externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

karolus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 sep 2008
Ik heb een nieuwe harde schijf van lacie. Als ik hem inplug kan ik hem veilig verwijderen en ik zie hem ook in mijn apparaatbeheer. maar ik zie hem niet op deze computer. ik kan dus geen files en dergelijke op of van de schijf halen.

wat kan ik daaraan doen?

Je weet dat een externe hardeschijf gezien wordt als een verwijderbaar media?

Je zegt je kan hem veilig verwijderen. Welke letter heeft het apparaat dan?
Type die letter eens in bij deze computer in de adres balk. Bijvoorbeeld: F:\

Wat krijg je dan?

geformateerd /gepartitioneerd?

Beste gebruiker. Klik rechts-eens op deze computer en kies beheren en klik daarna eens onder opslag op schijfbeheer. Is hij daar zichtbaar?

Een externe harddisk word helemaal niet gezien als verwijderbare media maar als een harddiskstation in deze computer.

Maar het is normaal dat je hem eerst niet kan zien in deze computer.

Je moet hem namelijk eerst in schijfbeheer initialiseren, partitioneren en formatteren.

Nu is hij volledig leeg, dat wil zeggen, er staat zelfs geen partitie op, met als gevolg dat windows ook geen partitie kan tonen in deze computer.

Een externe harddisk word helemaal niet gezien als verwijderbare media maar als een harddiskstation in deze computer.

Maar het is normaal dat je hem eerst niet kan zien in deze computer.

Je moet hem namelijk eerst in schijfbeheer initialiseren, partitioneren en formatteren.

Nu is hij volledig leeg, dat wil zeggen, er staat zelfs geen partitie op, met als gevolg dat windows ook geen partitie kan tonen in deze computer.

Ik heb hem al eens gebruikt op een mac computer. dus er staat wel degelijk iets op.

Ik zal es kijken als ik hem vind op F. Maar een USB stick moet je toch veilig verwijderen? waarom een externe harde schijf dan niet?

mvg

Goed, oorzaak gevonden denk ik. Windows kan waarschijnlijk de schijfconfiguratie van de mac niet lezen. Hoe is de schijf geconfigureerd?

vermoedelijk HFS of JFS

Als dat zo is:

Neem een backup van de schijf in een mac.

Formatteer de schijf met een fat32 configuratie en zet de data er terug op.

(volgende stap is optioneel, afhankelijk van de grootte van de schijf en de data die erop gaat komen)
Ga weer naar windows. Neem weer een backup van de schijf, formateer de schijf naar ntfs en zet de data opnieuw terug.

Wil je in mac nog bestanden op de schijf kunnen zetten moet je deze laatste stap niet uitvoeren! Mac kan data lezen van ntfs maar niet schrijven. Als je dus data wil lezen vanop de mac is het geen probleem. Wil je data op de schijf zetten vanuit mac laat je het dus op een fat32.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan