Externe HD opschonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimpernel

Verenigingslid
Lid geworden
19 jan 2002
Berichten
235
Ook HD's van 2 Tb raken op een gegeven moment vol. Ik wilde daarom oude, kennelijk door Windows 7U gemaakte back-up- of configuratiebestanden verwijderen maar dit wordt geweigerd hoewel ik als Administrator opgestart was. De mapnamen bestaan uit meerdere letters en cijfers. Ook in Beheer is het aanvinken van Speciale machtigingen niet mogelijk.
Voor back-ups gebruik ik louter Acronis True Image 11 Home zodat die lastige en onoverzichtelijke van Windows overbodig zijn.
De machine draait nog steeds voortreffelijk onder W7U.
Formatteren is geen optie.

Weet iemand de Gouden Tip?

Pimpernel.
 
Kopieer de gegevens die u wilt behouden.
Formateer vervolgens de HD.
Zet de gekopieerde gegevens weer terug.
Klaar.
 
Formatteren HD

Ik had het al gesteld: formatteren is geen optie. Het lijkt een logische en simpele oplossing maar er staan back-ups op die ik onder geen beding in gevaar wil brengen.

Toch bedankt voor de moeite,

Pimpernel.
 
Selecteren en wissen, snap het probleem niet echt, gebruik Free Commander i.p.v. verkenner.
 
er staan back-ups op die ik onder geen beding in gevaar wil brengen.Pimpernel.
Dan lijkt me het backup beleid wel aan verbetering toe, want het is normaal om van echt belangrijke zaken 2 backups te hebben.....
Wat als nu die schijf het begeeft?
Koop voor een aantal tientjes, ver onder de 100 euro een nieuwe 2TB schijf en maak een kopie van die kritische bestanden.
Weg deze stress....
 
Voor back-ups gebruik ik louter Acronis True Image 11 Home ....

Ik heb ook Acronis True Image gebruikt en gemerkt dat bestanden ontoegankelijk leken, maar dat kon ik toen oplossen door een van de Acronis-services te stoppen. Was juist bedoeld als een soort beveiliging tegen ongewenste wissen van die images...
Gebruik Acronis niet meer, weet dus niet welke service het precies was, allemaal even uitzetten kan natuurlijk ook.
 
Als de back-up gemaakt is met W7U dan ook verwijderen met W7U. Dat gaat via Backup and Restore. Klik op Change settings > in het volgende scherm klik > View backups... etc.
 
Selecteren en wissen, snap het probleem niet echt, gebruik Free Commander i.p.v. verkenner.

Heb Free Commander (= Total Commander) gebruikt maar vergeefs: ook hier stuit je uiteindelijk op niet gemachtigd zijn ondanks als Administrator opgestart te zijn en in Beheer System alles aangevinkt staat m.u.v. Speciale machtigingen.

Pimpernel.
 
Ik heb ook Acronis True Image gebruikt en gemerkt dat bestanden ontoegankelijk leken, maar dat kon ik toen oplossen door een van de Acronis-services te stoppen. Was juist bedoeld als een soort beveiliging tegen ongewenste wissen van die images...
Gebruik Acronis niet meer, weet dus niet welke service het precies was, allemaal even uitzetten kan natuurlijk ook.

De 4 mappen met namen als c39710b60c12be3cfdd147e0, waarover het gaat, zijn m.i. niet door Acronis aangemaakt maar door W7U. Ik kan dan ook in het menu van Acronis niets daaromtrent vinden.

Pimpernel.
 
En heb je het via post 8 geprobeerd? Jij schrijft: "De machine draait nog steeds voortreffelijk onder W7U".
 
Zijn niet hetzelfde en als je beveiligde bestanden wilt wissen dien je er eerst eigenaar van te worden.
https://www.schoonepc.nl/windows10/gebruikersaccountbeheer_beheerrechten.html
Of eigenaar worden van de hele schijf en die beveiligde bestanden en mappen zijn van Windows.

Had Free Commander op Internet gegeven en kwam vervolgens meteen op Total Commander uit. Hoe vind ik het dan wel?
En wat dat Eigenaar worden betreft: dat is nou precies waarom ik zo de pest heb aan al die opvolgende Windows-versies, je hebt er geen moer meer over te vertellen tenzij je heel goed ingevoerd bent. Je mag het alleen maar lenen en gebruiken en zonder on-line te zijn kun je vrijwel niets meer. T/m XP was het nog leuk, daarna niet meer. Dat gebruik ik dan ook nog geregeld.

Pimpernel.
 
Dan lijkt me het backup beleid wel aan verbetering toe, want het is normaal om van echt belangrijke zaken 2 backups te hebben.....
Wat als nu die schijf het begeeft?
Koop voor een aantal tientjes, ver onder de 100 euro een nieuwe 2TB schijf en maak een kopie van die kritische bestanden.
Weg deze stress....

Op zich een goede hint en geld speelt geen rol, zei Olivier B. Bommel destijds al. Je hebt dan wel twee schijven te onderhouden en het lost het huidige opschoonprobleem niet op. Ik blijf het zeer riskant vinden maximaal gecomprimeerde images te kopiëren, je kunt ze niet meer verifiëren.

Pimpernel.
 
En heb je het via post 8 geprobeerd? Jij schrijft: "De machine draait nog steeds voortreffelijk onder W7U".

Ik heb het hele True Image 11 Home, opgestart vanaf de Startschijf, doorgevlooid maar niets bruikbaars gevonden. Wat is post 8 voor iets? En ja, ik schreef dat de machine nog steeds goed draait onder W7U, Windows 7 Ultimate. Daarmee moeten deze lastpakken van bestanden en nog wat klein grut gemaakt zijn.

Pimpernel.
 
Laatst bewerkt:
Het volgende staat in post 8. "Als de back-up gemaakt is met W7U dan ook verwijderen met W7U. Dat gaat via Backup and Restore. Klik op Change settings > in het volgende scherm klik > View backups... etc."

Maar goed. Blijkbaar weet je helemaal niet dat het hier om back-ups van Windows 7 gaat. Dat gok je maar. Nu zijn het mappen, terwijl back-upbestanden gewoon bestanden zijn die een extensie hebben. Ik zie ook geen error meldingen en screenshots in deze topic. Dus het zijn veel aannames. Heb je verplaatsen/slepen/renamen geprobeerd?

Heb je via cmd geprobeerd? cmd in het zoekvak en > Uitvoeren als Administrator

rmdir "X:\path\to\folder" /s

Kies de juiste schijfletter en pad.
 
Laatst bewerkt:
Stop opschoning

Beste Senso,

Je hebt gelijk: het waren noodgedwongen gokken en aannames. De ellende is juist dat nergens uit op te maken waar het precies vandaan is gekomen althans niet voor zo'n heel doorgewinterde ict-er hoewel ik sinds DOS 5 al zo'n kleine 30 jaar vrij intensief met bytes stoei. Ook direct toegegeven: er is altijd baas boven baas!
Ik leidde het vooral af uit het feit, dat de gewraakte mappen er al heel lang opstaan, mogelijk kort na de aanschaf van deze machine en externe schijf anno 2012. Ik gebruikte in die begintijd geen Acronis maar enkel W7U op deze machine.
Maar om terug te keren naar het probleem: je suggestie omtrent verplaatsen/verslepen/hernoemen stuit steeds op die ellendige machtigingen. Dit gold ook voor cmd: hetzelfde verhaal en tegelijk ook het einde van het verhaal want ik stop met verdere pogingen om de schijf te ontdoen van al dit soort onkruid.
De paar jaar, dat ik (86) misschien nog te gaan heb, moet ik me maar behelpen met zo goed mogelijk opruimen.

Toch iedereen nog bedankt voor het meedenken en de suggesties.

Pimpernel.
 
Dan kun je onder Eigenschappen van de schijf, Tabblad Beveiliging knop > Toevoegen

Username (Computernaam\Username)

Username is jouw accountnaam en computernaam is de naam van jouw pc

Dus Kies knop > Toevoegen > Geavanceerd > Nu zoeken en daar staat de gebruiker wel in die lijst. Selecteren etc. etc. (toevoegen) > OK > Toepassen ( indien nodig)

De pc gaat de bestanden opnieuw instellen/bijwerken en even geduld.
Opnieuw opstarten en dan moet het mogelijk wel lukken om te deleten.
 
Laatst bewerkt:
Opschonen deels gelukt?

Beste Senso,

Bedankt voor je extra reactie die ik urenlang heb proberen toe te passen. Met het nodige verre van deskundig gerommel is het toch gelukt één van die vier mappen met inhoud te verwijderen zij het dat daarvoor eerst alle submappen stuk voor stuk geruimd moesten worden. Daarna pas kon de map verwijderd worden. Dit lijkt mij toch niet de juiste methode.

Hetzelfde geprobeerd met de overige drie maar vergeefs, wat ik ook probeerde, steeds kwam de melding dat er een fout was opgetreden. Ik krijg er een punthoofd met een sik van, geen gezicht.

Mogelijk lees en begrijp ik je tip niet goed of is het soms te summier? De grijze cellen werken soms niet al te best meer en zeker niet bij zaken die ik nooit doe zoals gefrutsel met machtigingen.

Pimpernel.
 
Gezien dat je toch één map hebt kunnen verwijderen maakt duidelijk dat het dan n.m.m. niets met machtigingen te maken heeft. Zal nog eens wat verder lezen op internet.
edit:
Er is veel te vinden maar niet direct een gemakkelijke oplossing. Ze schrijven ook dat te diep geneste mappen een probleem kunnen zijn.

Je kunt eens een chkdsk /f doen.
chkdsk /f x:
x vervangen door jouw schijfletter

Deze zou je ook nog eens naar kunnen kijken. Weet niet of dat helemaal freeware is.

Jij hebt je best gedaan en meer kan ik ook niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan