Externe harde schijf te redden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jutje
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jutje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2011
Hallo,

Mijn externe harddisk (met erg veel foto's+beeldmateriaal van persooonlijke waarde) is dit weekend defect geraakt...
Hij schoof in een onoplettend moment half van de tafel waardoor hij aan de kabeltjes bleef hangen. Daarna kon de laptop hem niet meer zien, hij staat niet meer bij Deze computer.

Ik dacht nog optimistisch, het kabeltje is stuk... maar die vervangen had geen effect. Als ik de harde schijf aanzet, hoor je een tikkend geluid.
Na een beetje googelen hier en daar blijkt dat niet al te best te zijn.

Mijn vraag: kan in dit geval de harde schijf via een andere manier op een computer worden aangesloten zoals ik tegenkom, OF is dat tikkende geluid een teken dat de harde schijf zelf verloren is? (en ben ik veroordeeld tot een data recovery bedrijf?)

Het voedingskabeltje zou ook een probleem kunnen hebben...
Hoor je de schijf wel "opspinnen" (geluid van een startende centrifuge) als je hem tegen je oor houdt en dan aanzet?

Ja je hoort hem wel aangaan en dan lijkt het net alsof hij blijft 'hangen'. Als je lang genoeg blijft wachten stopt dat getik wel maar dan gebeurt er nog niks.

Vandaag mijn man langs een computerzaak gestuurd, die zetten hem aan en zeiden volgens mijn man 'dat hoeven we niet eens te proberen'. :confused:

'dat hoeven we niet eens te proberen'
Dat roepen sommigen al erg vlug...

Je kunt de schijf uit de behuizing halen en dan eens aansluiten in de PC (als 2e schijf...). De voeding van de PC is flink wat sterker dan het gemiddelde adaptertje dat je bij een externe schijf krijgt...
Mocht dat lukken, begin dan meteen met kopieëren van de bestanden...

Ach onzin - niet geschoten is altijd mis!

Maar!
Een harddisk die aan staat moet je niet oppakken of verplaatsen. Dus hij viel van de tafel!? Bleef aan het kabeltje hangen? Of erger?
Het KAN zijn dat door de ruk het stekkertje in de harddisk behuizing stuk is. Maar als de disk zelf een tik heeft gehad..

Wat kan je daar aan doen -

Als je een beetje handig bent kun je het best de harde schijf uit de externe behuizing halen en in een pc inbouwen. Pas dan kun je zeker weten of de kabel of de disk het probleem is.
Start hij in een pc wel weer op dan is het zaak zo snel mogelijk de gegevens er af te halen.

Omdat je zegt dat de disk tikt wil je hem niet meer aanzetten want elke keer als het ding draait kan hij verder beschadigd raken. maar je wil natuurlijk wel eerst je foto's er af halen! Dat gaat het beste door te proberen een disk-image te maken. Kijk dus eerst waar je genoeg ruimte hebt.

Recoveren van foto's en meer gaat dan van de image, je disk kan uit blijven.

Er zijn meerdere speciale tooltjes om toch nog gegevens terug te halen van beschadigde bestanden of harddisks.
Maar kijk eerst eens of de harddisk het in een pc ingebouwd nog wel doet, en of hij zichtbaar is.

Succes!

Okee, fijn te horen dat nog niet alle hoop is opgegeven...

Maar ga toch maar iemand inschakelen denk ik, want ik snap wel WAT maar wil hier niet mee gaan klooien.

Bedankt iig (ennehm, ik had de harddisk op een tafeltje staan en de laptop op schoot, toen zette ik de laptop naast me neer, maar door het korte kabeltje ertussen schoof de harddisk van het tafeltje en bleef boven de grond hangen aan de twee kabeltjes... nooit geweten dat die dingen ZO gevoelig zijn)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan