Externe HD overleden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AlkmaarNL

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 apr 2008
Berichten
3
Ik heb sinds een aantal jaren een externe schijf van Western Digital aan m'n computer hangen van 400 GB. Daar stond heel veel data op, was ook zo goed als vol en ging daarom de laatste tijd nog maar weinig aan (omdat hij toch vol zat, had inmiddels ook andere externe schijven er bij die nog niet vol waren).
Een paar weken geleden deed hij het nog prima.

Maar nu krijg ik de schijf niet meer werkend. Als ik hem aanzet, hoor je een paar keer een tik, en dan hoor de je schijf afslaan. Je kan hem ook niet meer uitzetten, heeft geen zin. Enigste wat dan helpt is om de powerstekker er uit te halen.

Ik heb al geprobeerd met een andere kabel en op een andere computer, maar geen van de computers verneemt ook maar iets van dat er een externe harde schijf aan gaat.

Ik heb op internet wel veel sites gevonden van bedrijven die zeggen er mogelijk nog wat mee te kunnen, alleen die vragen honderden euro's :(

Weten jullie nog iets wat te proberen is?
 
Spijtig genoeg heb ik zelf ook wat HD's liggen die door slijtage het leven gegeven hebben.

De harde tikken die je hoort zijn de lees/schrijf- koppen van de HD, meestal geen goed teken.
Als je de motor van de HD moeilijk draait, kan het ook aan de stroomaansluiting van je HD liggen.

Prijzen voor een professionele recovery door een bedrijf kunnen erg hoog in de kosten lopen, zeker voor 400GB, zul je rond de 6000 euro kwijt zijn (als het niet meer is).

Ik kan je alleen nog het advies meegeven om backups te maken. Ik weet vrijwel niemand doet
het wantja zeg nou eerlijk; die 1000mp3's/foto's of filmpjes of een grote backup van je belangrijke bestanden. Raid is ook een oplossing waar je over na kunt gaan denken aangezien HD's tegenwoordig ook niet de wereld meer kosten.
 
Het tikken is niet echt hard, hij doet het ook maar een paar keer en dan gaat de harde schijf uit.
Ik denk dat ik de schijf een 2 jaar en 3 maanden gehad heb (of het was 1 jaar in 3 maanden, had hem eens in januari gekocht).

Maar ik had het een paar weken geleden een 1 TB schijf er bij gekocht, juist om daar back-ups op te gaan maken.
Ik was al begonnen, maar het was er nog lang niet mee klaar helaas, alles stond en staat ook zo lekker chaotisch door elkaar op vele plaatsen.

Raid, dat lijkt mij misschien ook wel wat, hoe werkt dat precies? :eek:
 
Als je meer info over RAID wil zou ik je aanraden dit eens door te lezen.

In het kort uitgelegd; met RAID wordt data op 2 schijven tegelijk opgeslagen (indien RAID1).
Stel je hebt dus 2x500GB HD's en eentje gaat kapot, dan heb je altijd nog alle data op die andere schijf staan.

Minpunten zijn wel dat je 500GB inlevert en dus eigenlijk maar 500GB ter beschikking hebt ipv. 1TB.
Tevens een minpunt dat als je pc gewoon flink door de bliksem getroffen zou worden, toch vaak alles weg is (inclusief je 2 hd's).
Maar dat is in het extreemste geval natuurlijk.
Laastste minpuntje is wellicht dat RAID0 erg aantrekkelijk is, aangezien het enorm snel is (maar niets back-upt).

Verder heb je een Moederbord nodig met ingebouwde RAID controller of een losse PCI (of PCI-e) controllerkaart (KLIK).
 
Laatst bewerkt:
Misschien is de printplaat kapot. je zou kunnen proberen de harde schijf los aan te sluiten op de computer.
(ben geen deskundige maar ik heb het ook al eens meegemaakt en dit werkte bij mij wel.)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan