Externe harde schijf niet uitleesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berted

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2015
Mijn Hp laptop met Windows 7 als besturings systeem is defect gegaan hoogst waarschijnlijk moederbord defect.
Nu heb ik een houder gekocht waar ik mijn harde schijf in heb gezet met usb kabel merk Ewent type EW7031.
Indien ik hem nu aansluit op mijn nieuwe laptop met Windows 8.1 ziet hij de schijf wel maar ik kan hem niet openen.
ik heb een programma van internet gedownload (Acronis) waarmee de schijf uitleesbaar zou moeten zijn maar ik kan niet vinden hoe.
Het gaat mij alleen om de bestanden (documenten foto's ed) en als die eraf zijn de schijf formateren en dan als back up schijf gaan gebruiken.
Als ik naar mijn computer ga zie ik de schijf wel hij geeft hem aan als verwisselbare schijf aan maar ik kan er dan niks mee en als ik dan op eigenschappen klik geeft hij aan dat de schijf leeg is en als ik er dubbel op klik geeft hij aan "plaats een schijf of een ander geschikt medium in verwisselbare schijf ".
Bij apparaten en printers geeft hij de schijf aan als "USB to Serial ATA bridge"
Hopelijk kan er iemand mij een oplossing geven.

Met een recovery programma mogelijjk wel, leesvoer zat op het forum, je bent helaas een van de velen en laat me raden... geen backup...(of wel.. :thumb:)
Je zult vinden oa Testdisk, Recuva, GetDataBack. Of Acronis dat ook goed kan weet ik niet.

Ik heb contact gehad met de helpdesk van media markt en daar zei men dat dit komt omdat op de schijf het besturingssysteem Windows 7 nog er opstaat en daarom conflicteert dit en is de schijf alleen uitleesbaar met een programma als Acronis of iets dergelijks.
De gegevens zouden er nog op moeten staan en een backup heb ik wel maar die is van de 7e maand 2014.

Onzin... Mediamarkt... dan zou je nooit meer van zo'n schijf data kunnen redden... ik hang zo'n schijf ook vaak extern er aan...
Met testdisk (goed lezen!!!) vind je hopelijk nog veel terug.

Misschien kun diskmanagement openen met C:\Windows\System32\diskmgmt.msc
Daar kun je wellicht een letter aan je drive toekennen en dan is hij hopelijk wel leesbaar.
Hier heb ik zoiets al eens beschreven : http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/792581-Externe-hard-disk-word-niet-meer-gedetecteerd
Als dat niet lukt:
Met het programma getdataback NTFS kun je verder je hdd afzoeken en verloren (gewaande) bestanden weer vinden en op een andere schijf kopiëren.
Ben benieuwd of je verder komt.

Laatst bewerkt:
Schijf zichtbaar als dynamische schijf

Indien ik de harde schijf van mijn defecte HP laptop inplug via een externe USB behuizing zie ik na ongeveer 10 minuten bij mijn computer geklikt op beheer mijn schijf.
Ik zie dan :Schijf 1 - dynamisch - ongeldig) als ik op deze schijf klik dan heb ik een mogelijkheid om de schijf naar standaard schijf te converteren.
Als ik dan klik op eigenschappen geeft hij aan apparaat werkt correct en bij aanklikken stuurprogramma en daarna op details van stuurprogramma zie je 32 bit stuurprogramma's maar de rest van de schijf zie ik niet er staat ook nog een mogelijkheid om het stuur programma te verwijderen zou dat nog een oplossing bieden.
Op google heb ik wel gevonden dat een dynamische schijf uitleesbaar is door vista ,windows 2000 en XP maar niet door windows 7 en 8.
Als ik deze schijf converteer naar standaard schijf ben ik dan alle gegevens kwijt die op de schijf staan?

http://support.microsoft.com/kb/2486464/nl:
Opmerking Wanneer u een schijf converteert naar een dynamische schijf kan deze wel in Windows 7 worden gelezen, maar in de andere besturingssystemen mogelijk niet. Dit proces is niet omkeerbaar. Als u de dynamische schijf weer wilt wijzigen in een standaardschijf, moet u weer partities op de schijf maken. Houd er ook rekening mee dat sommige draagbare computers geen dynamische schijven ondersteunen. Het is dringend aan te raden een volledige back-up van de vaste schijf te maken voordat u wijzigingen aanbrengt aan de partities. Zie het artikel http://support.microsoft.com/kb/971759/nl voor hulp bij deze procedure.

Ik heb de schijf bij mijn weten niet geconverteerd naar dynamisch maar hij is nu na dat ik hem uit mijn Hp laptop gehaald heb wel zichtbaar als dynamische schijf.
Heb net geprobeerd om hem via Ubuntu te benaderen maar ook dat lukt niet.
Als ik hem nu converteer naar standaardschijf zou ik dan met een data recover programma de gegevens weer terug kunnen halen

Dan start je toch op van Windows XP Hirens boot CD.... heb iig de XP omgeving en zou je de data moeten kunnen redden...
http://www.hirensbootcd.org/download/
Als image branden met R-muis in win7 kan dat prima, dus niet als kopie branden met een brandprogramma... daar anders ook de image optie gebruiken.

Ik heb onderhand alles geprobeerd zonder resultaat ik heb het vermoeden dat de houder die ik gekocht heb defect is.
De harde schijf heb ik in een andere laptop gedaan en kon hem direct uitlezen heb ook gelijk de data veilig gesteld door een back-up op een verwisselbare schijf te zetten.
Kan dit nu toch komen dat dit een dynamische schijf is.
Komende week ga ik proberen om de houder om te laten wisselen of laten testen.
In ieder geval bedankt voor de aangedragen oplossingen.

Bert

Idd beter terug gaan met die houder.. gelukkig heb je de bestanden eraf kunnen halen, maar maak in het vervolg altijd een backup... dan heb je dat probleem een stuk minder.....(=zorg om data...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan