Externe hardeschijf niet te benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Iomega

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2015
Beste forumleden,

Sinds kort heb ik geen toegang meer tot mij externe hardeschijf (Iomega Prestige Desktop 2TB) <zie plaatje 1>.
Het enige wat ik mij herinner wat ik tussentijds heb gedaan, is foutcontrole uitgevoerd op de externe hardeschijf en automatisch gekozen voor ‘fouten in het bestandssysteem automatisch Bekijk bijlage voorbeeld.docxBekijk bijlage voorbeeld 2.docxBekijk bijlage voorbeeld 3.docxcorrigeren’.
De schijf wordt niet meer herkend. De externe hardeschijf start gewoon op, lichtje knippert en je hoort hem ratelen. Ik heb de verschillende poorten van mijn laptop gebruikt, maar overal met hetzelfde resultaat. Ook heb ik de externe harde schijf aangesloten op een andere laptop en daar werd hij ook niet herkend. Ik heb trouwens Windows7.
Via ‘Computer’ staat de externe harde schijf er wel tussen, nl. Locale schijf (D: ), maar beschikbare ruimte en totale grote worden niet getoond. Als ik vervolgens hierop klik verschijnt er na verloop van tijd een melding of ik de schijf wil formateren <zie plaatje 2>.
En als ik op mijn rechtermuisknop klik op de externe schijf, krijg ik de melding D:/ niet toegankelijk. Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole) <zie plaatje 3>.
Het vreemde is wel als ik de externe harde schijf aansluit op mijn mediaplayer dat de films (die ik op de externe schijf heb staan) wel benaderbaar zijn en afgespeeld kunnen worden.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Welkom op Helpmij.nl :thumb:
Cyclische redundantie controle is een controlemiddel op schrijf en leesfouten op hdd en optische schijven.
Je mediaplayer heeft deze functie niet.

Probeer het volgende:
Start>uitvoeren> "cmd" enter
Typ in het cmd scherm:
Typ chkdsk G: /f /r (vervang hierbij 'G' door de letter van de schijf die de fout geeft).

Kijk daarna of het mogelijk is de schijf weer te benaderen is via verkenner.

Tip: je kan beter de plaatjes uploaden in het bericht als doc(x) bestanden, de plaatjes zien wij dan direct in je bericht zonder deze te hoeven downloaden.

Er is dus toch iets in de war geraakt op de schijf. Gemakkelijkst is om de bestanden met IsoBuster proberen uit te lezen en daar na de schijf te formatteren.

Probeer het volgende:
Start>uitvoeren> "cmd" enter
Typ in het cmd scherm:
Typ chkdsk G: /f /r (vervang hierbij 'G' door de letter van de schijf die de fout geeft).

Kijk daarna of het mogelijk is de schijf weer te benaderen is via verkenner.

Bedankt jackall, alleen krijg ik bij stap 3 de volgende melding:

CHKDSK controleert de security desriptors (stap 3 van 5)…
8448 bestands-SD’s /-SID’s verwerkt.
De controle van security descriptors is voltooid.
801 gegevensbestanden verwerkt.
Het USN-logboek controleren…
10 procent voltooid. (4440064 van 4458168 USN-bytes verwerkt)
Kan gegevensstream $J van USN-logboek noet lezen.

Kan iemand nog een reactie geven op mijn bericht van 4 mei 2015 22:23 uur? Alvast bedankt.

Het klinkt alsof de MBR en partitietabel van de schijf beschadigd zijn aangezien onder "Deze computer" geen indeling en grootte wordt getoond.
Heb je al een in "Schijfbeheer" gekeken wat daar getoond wordt..?
Schijfbeheer vindt je in Configuratie-scherm=> Systeembeheer=> Computerbeheer => linker menu Schijfbeheer.

Het programma TestDisk laten draaien. In de bijlage staat het resultaat. Ik hoop dat het jou iets zegt..

Bijlagen

• 1.png
    1.png
    29,7 KB · Weergaven: 374
Wat een rommeltje, was de schijf in ntfs gepatitioneerd?

Indien je eerst een quick seach kunt doen, wat zie je dan?

Zitten wel beschadigde sectoren op en indien je alleen de data wil hebben kun je met die TestDisk de schijf "raw" scannen en de bestanden ergens anders op zetten.

Ja, de schijf is ntfs gepatitioneerd. Quick seach kwam niet verder dan 3%. Bijgaand het resultaat.

