Externe hardeschijf gewist

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wouter1993

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2015
Hallo,

Ik heb een externe hardeschijf (WD My Passport Ultra van 4TB), en wou deze gaan gebruiken op zowel mijn macbook als mijn laptop.
Hiervoor heb ik op mijn macbook het "Schijfhulpprogramma" gebruikt om de structuur aan te passen.
Nadat ik de structuur had aangepast, kwam ik er achter dat m'n hele schijf was gewist.

Is er een manier om al mijn bestanden weer terug te halen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groeten,
Wouter

Hoe vol stond deze schijf (%) ? Anderzijds denk ik dat dit beter past in de software afdeling, want dat is wat u nodig zal hebben, nl. recuperatiesoftware.

Laatst bewerkt:
Je weet dat Windows en MacOS 2 verschillende formaten gebruiken voor een HDD..?
Windows gebruikt NTFS en MacOS gebruikt het HFS+ formaat...
Ik denk dat je een recovery-programma nodig gaat hebben om hetgeen er nu weg is terug te halen, al dan niet succesvol :rolleyes:

MacOs kan in principe ook NTFS lezen en schrijven, net als Windows HSF+ aankan, maar daar heb je vrijwel zeker een (commerciële) driver voor nodig (van Paragon, die werkt prima). Zonder lukt niet.
het "Schijfhulpprogramma" gebruikt om de structuur aan te passen.
wat wilde aanpassen? Welke omzetting?
Welk format heb je nu, NTFS of HSF+?

Recoveren:
Testdisk kan veel aan, ook HSF+
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

MacOs kan in principe ook NTFS lezen en schrijven, net als Windows HSF+ aankan, maar daar heb je vrijwel zeker een (commerciële) driver voor nodig (van Paragon, die werkt prima). Zonder lukt niet.

wat wilde aanpassen? Welke omzetting?
Welk format heb je nu, NTFS of HSF+?

Recoveren:
Testdisk kan veel aan, ook HSF+
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Ik wilde de structuur van mijn hardeschijf aanpassen zodat mijn hardeschijf te gebruiken is op windows en op mac.
De structuur heb ik daarvoor aangepast naar ExFAT.

Ik kan weinig zinvols aan de gegeven adviezen toevoegen. Waarom ik dan toch reageer?
Zie de tekst in mijn handtekening..............

Moest er meteen aan denken... er is er weer een....
En sticky had nu niet geholpen.... :o
Helaas...

Wie weet, dat de 'directie' van de Helpmij 'iets' verzint om dit algemeen toegankelijk te maken op bijvoorbeeld de homepage. Ik heb deze handtekening nog geen 24 uur en elke keer als ik een bericht plaats en teruglees, dan erger ik mij groen en geel (of beter gezegd "rood" ;) ) aan die oerlelijke storende rode tekst in mijn handtekening. Ik zou 'm liever kwijt dan rijk zijn, maar goed, de signature 'dient' heel misschien wel een 'hoger' doel........... ;)

@gast0225: Je kunt natuurlijk aangeven dat je je handtekening (per posting) niet of juist wel wilt laten zien (vinkje bij "Handtekening laten zien").
Voor deze specifieke posting heb ik 'm even uitgezet.

Tijs.

Ik word helemaal 'simpel' van het aantal mensen dat geen backups heeft, dus ik denk dat het 'goed' is dat ik een poosje deze irritante signature handhaaf. Misschien dat mensen die voor een heel ander probleem hier komen door het lezen van de irritant rode tekst, juist NIET tot de in de signature genoemde groep gaan behoren omdat zij door die rode tekst 'wakker worden geschud'.

Hiervoor heb ik op mijn macbook het "Schijfhulpprogramma" gebruikt om de structuur aan te passen.
Dat is dan een mooi schijfhulpprogramma of je wist niet waar je mee bezig was. Daar helpen ook geen 1000 rode waarschuwingen van gast0225! De structuur wijzigen/converteren kan, maar er staat altijd bij, er is een risico op gegevensverlies. Maak... En formatteren dan ben je sowieso alles kwijt. Ik weet niet of je die formattering dan ongedaan kunt maken. Als je iets doet kun je ook even met Google zoeken over het onderwerp. Dan lees je al heel snel dat er risico's zijn.

Laatst bewerkt:
Ik word helemaal 'simpel' van het aantal mensen dat geen backups heeft, dus ik denk dat het 'goed' is dat ik een poosje deze irritante signature handhaaf. Misschien dat mensen die voor een heel ander probleem hier komen door het lezen van de irritant rode tekst, juist NIET tot de in de signature genoemde groep gaan behoren omdat zij door die rode tekst 'wakker worden geschud'.
De tekst/sig is idd. redelijk irritant. Trouwens heb ik ook reeds iets gepost/gevraagd hoe dat nu in feite in de praktijk er moet aan toegaan voor de arme consument, die dankzij de fabrikanten die redelijk onbetrouwbare hardware maken, om backup's van backup's van backup's te moeten maken. En dan vooral van steeds groter wordende harde schijven (tot 10TB nu reeds). Zou de hersteldienst minstens niet zelf verantwoordelijk moeten gesteld worden voor het backuppen van die gegevens bij herstel ?

"En Pierre, wat zijn de prijzen?"

Ook hier geldt weer :

Eén back-up is géén back-up : twee kopieën van al je persoonlijk materiaal op twee verschillende EXTERNE geheugendragers is het absolute minimum.

@Visio: Mijn mening omtrent backups/veiligheidskopieën: De pc/laptop wordt nu zo lang gebruikt door iedereen (zakelijk, privé of beiden) dat Jan Gemiddeld in zijn/haar omgeving ooit wel problemen met falende harddisks/memory-sticks/geheugenkaarten heeft gezien. Dat (alle) hardware altijd kapot kan gaan (onafh. van leeftijd van de hardware) mag onderhand ook wel als bekend verondersteld worden beschouwd.

Dat daarbij de kosten van opslagmedia flink zijn gedaald is allemaal extra bevorderend om voldoende backup(s) te maken van relevante data. Als relevante data beschouw ik foto's, documenten, e-mail en zelfgemaakte videoopnames, dus niet gejatte (of van eigen media geripte) audio en video. De hoeveelheid te backuppen relevante data valt best wel mee.

Dan nog dat banken erop aandringen dat je "veilig" met je pc omgaat en de nu toch wel algemeen bekend veronderstelde dreiging van ransomware verhoogt alleen maar de noodzaak om backups te maken.

Dan heb je met een computer nog geluk: Wil je gaan "klooien" dan kun je (zonder superhoge kosten) eerst een backup maken. Zoiets is (financieel) niet mogelijk als je (bijv.) zou willen gaan klooien met de motor van een auto.

Ik heb zelf alle relevante data 3x, waar onder 1x op harde schijven die niet in mijn huis aanwezig zijn, voor gevallen van brand/wateroverlast, gehackte computer/ransomware etc. En verder staat een behoorlijk deel van de data veilig achter een (niet op de computer opgeslagen) wachtwoord in de cloud/OneDrive/Delicious/Office365.

Tijs.

Het is inderdaad waar dat de kosten van opslagmedia zijn gedaald. Maar laten we wel wezen, mensen hebben heel lang veel te veel betaald voor de harde schijven. En ook nu nog betalen we vaak te veel als we niet goed uitkijken en prijzen vergelijken.

De prijzen in US zijn soms veel lager, bijvoorbeeld een schijf hier kost gemiddeld 160 en daar 135 euro. Ik heb ook de indruk dat sites als hardware-info en tweakers.net een platform bieden om een soort * kartel te vormen met als doel prijzen te manipuleren. Kijk zelf maar eens als je vijftien leveranciers hebt, dan liggen alle prijzen vrij dicht bij elkaar. Ook kun je met cookies of tracking kijken waar veel vraag (bezoek) naar is en waar veel vraag naar is, kun je prijs verhogen. Dit verschijnsel heb ik zelf al herhaalde malen meegemaakt.

* kartel
(economie) overeenkomst tussen zelfstandige ondernemers om concurrentie (gedeeltelijk) op te heffen, m.n. door prijsafspraken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan