Externe harde schijf wil ineens formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

rejo81

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2015
Ik heb een externe harde schijf, Buffalo HD-PC1TU2/BK-EU, met 1 TB, waar alle documenten en foto's etc op staan. Normaal zit deze aan de pc gekoppeld en gaf nooit problemen. Sinds een paar dagen herkent de computer t wel maar kom ik er niet in. Geeft aan dat t eerst geformatteerd moet worden. Als ik dit doe lijkt mij dat ik alles kwijt ben.

Ik heb de schijf ook op andere computers geprobeerd en andere USB-poorten en geeft dan hetzelfde probleem.

Op een andere forum heb ik de vraag ook uitstaan, maar tot op heden nog niet verder gekomen.

Stappen die ik op hun advies heb gedaan/gecontroleerd of advies die ik heb gekregen;

- Foutcontrole via schijfbeheer wil niet, er wordt dan aangegeven dat dit niet mogelijk is omdat de schijf niet geformatteerd is.
- De schijf wordt als RAW aangeduid
- RAW partitie naar NTFS converteren, (nog niks mee gedaan)
- Back-up maken en daarna MBR te herstellen

Back-up maken lukt niet omdat bij de geadviseerde programma's de schijf niet wordt herkend.
Als ik de eigenschappen van de schijf bekijk geeft is aan dat er geen ruimte vrij is maar er ook geen ruimte is gebruikt.

Hoe kan ik alsnog de externe harde schijf herstellen zonder dat er iets verwijderd wordt?

Als de gegevens op de schijf belangrijk zijn ga dan niet aan de gang met allerlei reparatie tools, maar probeer eerst de gegevens veilig te stellen.
Probeer de schijf uit de externe behuizing halen en rechtstreeks aan de pc aansluiten via ATA (let op master/slave jumper) of SATA. Maak een "image" van de schijf en werk daarmee verder.

Daarna proberen met echte data recovery software zoals GetDataBack of R-Studio de bestanden uit de image te recoveren (beide programma's zijn niet gratis).

Nou volgens mij is het gelukt met Easeus. Ik heb 1852 bestanden teruggevonden, 1,33 GB. Alleen herstelt dit programma maar tot 1 GB gratis.
Is er een gratis programma die alles hersteld?

En ik zie dat de bestanden nu allemaal lock (ODT/ODS) bestanden zijn. Ik kan t niet openen.

Laatst bewerkt:
Bedoel je alle 1852?

Ik heb inmiddels t uitbesteed aan een computerexpert, t lukte mij toch helaas niet.
Bedankt voor de moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan