Externe HD via Esata

Status
Niet open voor verdere reacties.

1107972

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2004
Hallo,

Omdat ik opslag ruimte tekort heb, heb ik een externe HD aangeschaft. De behuizing (Fantec MR-35DUS2) bied de mogelijkheid voor 2 SATA II disks en een Esata aansluiting samen met USB. Verder bied het verschillende raid configuraties waarvan ik raid 1 wil gebruiken. Nu wil ik deze via Esata gaan gebruiken ivm met de snelheid. Heb er verder 2 harde schijven in gedaan van samsung, namelijk de F2 spinpoint van 1.5TB (HD154UI).

Zit nu echter al een tijdje te rommelen om de harde schijven goed geinstalleerd te krijgen. In schijfbeheer word de schijf netjes weergegeven met de juiste opslag capaciteit. Echter bij het (snel)formateren gaat het fout. Tot aan iets meer dan 1TB kan ik zon problemen partities maken, uitbreiden en formateren. Echter wil ik het laatste deel van de schijf gaan gebruiken/indelen krijg ik een "Raid Toegangsfout". Ik ben dus met HD tune een errorscan aan het doen en wat me opvalt is dat deze ook na ongeveer 1TB alleen maar damaged blocks weergeeft. De tweede schijf heb ik nog niet getest.

Heb daarna ook via de usb de schijf aangesloten en daar had ik geen last van foutmelding bij het snelformateren. Een Error Scan via HD tune heb ik nog niet gedaan.

Ik heb nu 3 opties in gedachten:
1. De Fantec MR-35DUS2 kan niet omgaan met schijven groter dan 1.0TB. Echter als ik de handleiding lees staat in paragraaf 4.2, pagina 15 dat schijven tot 2.0TB ondersteund worden.
2. Ik heb te maken met een defecte HD, maar dan zou ik bij het aansluiten via USb ook een foutmelding moeten hebben krijgen
3. De Sata aansluitingen op mijn moederbord kunnen niet meer handelen dan een 1TB schijf. Echter dit zijn toch problemen van rond de eeuwwisseling.

Het moederbord is trouwens een Asus P5N32E-SLI PLUS, ongeveer 2 á 3 jaar oud.

Iemand misschien suggesties. Denk zelf al om ook HD tune voor elke schijf appart via interne sata aansluiting en voor de externe HD aangesloten via USB.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan