Externe harde schijf, kapot? Traag en doodgaand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flapwaaier

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Hoi allen,

Sluit ik vandaag na een paar weekjes mijn externe harde weer aan op m'n laptop. Wou er graag wat opzetten en er wat dingetjes vanaf halen. Erop zetten was geen probleem en zo gedaan.
Nu begint het, het eraf halen. Wou even een serie op m'n laptop zetten zodat ik die kon kijken, zeg ruim 15GB. Na een tijdje ging de kopieersnelheid heel erg omlaag, naar zo'n 100kb/s tot 1kb/s.
Ik op stop gedrukt, en aflevering voor aflevering gedaan. Een paar pakte ie er wel, maar na een tijd was het random snelheid omlaag. Natuurlijk ook geprobeerd andere dingen er vanaf te halen, ain't working.

Heb al geprobeerd om even m'n laptop uit te zetten en laptop samen met de harde schijf op te laten starten, maar geen succes.
Weet verder niet of het aan de kabel, connector of schijf zelf ligt. Heb namelijk ook geen vervangende kabels e.d.

Hoe kom ik hier achter? Wil ik graag uitvinden vóórdat ik hem ga formatteren.

Bij voorbaat dank ;)

** Edit

Heb net even "Hard Disk Sentinel PRO" gedownload, uit een ander topic gehaald. Dit staat er:
http://tinypic.com/r/34jc3nd/6
(Zal 'm niet in zetten, hij lijkt me redelijk groot en dat is vervelend.)

Wat moet ik nu doen? Is het nog te redden?

Laatst bewerkt:
Eraf halen, was een problemen.

Verplaatsen of kopiëren naar een andere schijf(laptop) van bestanden >4gb vraagt een NTFS geformatteerde schijf.
Kan dat het probleem zijn?

Of is de schijf fysiek niet orde?
Dan is het zaak te redden wat er te redden valt.

Laatst bewerkt:
Lijkt me niet echt de bedoeling dat dat problemen kan veroorzaken toch? Het is immers een externe harde schijf die er juist voor gemaakt is aan meerdere apparaten gehangen te kunnen worden.

En dat weet ik niet, hij heeft het altijd goed gedaan en nu ineens niet meer. Heb zelf niets veranderd aan instellingen, ook niet gedefragmenteerd en ook niet geformatteerd.

Maar zou kunnen zijn dat je NU bestanden groter dan 4gb kopieert dan wel verplaatst.

Maar het laatste (fysiek) lijkt me aanneemlijker.

Ik zou rechter muis doen op de schijf, eigenschappen, extra, schijf controle, en dan beide vakjes aanvinken.
In het rapport dat je hebt gepost staat dat een deel van de schijf beschadigd is. Door dit programma te draaien kan daar eventueel een deel door hersteld worden .

Dit heb ik gedaan, echter geen succes :l.'

Een snelformat heeft ook geen succes gehad, ja de schijf is leeg maar nog steeds beschadigd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Gebruik "crystaldiskinfo" om te weten in welke fysieke toestand deze schijf zich bevindt.

Bad clusters worden door de schijf intern als defekt gemarkeerd , en nooit meer gebruikt.

Eenmaal deze harddisk door zijn (beperkte) reserves heen is , is het afgelopen met deze harddisk.

of ... de platters van de schijf zijn beschadigd door deze te ruw te manipuleren terwijl deze werkte , of ... deze schijf wordt te warm terwijl deze werkt.

Een hedendaagse harddisk kan niet meer (low level) worden geformateerd door de gebruiker.

Peter

Ook hedendaagse schijven kunnen nog altijd low level geformateerd worden.
Google maar eens.
Ik gebruik er zelf Killdisk voor.

Hallo

"Ook hedendaagse schijven kunnen nog altijd low level geformateerd worden. en ... Google maar eens."

"Ik gebruik er zelf Killdisk voor. " ---> killdisk is GEEN low level formateerprg...

Het antwoord reeds op voorhand wetende , kwam dit uit de bus.

"Due to this complexity, all modern hard disks are low-level formatted at the factory for the life of the drive. There's no way for the PC to do an LLF on a modern IDE/ATA or SCSI hard disk, and there's no reason to try to do so."

Bron:

http://www.pcguide.com/ref/hdd/geom/formatLow-c.html

Peter

Snelformatteren maakt de schijf niet leeg. Schrijft slechts een nieuwe "Index" en merkt zo de beschadigde clusters ook niet op.
Dit in tegenstelling tot een low level format.

Je hebt gelijk wat Killdisk betreft dat programma trekt de schijf helemaal leeg.

Is het probleem al opgelost? Ik zit namelijk met het zelfde probleem.

Ik heb een Western Digital My passport schijf van 1TB. Er staat ongeveer 700 GB aan foto's en video's op die ik in de afgelopen 35jaar heb verzameld. Zelfs foto's en video's van dierbare die helaas niet meer onder ons zijn.
Ik kan alle mappen openen, ik zie alle bestanden maar zodra ik er een wil openen of kopieeren dan loopt alles vast. Opnieuw opstarten of de usb kabel er uit is dat enige oplossing.

Ik wil dus absoluut niet riskeren dat ik straks alle data kwijt ben. Dus formatteren is voor mij geen oplossing. Ik heb op advies van een collega Winhex gebruikt. Daarmee zou ik makkelijker de sectoren kunnen uitlezen. Daarin wordt ie herkend maar kan ik niets kopiëren. Vervolgens heb ik geprobeerd via winhex een image te maken. Ook dat lukt niet hij loopt vast. Iemand nog ideeën of advies?

Ik sta op het punt mijn harde schijf voor een diagnose aan te bieden bij:
http://www.datarecoverynederland.nl/harde-schijf-kapot.html

iemand ervaring met deze partij?? Alvast bedankt voor jullie reacties...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan