Externe harde schijf kapot - bestanden te redden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Foets

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2011
Mijn externe harde schijf (portable, 2.5, geen externe voeding) werkt niet meer. De schijf wordt nog wel 'herkend' in zoverre dat ie aangaat en dat de laptop probeert het stuurprogramma te installeren, maar dat lukt vervolgens niet. Het apparaat kan dus ook niet geopend worden en de bestanden zijn daardoor niet toegankelijk. Het ding verschijnt ook niet tussen de schijven als je kijkt bij 'Computer'. Wel bij apparaatbeheer, maar dan als 'onbekend'. Overigens staat ie weer niet bij 'schijfbeheer'.

Ik heb al een heleboel geprobeerd om de schijf gewoon te openen, ook met hulp van computerexperts op andere fora, maar dat gaat 'm dus niet worden. Dit probleem geldt op elke USB poort op elke computer die ik geprobeerd heb. Extra voeding (middels dubbele USB poort of extern) helpt niet. Werkt met geen van de Windows varianten die ik geprobeerd heb. Heb inmiddels de hoop ook opgegeven dat ie het nog gaat doen, heb ook een nieuwe harddisk gekocht. Maar vroeg me af of de bestanden nog op de een of andere manier te redden zijn? Van de meeste bestanden heb ik een backup, maar van een paar dingen niet, zou ik wel graag terug halen als het enigszins mogelijk is (maar een dure computer expert is het het niet waard). Iemand een idee? Alvast bedankt!

Kun je beschrijven wat je op de andere fora voor adviezen gekregen hebt? Anders is de kans groot dat je hier weer dezelfde suggesties gaat krijgen :)

Die waren er vooral op gericht om mijn schijf weer aan de praat te krijgen: eerst zou het misschien aan onvoldoende voeding liggen (toen dubbele USB poort gebruikt en externe voeding, geen resultaat). Volgens een ander kon het te maken hebben met het ontbreken van het juiste stuurprogramma, bleek ook niet het geval. Volgens de fabrikant van de schijf is het ding niet compatibel met Windows 7 64 bit, maar hij doet het ook niet op Windows Vista of XP, dus dat is het probleem ook niet. De meest recente suggestie was dat de behuizing van de schijf kapot zou zijn, dat zou heel goed kunnen.. Inmiddels ben ik dus alleen nog maar gericht op het kunnen redden van de bestanden, heb me er al bij neergelegd dat ik de schijf niet meer kan gebruiken.

Zeer waarschijnlijk zit er gewoon een sata of IDE harde schijf in. Om het probleem met de behuizing uit te kunnen sluiten, zou je kunnen proberen de behuizing ( met beleid) open te kunnen maken. Je kunt dan de harde schijf eruit halen en in je computer erbij pluggen op een sata of ide aansluiting.

Daar heb ik een aparte kabel voor nodig denk ik? Of hoe plug ik zoiets in m'n laptop in?

Hmm, heb je geen gewone (desktop) computer staan? Of wellicht van een bekende uit je omgeving? Via je laptop zal dit niet gaan lukken tenzij de laptop een Esata aansluiting heeft.

Zo te zien niet. Zal eens proberen als ik weer bij m'n ouders ben. Maar heb ik daar dan een kabel voor nodig o.i.d.?

De soort kabel die je nodig hebt is afhankelijk van het soort hardeschijf. Ofwel sata ofwel ide.

Ok, ga binnenkort wel eens 'knutselen'.. Soort kabel kan ik wel vinden m.b.v. Google denk ik. Thanks voor je hulp!

Even naar google of naar de lokale computer boer. Zo'n kabel hoeft echt niet zoveel te kosten. Maar even op voorhand, dit is natuurlijk geen garantie op een oplossing, enkel een mogelijkheid wat je zou kunnen proberen.

Testdisk 'vindt' die schijf niet eens. Enige schijf die ik kan selecteren is m'n interne..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan