geluidje.. een motor die uitvalt/wegvalt. Het lijkt wel alsof de stroom telkens om de 5 seconden uitvalt. (is niet zo want anders zou alles hier uitvallen, ook de computer etc)

Zo herstart hij zichzelf een stuk of 4/5 keer en daarna blijft het lichtje op rood staan en onderneemt hij geen pogingen meer tot opnieuw opstarten.

Ik heb vanalles geprobeerd, bij apparaatbeheer gekeken, maar hij geen nergens een fout aan, andere usb kabel, andere usb poort.. allemaal lost het mijn probleem niet op.

De kabel van het stroom heb ik zo geen extra kabel van, maar ik ben bang dat het daar ook niet aan ligt. In de midden van de kabel zit namelijk een kastje (hoe noemen jullie dat, voeding ofzo?) en daar zit een geel lichtje, en dat gele lichtje blijft continue branden. Ook als hij uitvalt... Ik ben dus bang dat het aan mijn externe harde schijf zelf ligt.

Wie kan me helpen? Het is heel erg belangrijk!

Nog wat gegevens:

Western Digital is het merk.
Verder staat er:

WD5000AAKS WD Caviar SE16
Serienummer: WCAPWO874392
500GB

Master/slave jumbper not required for SATA jumperid pins 3 and 4 anable PUIS (power up in standby)

Help!

Tsja, ik hoef niet uit te leggen welk "dier dat normaal alleen in een wei gras eet" je bent om de belangrijkste bestanden niet te backuppen.

Een factor die ik zelf als eerste zou uitsluiten is of het een voedingsprobleem van je pc is. Sluit dus een externe voeding aan aan de harddisk, bijv. zoals inbegrepen is in deze set of deze set. De Sitecom is (o.a.) bij Dynabyte in de winkel te koop (wel te duur: € 50), deze hint alleen gegeven als je niet weet waar dergelijke apparatuur te krijgen is in jouw buurt.

Als je het nog 'grondiger' aan wilt pakken: Bouw de harde schijf uit, gebruik zo'n harddisk-naar-USB apparaat zoals hierboven gelinkt, en sluit het geheel via USB aan aan een andere computer. Er wordt dan (als je geluk hebt) een externe harde schijf extra aangegeven op die andere computer. Kijk dan in Verkenner of er schijfletter(s) zijn bijgekomen, en kopieer daarvandaan wat je van de schijf bekijken/redden kunt.

Werkt dit niet, dan zou ik direct die harde schijf niet meer gebruiken/aanzetten, en je melden bij een vakman in de buurt danwel rechtstreeks bij een datarecovery-bedrijf zoals Norman of zoek een andere, via de zoekterm "data recovery" op Google.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tsja, ik hoef niet uit te leggen welk "dier dat normaal alleen in een wei gras eet" je bent om de belangrijkste bestanden niet te backuppen.

Een factor die ik zelf als eerste zou uitsluiten is of het een voedingsprobleem van je pc is. Sluit dus een externe voeding aan aan de harddisk, bijv. zoals inbegrepen is in deze set of deze set. De Sitecom is (o.a.) bij Dynabyte in de winkel te koop (wel te duur: € 50), deze hint alleen gegeven als je niet weet waar dergelijke apparatuur te krijgen is in jouw buurt.

Als je het nog 'grondiger' aan wilt pakken: Bouw de harde schijf uit, gebruik zo'n harddisk-naar-USB apparaat zoals hierboven gelinkt, en sluit het geheel via USB aan aan een andere computer. Er wordt dan (als je geluk hebt) een externe harde schijf extra aangegeven op die andere computer. Kijk dan in Verkenner of er schijfletter(s) zijn bijgekomen, en kopieer daarvandaan wat je van de schijf bekijken/redden kunt.

Werkt dit niet, dan zou ik direct die harde schijf niet meer gebruiken/aanzetten, en je melden bij een vakman in de buurt danwel rechtstreeks bij een datarecovery-bedrijf zoals Norman of zoek een andere, via de zoekterm "data recovery" op Google.

Succes,

Tijs.

Volgens mij heeft TS het over een externe harddisk.
Hij zegt dat hij o.a. andere USB poorten geprobeerd heeft.....

Ik heb het inderdaad over een externe harddiks, zoals ook in de topictitel vermeld staat.

Gelukkig heb ik het probleem inmiddels opgelost.
Ben naar familie gegaan om een andere voeding te halen, maar dit was het probleem niet.
Toen ben ik naar de winkelgegaan en heb ik een andere behuizing gehaald.

En dit was schijnbaar het probleem, want hij doet het weer:D

Ik heb er inderdaad van geleerd, en zal dus nu inderdaad moeten backuppen.
Iemand daar nog een goede tip voor?

Ik ben dus echt niet goed in het onthouden om dagelijks na alle activiteiten de harddiks te back uppen.

Ik denk aan programma's als Backup Exec System Recovery Desktop Edt
Laat je goed voorlichten over wat er allemaal mee kan, want het kan véél. Resellers in NL: link
Overweeg de installatie van de software + de inrichting van de backup-taak/backup-taken door een professional te laten doen.

Heb ik zelf ook mee gewerkt, en is prima om de besturingssysteem, programmatuur en data terug te kunnen zetten.

Dit moet dan i.c.m. een 2de externe harde schijf die qua grootte (minstens) evenveel ruimte bevat als de huidige externe harde schijf + de opslagruimte van de interne schijven.

Natuurlijk zul je niet alle ruimte gebruikt hebben of gaan gebruiken op de interne + externe harde schijf, dus probeer hier een redelijke rekensom uit te destilleren. Backup Exec System Recovery ondersteunt ook het terugzetten van 'oudere' versies van bestanden (incrementele backup), dus bemeet de nieuwe exterene harde schijf ook weer niet té krap.

Als je het helemaal 'chic' wilt doen koop je 2 van dergelijke extra harde schijven, waarvan je er een bijv. maar 1x per week meeneemt naar de zaak en daarna weer naar huis voor het geval er brand uitbreekt of tegen diefstal. Evt. kun je die ook in een brandwerende kluis opbergen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan