Externe harde schijf formateren in Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

nicoingrid

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2002
Hallo,
ik heb een externe harde schijf van Samsung 1,5 TB. Deze heb ik (snel) geformateerd maar doet niet wat ik wil.

Ik download veel grote filmbestanden uit nieuwsgroepen, maar deze worden niet goed gerepeard/Extract.

Toen ik de schijf heb geformateerd heb ik gekozen voor NTFS (standaard) als bestandstype en standaardinstellingen voor dit apparaat (geeft aan dat dit 4096 bytes) is. Dit zal dus wel niet goed zijn, maar weet iemand wat ik dan wel moet instellen om met mijn harde schjf grote bestanden te kunnen downloaden en te laten repareren/samenstellen.

Wie helpt me verder.

Ntfs moet toch goed zijn.

Voor je uitpakt, controleer je dan wel of de Rar's gaaf zijn.
Dit doe je met bijv. Quickpar.

De RAR bestanden zijn goed en ik doe het met de programma's die jij noemt. Het probleem zit hem in de groote van het bestand. Wanneer ik een DIVX bewerk gaat alles goed. Ik heb het nu over bestanden van 4 GB of groter. Ik denk dat ik ergens iets moet instellen. Deze mogelijkheid krijg je ook bij formateren. Dan geeft hij clustergroote 4096 bytes aan, maar je kunt ook een groter clustergetal invullen, maar ik heb geen idee welke dit dan moet zijn.

Ik werk overigens met Windows 7. Kan je me met deze info verder helpen??

Laatst bewerkt door een moderator:
4096 is gewoon goed.
Waar het misschien misloopt is bij het uitpakken zelf: Als het uitgepakte bestand eerst op een schijf worden samengesteld die niet NTFS is (bijv. je C: schijf; kijk het na in Schijfbeheer) dan loop je op dat moment dus tegen die 4 GB beperking aan.

Tijs.

Ik pak echt alles op de Samsung externe HD uit. Alles loopt mvia deze schijf. Is er nog iets dat ik kan/moet wijzigen??

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen idee, maar NTFS en die 4096 instelling voor sectorgrootte zijn niet het probleem.

Tijs.

Het verschil tussen snel formatteren & volledig formatteren is dat in het eerste geval alleen de MBR's gewist & opnieuw geschreven worden. Alle op dat moment op de schijf aanwezig informatie blijft verder ongewijzigd. Pas als je nieuwe informatie opslaat, word de voorgaande overschreven.

Met volledig formatteren word alle informatie met nullen overschreven, waardoor de schijf echt gewist is. Voorgaande oude informatie interfereert (residu) daardoor niet meer met de nieuwe informatie.

Wat betreft clustergrootte: Hoe kleiner, hoe meer ruimte & hoe groter, hoe meer snelheid. Bestanden zijn doorgaans nooit even groot, & als er aan het eind 1 bitje overblijft, word daar een hele cluster voor gereserveerd. Daar kan dan niets van een ander bestand of map meer bij.

In de MBR passen maar een bepaald maximum aantal clusters, dus als je de cluster te klein kiest, gaat dat ten kostte van je schijfruimte. In dat geval kan je meerdere partities aanmaken, zoveel als de letters die je in het alfabet nog over hebt. Standaard, in jouw geval dus 4096, kiest de ideale verhouding daarin.

Herpartitioneer & formatteer de schijf nog eens volledig, voer daarna nog eens een volledige schijfcontrole uit met oppervlaktecontrole (beide hokjes aanvinken of opdrachtregel chkdsk schijfletter: /f /r /x). Controleer of je ingepakte bestand niet corrupt is voor het uitpakken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan