EXTERNE HDD kleinere grootte

Status
Niet open voor verdere reacties.

denven

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2007
Hallo, ik heb al wat topics door gekeken en gelezen, maar iedereen met hetzelfde probleem heeft een normale schijf. Gewoon los, dus een interne schijf zeg maar.

Maar ik heb een EXterne schijf van Western Digital met ruimte van 160GB. Maar nu:

Ik heb deze schijf al 2 jaar, en loopt prima totdat ik nu meer programmas nodig ben voor een aantal dingen, en ruimte tekort kom. Mijn schijf geeft namelijk aan: 149,05GB terwijl het dus 160GB moet zijn. Ik heb dus naar topics gekeken en las dat er tooltjes waren, dus ik heb op de site van Western Digital gekeken, maar ik kan geen tooltjes vinden voor mijn schijf om de waarde 160 te krijgen. En heb dus gekeken voor meer opties , onder andere dit:

- Formateren < Gedaan. Bleef 149GB
- Rechtermuisknop Deze computer -> Beheren -> Schijfbeheer -> staat alleen 149,05GB van me externe schijf en de vaste schijf 74,50GB (moet ook 80 GB zijn).

- Jumper van vaste schijf vind ik niet nodig.
- Maar nu: Ik heb dus een externe schijf met USB aansluiting, en kan niet worden opgehaald. Er zitten 2 voetjes onder die er niet weg kunnen, ja kan wel, maar dan moet je ze breken, en dat wil ik liever niet :p Dus heeft iemand hier een oplossing voor mij?

Bedankt alvast :thumb: :D

Hoe ik het altijd deed vroeger ( maar dat was ook met een interne HD ) was met het programma Partition Magic de partitie laten zien.

hierbij zag ik dat er altijd een stukje van mijn hd niet eens gebruikt werd en zomaar daar stond.

Met partition magic kon ik het wel toevoegen aan de resterende wel werkende hd.

Ik weet niet of dat een goed idee is want er is natuurlijk wel een redenen waarom hij het zo doet. je bent niet de enige met deze probleem en frustratie :p Elke hd is zo.

Het heeft te maken dat 1GB niet 1000MB is, maar 1024MB.
Voorbeeld:
Ik heb een 250GB hardeschijf en een 120GB hardeschijf, samen zou dit 370GB aan schijf ruimte zijn. Helaas is dit maar 348,2GB, die ik werkelijk kan benutten. ook ben je wat ruimte kwijt door het partitioneren(indelen) van de schijf.

1 kilobyte = 1024 Bytes
1 megabyte = 1024 kilobytes
1 gigabyte = 1024 megabyte
1 terabyte = 1024 gigabyte

Je hebt nooit de 160gig capaciteit, ten eerste gaat de berekening mank, ten tweede, is het na het formateren, de schijf ook beperkter, lees hier maar even.

Voorbeeld:
Ik heb een 250GB hardeschijf en een 120GB hardeschijf, samen zou dit 370GB aan schijf ruimte zijn. Helaas is dit maar 348,2GB, die ik werkelijk kan benutten. ook ben je wat ruimte kwijt door het partitioneren(indelen) van de schijf.

1 kilobyte = 1024 Bytes

Hmm wist ik niet... goed dank je wel voor je uitleg :)

Voorbeeld:

1 kilobyte = 1024 Bytes

WACHT!!!

Dit klopt nog steeds niet... stel... je hd is 370 gb... en 1 gb is 1024 mb...

dus... 370 gb x 1024 mb = 378880

oftewel dan zou het 378,88 gb zijn? of heb ik het mis???

on topic :p dus partition magic zou ook nog eens kunnen. . verder nog iemand ?

(goeie reacties al)

Letterlijk gezien op basis van notaties klopt het allemaal.

Sinds 1998 zijn er nieuwe notaties gestandaardiseerd die de verwarring tussen een 1000 en de 1024 variant moet opheffen.

gigabyte(s) zijn de 1000 variant en gibibytes zijn de 1024 variant
dus als jij een schijf van 370 gigabyte koopt betreft dat 370 gigabytes maar het zijn maar 344 gibibytes dus dat klopt :)

Het is al sinds het begin dat hardeschijf leveranciers hier handig gebruik van maken. Het is wel zo dat naarmate de schijven groter worden het verschil steeds duidelijker word heb je het namelijk over megabytes is het verschil 5 % maar bij gigabytes is het verschil al weer 7 %

Ontopic
Als je 160 gigabyte omrekend naar de gibibytes (welke windows dus laat zien) zie je dus dat het 149 gibibytes zijn en je dus de volledige schijf in gebruik hebt en dus nix mist.

Met partition magic zul je er waarschijnlijk geen schokkende resultaten mee boeken

Laatst bewerkt:
ok bedankt allemaal ! en ik zie het nu ook met partition magic ,, thnx everyone ;)

Namens allen:

Graag gedaan

(vergeet niet de vraag op "opgelost" te zetten)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan