Externe harde schijf niet herkend

montein2

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2013
Ik heb 2 jaar geleden een externe harde schrijf aangeschaft, 5 TB, nog geen 20 x gebruikt maar de schijf wordt nu al niet meer herkend door Windows (hij is max 20x gebruikt voor het opslaan van archiefmateriaal).
Hij verschijnt niet als schijf in de partities. Staat soms wel onder apparaatbeheer maar daarna niet meer. Ik heb verschillende kabels getest maar die geven allemaal hetzelfde probleem.
De schijf is een Gtech armorATD.

Heeft iemand tips?

Kastje open maken, schijf er uit en rechtstreeks aan een controller in de pc hangen om de usb controller uit te sluiten als schuldige. Doet hij het meteen direct op de pc dan zit er ws iets mis in de usb kabel/controller van het kastje.

@puntXYZ Dat kan bij deze harde schijf dus niet. Alles is geintegreerd.
Ik had al aan deze optie gedacht maar dit merk laat dat niet toe.

Usb jack op de drive behuizing vuil/defect? Zo'n intermitterend probleem is naar. Kan ook een printbreuk/kabelprobleem intern zijn. Echt fijne fabrikanten die zo'n ding dicht plakken zodat je bij problemen sneller naar de kliko loopt en de afvalberg aanvult plus je portemonnee leegt 🤬

• Klik met de rechtermuisknop op de Startknop en kies Apparaatbeheer.
  • Scroll naar beneden en open de categorie Universal Serial Bus-controllers.
  • Klik met de rechtermuisknop op USB-hoofdhub (USB Root Hub) of Generic USB Hub en kies Eigenschappen.
  • Ga naar het tabblad Energiebeheer (indien beschikbaar) en vink de optie "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" UIT.
  • Doe dit voor alle USB-hubs in de lijst en start de pc opnieuw op.

Test op een andere computer
Sluit de schijf aan op een compleet andere computer of laptop.
  • Als hij daar wel werkt: Het probleem ligt aan de USB-poorten, drivers of energie-instellingen van uw eigen Windows-pc.
  • Als hij daar ook verdwijnt: De fout zit intern in de behuizing of de harde schijf zelf.
?
Sluit de schijf met een directe USB-C naar USB-C kabel aan op een moderne USB-C of Thunderbolt-poort van een computer. Deze poorten leveren standaard veel meer stroom.

Laatst bewerkt:
Dank voor alle tips. De feedback:

Minipartition magic ziet hem niet, net zo min als EaseUS Partition Master.
Wat wel raar is, is dat als ik de schijf verwijder 1 van deze 2 programma's aangeeft dat er een schijf verwijderd is.
Ook op andere laptop geprobeerd, maar geen verschil.
Energiebeheer uitgezet, en PC opgestart maar lijkt tot nu toe geen verschil te maken. Behalve dan.... normaal gesproken verdwijnt de schijf na een tijdje ook uit apparaatbeheer. Nu niet.
USB C poort en kabel nog niet geprobeerd omdat deze laptop dat niet heeft.

USB C is wel zo fijn want dat ding trekt als zijn stroom uit die kabel. Heb je wel een serieuze kabel, geen action meuk die een paar honderd mA aankan, Ik heb ook ruzie gehad met cheap kabeltjes die na 20 keer inprikken niets meer deden en ik mijn telefoon verdenken. Anders misschien toch de poort op de drive die een tik heeft gekregen.

AI-overzicht

USB-C kabels van de Action zijn erg goedkoop, maar de kwaliteit is wisselend en ze zijn meestal niet geschikt voor zware taken. [1, 2]

Waarom Action-kabels tegenvallen
    • Minder vermogen: Goedkope kabels leveren vaak minder ampère of wattage. Ze laden je telefoon traag op en hebben moeite met zware laders voor laptops. [1, 2, 3]
    • Verbinding valt weg: Bij krachtige adapters of snelladers kan de verbinding soms steeds opnieuw starten. [1]
    • Korte levensduur: Budgetmerken zoals Sologicbreken of verslijten volgens gebruikerservaringen sneller dan A-merken (lees meer op Reddit over Sologic kabels). [1]
    • Geen hoge snelheid: Ze ondersteunen vaak geen snelle dataoverdracht of het aansluiten van een extern scherm. [1]

USB c kabel heb ik wel, die was mee geleverd en lijkt geen problemen te geven. Alleen heeft deze laptop geen USBC poort.

Terug
Bovenaan Onderaan