Externe harde schijf kopen....

Status
Niet open voor verdere reacties.

DionWintjens

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2011
Hallo,

Ik wil graag een externe harde schijf kopen die ik USB-gekoppeld kan gebruiken en waarbij dus geen extra stroom nodig is. Hij moet ongeveer 1 TB groot zijn. Weet iemand waar ik nog meer op moet letten en waar ik deze het beste en goedkoopste kan aanschaffen??

Bij voorbaat dank,

Fausto

1) Die Western-Digital Elements SE Portable ziet er goed uit! Een overdrachtssnelheid van 5,0GB/s is best wel veel toch?? Of zegt dat niet veel?

2) En hoe is de ervaring met Computerland.nl???

3) En is het echt veel duurder om er een bijvoorbeeld bij MediaMarkt ofzo te kopen??

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil een weloverwogen keuze maken;)!

1: Usb2.0 heeft een maximale doorvoersnelheid van 480 Mbit/s. De 5GB/s is van USB3.0 en is dus een fout van computerland.

2: Mijn ervaring is goed de ervaring volgens andere gebruikers zijn wisselend. Hier: http://tweakers.net/pricewatch/260694/western-digital-elements-se-1tb-zwart.html kun je een lijst met prijzen en winkels vinden, klik op de sterren achter de winkel om reviews te lezen.

3: Dat wisselt sterk, wellicht kun je een keer bij de mediamarkt binnenlopen om te kijken wat hij kost?

Mmmm... Toch staat hij ook op die andere websites voor die prijs met deze specificaties:

Productbeschrijving WD Elements SE Portable WDBPCK0010BBK - vaste schijf - 1 TB - SuperSpeed USB
Afmetingen (BxDxH) 7.8 cm x 11.3 cm x 1.9 cm
Garantie van de fabrikant 2 jaar garantie
Benodigd besturingssysteem Microsoft Windows XP, Microsoft Windows 7, Microsoft Windows Vista, Apple MacOS X 10.6, Apple MacOS X 10.5
Type Vaste schijf - extern
Gewicht 210 g
Interfacetype SuperSpeed USB
Gegevensoverdrachtsnelheid 5,0 Gbps (SuperSpeed USB)
Capaciteit 1 TB
Krachtbron USB-bus
Vista Certificatie Compatibel met Windows 7

Deze specificaties, voor 75 euro, is dat een goede aanbieding dan??

Het staat inderdaad verkeert op de site van tweakers, het is een usb3.0 schijf.
Dit werkt alleen als je ook usb 3.0 op je pc hebt, anders werkt het gewoon als een usb 2.0 schijf.

Deze schijf is voor €75 goedkoop, zeker met usb 3.0 is hij klaar voor de toekomst.

Dat is goed dat je dat zegt, want ik heb weliswaar net een nieuwe laptop gekocht (Asus K53S), maar die heeft dacht ik gewoon een 2.0 aansluiting!! Dan heeft het waarschijnlijk geen zin om die harde schijf te kopen toch??

Buiten de vraag die ik in bovenstaand bericht nog stelde, nog een andere vraag: hoe belangrijk is het aantal rpm?? Is die misschien heel laag bij die goedkopere WD elements??

Die aansluitingen opzich verschillen niet. Echter het moederbord/processor moeten geschikt zijn voor USB 3.0 en USB 3.0 ondersteunen. Je kunt die harde schijf gewoon gebruiken op een USB 2.0 aansluiting. Geen enkel probleem. Kun je gewoon kopen als de kwaliteit en prijs goed zijn.

USB 3.0 is vijfmaal sneller in de gegevensoverdracht dan USB 2.0 en niet tienmaal zoals fabrikanten beweren. Ik heb er nu vier en uitgebreid getest.

Volgens mij in dit geval 5400rpm en 8MB cache. Anders 7200rpm en 16MB cache. In de helft van alle gevallen zijn deze cijfers niet eens meer onder de specificaties te vinden. Volgens mij maakt dit niet zoveel uit. Die prijs is ook laag.

Wat ik mij wel afvraag is of die voeding op twee USB-poorten plaatsvindt, dus met een Y kabel. Ik kan het niet vinden bij de specificaties. Zelf heb ik een Iomage Portable Harddrive met encryptie (Blackbelt) en die heeft wel een Y kabel voor de voeding.

Laatst bewerkt:
Okee, dan weet ik dat! Maar nogmaals, mijn computer heeft dus een 2.0-aansluiting, dus mijn vraag blijft nog steeds waar ik dan verder rekening mee moet houden... Is het aantal rpm bijvoorbeeld belangrijk, en kan het zijn dat die goedkopere WD elements dan iets anders slecht heeft?? Of is het echt gewoon zo dat ik puur moet afgaan op prijs??

(Ps. Ik wil hem gaan gebruiken om films op te zetten en af te spelen vanaf de harde schijf!)

Laatst bewerkt:
Nogmaals dit apparaat kun je gewoon ansluiten op USB 2.0 poort maar ondersteunt de pc geen 3.0 dan gebruik je dus niet de snelle gegevensoverdracht. Een USB-3.0 poort is anders van kleur (blauw) en er staat ook klein bij USB 3.0.

5400rpm en 8MB cache lijkt mij prima. Lijkt mij een goede prijs/kwaliteitverhouding en goed apparaat. Je hebt garantie, dus ik zie geen probleem. Wil je meer info over externe HDD's dan kun je ook op de site van Salland Automatisering kijken > Randapparatuur > Externe HDD's en daar kun je ook met een filter werken.

Ik heb laatst gelezen dat bij een combinatie van film, tv, nas juist 5400rpm beter zou zijn dan 7200rpm. Maar dat weet ik niet hoe dat zit. Ik werk niet zoveel met films en anderen moeten daar maar uitleg over geven als ze daar verstand van hebben.

Laatst bewerkt:
De hulk heeft gelijk: USB3.0 schijven werken ook op een USB2.0 aansluiting.

Wat betreft de RPM, een 7200rpm is een stuk sneller als eentje van 5400rpm, echter zijn laptop schijven bijna exclusief in 5400rpm.
Volgens mij zijn vanwege de hogere dichtheid op de platters van 2.5" schijven, de 5400rpm 2.5" schijven net zo snel als een 7200rpm 3.5" exemplaar.

Okee, thanks voor al jullie hulp! Misschien nog een laatste vraag: Als ik dan een film op mijn harde schijf heb staan, en ik wil hem kijken op mijn laptop, kan ik hem dan zonder problemen vanaf de harde schijf kijken? Of gaat hij dan haperen of iets dergelijks??

Okee, thanks voor al jullie hulp! Misschien nog een laatste vraag: Als ik dan een film op mijn harde schijf heb staan, en ik wil hem kijken op mijn laptop, kan ik hem dan zonder problemen vanaf de harde schijf kijken? Of gaat hij dan haperen of iets dergelijks??

Dat mag geen enkel probleem zijn, in het uiterste geval zou het een aantal tellen kunnen duren totdat de film begint, maar met zo'n snelle schijf mag dit niet het geval zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan