Externe harde schijf is gevallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nillow

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
Beste leden,

Enkele weken geleden is mijn externe harde schijf gevallen. Uiteraard weet ik dat ik backups had moeten maken, maar dat vergeet je natuurlijk net op de verkeerde momenten.

Hij werd wel herkend en ik kon ook de mappen nog zien, maar alles kopiëren, dat lukt niet meer.

Ik heb hem net uit de kast gehaald en in een computer gehangen, maar dat wil helaas ook niet lukken. Naar een bedrijf gaan om dat ding te laten repareren voor 1500 euro is voor mij nu ook geen optie.

Er staan echter erg belangrijke dingen op die schijf. Heeft iemand enig idee welke stappen ik op dit moment het beste kan ondernemen?

De schijf wordt heel goed herkend zelfs. Ik kan zelfs de meeste mappen zien. Ik krijg echter bij het kopiëren van de bestanden meldingen dat ik een i/o probleem heb (0X09007045D).

Ik ga eens even met Norton rommelen en een backup proberen te maken.

Bedankt in elk geval voor je hulp.

God,

Dat lukt ook al niet. Ik moet eerst een lege harde schijf hebben om daar mee te werken.
Ik wil gewoon alles wat op die harde schijf staat kopiëren naar mijn bureaublad. Is daar echt geen tool voor?

Ik begin langzaamaan gek te worden. Was ik maar geen leek

Image maken

Er zijn diverse kopieer programma's die onder Windows werken. Als de schijf ernstig is beschadigd levert dit een probleem op bij het opstarten van Windows, omdat tijdens de opstartprocedure wordt geprobeerd de schijf te lezen. Als dit niet lukt zal het opstarten erg lang duren of Windows wil helemaal niet opstarten.
Ook kan er in dat geval een melding komen dat de schijf moet worden gecontroleerd op fouten. Dit niet laten uitvoeren, omdat dit de schijf wijzigt en data recovery misschien onmogelijk wordt.
Het beste is de schijf aan een pc met Linux aan te sluiten. Linux laadt (mount) namelijk de schijf of partitie niet automatisch en zal dus gewoon opstarten. Daarna met het programma ddrescue proberen de schijf of partitie te kopiëren.

Windows startte eigenlijk gewoon op.

Ik kan gewoon nog de bestanden op de externe harde schijf bekijken. Het duurt wel verschrikkelijk lang om sommige mappen te openen. Pas bij het kopiëren gaat het de mist in. Dat herstel van Windows heb ik gisteren al geprobeerd, dus helaas komt die gouden tip te laat ;-)

Een Linux computer heb ik hier niet staan. Ik ga een andere harde schijf leegmaken en dat tijdelijk op mijn bureaublad zetten. Daarna probeer ik een backup te maken van de ene externe harde schijf naar de andere met Norton Ghost. Hopelijk dat dit wel gaat lukken.

Ghost

Als er I/O problemen zijn zoals je schrijft, gaat dit met Ghost niet lukken!

Ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk de data op de schijf is, maar als de data erg belangrijk is zou ik alle tooljes onder Windows vergeten, behalve GetDataBack for NTFS of FAT van Runtime Software

Laatst bewerkt:
De data is redelijk belangrijk. Onder andere mijn administratie staat er op en een hoop bestanden van mijn vorige computer. Van al het fotomateriaal (ik fotografeer intensief) heb ik gelukkig nog een backup op een andere harde schijf.

Ghost gaat dus niet lukken en Windows tooltjes ook niet.
Dan ga ik het kopieren van de goede externe harde schijf naar mijn bureablad nu maar stoppen, want die computer staat anders helemaal vol.

Ik weet te weinig van harde schijven. Ik had even gehoopt dat hij softwarematig te repareren was, maar als ik het een beetje begin te begrijpen werkt dat dus helemaal niet zo?

? Volgens mij heb ik net jouw laatste tip niet gelezen. Ik ga dat eens downloaden.

Echt ontzettend bedankt voor de hulp in deze.

Nee, ik kan je wel helpen, maar dat is helaas niet gratis, data recovery is mijn vak.
Als je meer info wilt bel mij dan op 06 55886641.

Als ik dat zou kunnen, had ik dat gedaan, maar ik zit momenteel zonder werk, zonder geld etc.

Maar als ik ooit in betere tijden dit nog een keer meemaak, zal ik zeker contact met je opnemen.

Hartstikke bedankt in elk geval voor de moeite.

Wat ik gedaan heb, is het volgende. . . . ik heb de bestanden die ik nog wel van de schijf kon kopiëren gekopieerd. De rest van de bestanden heb ik maar ter ziele laten gaan. Ik was hier al dagen aan kwijt en kreeg het gevoel dat ik hier nooit meer uit zou komen.

In elk geval kon ik de meeste van mijn belangrijkste bestanden alsnog achterhalen.

Rest mij alleen nog een tip: Neem altijd een extra harde schijf en zorg ervoor dat je je externe harde schijven regelmatig met elkaar synchroniseert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan