Opgelost externe harddisk niet herkend

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

JanBG

Verenigingslid
Lid geworden
30 aug 2017
Hallo,
Ik gebruik al heel lang een externe harde schijf (E:\) , maar sinds gisteren krijg ik de mededeling: E:\ is niet toegankelijk. Het apparaat is niet klaar.
De enige keuze die ik kan maken is : formatteren, maar ja dan den ik wel alle gegevens kwijt.

Iemand een suggestie?

Probeer de schijf eerst aan te sluiten via een andere USB-poort, met een andere kabel of op een andere computer om hardwareproblemen uit te sluiten.

Sluit hem eens aan, en kijk eens of je hem in Windows Schijfbeheer ziet staan. En zo ja, laat eens zien wat je daar ziet?

Maar houd in je achterhoofd dat hij ook stuk kan zijn. Dus ik hoop van harte dat je backups hebt gemaakt.
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. In het uiterste geval kan je beroep doen op een data-recovery bedrijf. Maar dan moet welke megabyte je wel veel waard zijn omdat ze dit niet gratis doen. Maar hopelijk komt het niet zover.

Plaats een screenshot van schijfbeheer. Merk, model schijf? Op een andere pc geprobeerd?
Informatie.

Laatst bewerkt:
Bijgaand een screenshot

Bijlagen

• 2025-02-25 11_26_43-Deze pc.png
    2025-02-25 11_26_43-Deze pc.png
    8,8 KB · Weergaven: 7
Hoi,
Heb hem aangesloten op een andere PC, kreeg toen wederom de melding dat het apparaat niet gereed was, maar toen ik hem vervolgens weer aansloot op de originele PC werkt het opeens weer allemaal. Wie het weet mag het zeggen....

Dan is de aansluiting niet goed.

Dat is geen afbeelding van schijfbeheer.

* Schijfbeheer
Schijfbeheer = C:\Windows\System32\diskmgmt.msc

* Snelkoppeling maken
- Ga naar > Lege plek op bureaublad
- RMK > Nieuw (RMK = rechtermuisknop)
- Kies > Snelkoppeling
- Achter Doel: > C:\Windows\System32\diskmgmt.msc

1. Je kunt de bestandslocatie = doel openen
2. Je kunt een ander pictogram kiezen
3. Je kunt onder Uitvoeren: de venstergrootte bij het openen aanpassen
4. Je kunt geavanceerd kiezen = Als administrator uitvoeren (is soms een vereiste)

Is de schijf (alles) nu bereikbaar in Windows Verkenner? Op de screenshot lijkt mij de situatie niet goed. Daar hebben experts meer verstand van.

Ik heb een kwartiertje geleden iets te enthousiast gereageerd. E:\ opent wel, maar als ik op een van submappen klik krijg ik weer de melding dat het apparaat niet gereed is.

Die schijf lijkt me niet zoals het hoort. Mocht de schijf toevallig weer even bereikbaar zijn, maak dan meteen een kopie. Kan zijn dat deze aan het sneuvelen is.

Je kunt ook proberen de schijf uit de behuizing te halen en testen of het in een andere behuizing wel werkt. Maar goede kans dat het de schijf zelf is die bijna defect is.

Tja,
Ik denk dat de schijf helaas is 'overleden'. Zelfs formatteren werkt niet. Heb gelukkig wel back-ups. Dank voor het meedenken, ik sluit dit item

Als de schijf niet aanwezig/actief is kun je natuurlijk niet formatteren. Jij zegt schijfletter E:\ die zie ik niet in schijfbeheer. Kan ook een defecte voeding zijn.

Zie je de E-schijf wel op een andere pc dan kun je daar CrystalDiskInfo (gezondheidstoestand) uitvoeren.
Moet je een nieuwe schijf kopen, verkoop je gewoon de boot.;)☺️

Terug
Bovenaan Onderaan