Bijlagen

• 2.png
    2.png
    12,9 KB · Weergaven: 151
Ja, ja, gelijk maar allerlei tools loslaten op de originele harde schijf.
Beter eerst een kopie maken met ddrescue (onder Linux).

Onder ‘Imaging a damaged device, filesystem or drive’ staat het programma dd_rescue, maar daaronder staat dat het in combinatie met een ander script uitgevoerd moet worden. Als ik op dd_rescue klik kom ik weer op een ander pagina uit.

@Scrapheap: bedankt voor de tip. Ik heb alleen meer hulp nodig. Kan je stap voor stap mij er doorheen loodsen?

Dat kun je beter AenA vragen, ik ben met ddrescue niet bekend, sorry.:o

Het is niet dd_rescue maar ddrescue en het draait onder Linux.

ddrescue is echt het beste voor het maken van een image, het is geen standaard programma, maar moet worden geinstallleerd.
Zoekt op de schijf naar bruikbare sectoren en probeert ook "bad sectors" te herstellen.

Als je alles zelf wilt doen heb je nodig:
  • Een desktop pc.
  • Extra hd om Linux (Ubuntu) op te ztten, opstarten vanaf een Ubuntu CD werkt hiervoor niet!!
  • Daarop het programma ddrescue installeren.
  • Als het om een externe schijf gaat defecte schijf uit de behuizing halen en rechtstreeks aan de Unix pc aansluiten.
  • Kennis van Linux om om te gaan met het console en harde schijven.
  • Extra hd voor de image, capaciteit groter dan de defecte hd.
  • Een goed recovery programma om met Windows bestanden uit de image terug te halen, bijvoorbeeld GetDataBack of R-Studio.

Zonder kennis van Linux is zelf doen af te raden. Een verkeerd commando kan onherstelbare gevolgen hebben!!!

De schijf waar de image op moet komen moet NTFS geformateerd (geen FAT) zijn, zodat later onder Windows recovery software gebruikt kan worden.
Je moet eerst de schijf waar de image op moet komen mounten, dus gewoon openen, zodat de inhoud zichtbaar is.

Kijk wat het mount point van deze schijf is, waarschijnlijk zoiets als /media/<gebruiker>/windows, als de partitie van de schijf geen naam heeft.
Als de partitie een naam heeft meestal /media/<gebruiker>/<partitie>.

Kijk wat de unix naam van de defecte schijf is, bijvoorbeeld /dev/sdb.
Let op: Bij het opnieuw starten van Ubuntu kan dit veranderd zijn!!!!

commando: sudo <spatie> ddrescue <spatie> options <spatie> input drive of partitie <spatie> output file <spatie> log file

options: -v = verbose
Voor uitgebreide verklaring van de opties typ ddrescue -h

Door het maken van een log file kan het proces op ieder moment gestopt worden. Opnieuw het programma starten gaat dan verder waar het de vorige keer was gebleven.

Dus:
sudo ddrescue -v -v -v -v /dev/sdb /media/<gebruiker>/<partitie>/image.img /media/<gebruiker>/<partitie>/rescue.log

Vervang /media/<gebruiker>/<partitie>/ (2x) door het mount point van de NTFS schijf, waar de image moet komen.

Als ddrescue klaar is (kan lang duren als er fouten hersteld moeten worden), kan de image gelezen worden door een pc onder Windows.
Het bestand "image.img" kan nu geladen worden door echt een recovery programma.
Simpele data recovery programma's kunnen meestal geen image laden.

Het meest geschikt hiervoor zijn R-Studio (FAT en NTFS) of GetDataBack (aparte versie voor FAT of NTFS).
Beide programma's zijn niet gratis.

Laatst bewerkt:
Super dat uitgebreide antwoord, maar daar ga ik mij niet aan wagen.

Is er geen andere oplossing om de beschadigde bestanden op mijn externe hardeschijf te herstellen?

Maak eens met TestDisk een screenshot van "advanced" en eentje van daarna van "boot".

Je zou ook onder Linux kunnen proberen de bestanden te kopieren en daarna de schijf een low level format te geven.
Mogelijk lost dat het prbleem op, maar dan moet je wel extra opslag ruimte hebben of kopen.

Als de bestanden op de schijf niet belangrijk zijn kan je direct een low level format doen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan