externe HDD Lacie 500GB aansluiten op ps3

Status
Niet open voor verdere reacties.

gethez

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
ik heb een externe hard disk drive van 500 GB van Lacie... en mijn ps3 herkent deze niet...
ik heb al vluchtig ergens gelezen iets van FAT 16 en 32...
maar kan iemand me uitleggen wat ik daarmee verander aan mijn externe HDD..?? en hoe dit precies werkt??? en is dit proces onomkeerbaar??
het is namenlijk niet de mijne en ik zou wat er op staat niet kwijt willen...

FAT is het bestandssysteem van de harde schijf, dus hoe de bestanden opgeslagen worden.
Waarschijnlijk is de lacie schijf in NFTS geformateerd. Je kan dat wel opzetten naar FAT maar daarvoor moet je de hele hardeschijf formateren:S dus lijkt mij niet zo'n goede optie:p, als die schijf niet van jou is.

ik heb toch nog enkele vragen...:p:
stel nu dat ik het omzet naar FAT, kan ik het dan nog steeds gebruiken als opslagapparaat?? (in combinatie met windows besturingssytemen)
of is FAT alleen speciaal voor de ps3...??
of is het gewoon dat je 2 soorten hebt NTFS en FAT...
ik bedoel voor wat gebruik je het één en voor wat het ander....??

stel dat ik genoeg plaats heb op mijn pc kan ik dan theoretisch alles daar ff opzetten en daarna terug op die externe zetten? (zijn hier risicos aan verbonden??)

nu staat alles mooi in mappen , foto's bij foto's en films bij films..., maar de ps3 kan het niet lezen... (betekend dit dan dat het op NTFS staat??) ...hoe kan ik dat uberhaupt weten op welke bestandsindeling het ingesteld staat??
en wat versta je onder zo'n bestandsysteem??? (is dat gewoon computertaal dat het ene kan lezen en het andere niet of zijn de mappen fysiek anders ingedeeld??)

ik weet het is een waslijst aan vragen, maar ik ga die harde schijf niet formateren eer ik deftig weet waar ik mee bezig ben...:p

FAT32 is een bestandssysteem dat door Microsoft in 1996 werd ingevoerd met Windows 95 . FAT32 is ook aanwezig in Windows 98, Windows Me, en in Windows 2000 en later.Maar meestal wordt een NTFS systeem gebruikt.

Het gebruik van FAT32 in Windowsversies is niet verplicht, alle Windowsversies die het ondersteunen kunnen ook overweg met FAT16 en vanaf win 2000 ook met NTFS.

De maximum bestandsgrootte in een FAT32-partitie is 4 GB.

Om te weten of een schijf als FAT32 is ingedeeld, klikt je rechts op het schijficoon in Deze Computer of in de Verkenner. Kies Eigenschappen. De regel met "Bestandssysteem:" geeft FAT32/NTFS aan.

Er zijn dus 2 soorten: NTFS & FAT. FAT heeft 3 versies:FAT 12, FAT 16 en FAT32 FAT 32 is nieuwer dan FAT 32.

FAT is reeds vroeg ontwikkeld, de ontwerpers hebben het zo simpel en compact mogelijk gehouden voor de beperkte geheugens in die tijd. Daardoor heeft FAT verscheidene problemen.
* de eenvoudige bestandsstructuur leidt gemakkelijk tot fragmentatie, wat zorgt voor grote vertraging tijdens bestandsoperaties.
* FAT is niet goed bestand tegen systeemcrashes.
* de eerste versies van FAT lieten slechts bestandsnamen toe van maximaal 11 tekens (8 voor de bestandsnaam, 3 voor de extensie). Daarna werd door Microsoft VFAT ingevoerd, dat bestandsnamen tot een lengte van 255 ondersteunt.
* voor de invoering van clusters was de maximale partitiegrootte 32 Mbyte.
* de grote clustergrootte zorgt voor een inefficiënt gebruik van de beschikbare ruimte bij kleine bestanden.

ik heb toch nog enkele vragen...:p:
stel nu dat ik het omzet naar FAT, kan ik het dan nog steeds gebruiken als opslagapparaat?? (in combinatie met windows besturingssytemen)Ja, dat kan alleen is de maximale beperking voor een bestand 4gb
of is FAT alleen speciaal voor de ps3...??
of is het gewoon dat je 2 soorten hebt NTFS en FAT...
ik bedoel voor wat gebruik je het één en voor wat het ander....??

stel dat ik genoeg plaats heb op mijn pc kan ik dan theoretisch alles daar ff opzetten en daarna terug op die externe zetten? (zijn hier risicos aan verbonden??) Ik zou alles op je pc zetten(als je genoeg ruimte hebt), dan formateren naar FAT 32,alles er weer opzetten,op je ps3 zetten wat je nodig hebt,en dan weer formateren naar NTFS en alles er weer opzetten. Je kan natuurlijk ook de dingen die je nodig hebt op een eigen externe hardeschijf of usb stick zetten die als FAT32 is geformateerd en die in je ps3 stoppen.

nu staat alles mooi in mappen , foto's bij foto's en films bij films..., maar de ps3 kan het niet lezen... (betekend dit dan dat het op NTFS staat??) ...hoe kan ik dat uberhaupt weten op welke bestandsindeling het ingesteld staat?? Om te weten of een schijf als FAT32 is ingedeeld, klikt je rechts op het schijficoon in Deze Computer of in de Verkenner. Kies Eigenschappen. De regel met "Bestandssysteem:" geeft FAT32/NTFS aan.

en wat versta je onder zo'n bestandsysteem??? (is dat gewoon computertaal dat het ene kan lezen en het andere niet of zijn de mappen fysiek anders ingedeeld??)allebij, een computer met win 98 of lager kan NTFS niet lezen ook zijn de mappen anders weggeschreven en ingedeeld.

ik weet het is een waslijst aan vragen, maar ik ga die harde schijf niet formateren eer ik deftig weet waar ik mee bezig ben...:p Dat begrijp ik, zou ik ook niet zo snel doen, en al zeker niet als het mijn schijf niet is.

bedankt voor de goede info...:thumb:

ik denk toch dat ik het op NTFS ga laten staan nu...is ook veiliger , want mijn pc is niet altijd virusvrij gebleken...

ik denk dat ik de usb-manier ga gebruiken...(ben net naar de winkel gecrost voor een stick)

nogmaals bedankt voor de volledige uitleg...

nog een laatste vraagje, hoe zet je de bestandindeling van je stick om??

ga naar deze computer, rechter muisknop op de usb stick, kies formateren in het menutje dat je krijgt, hier kan je het bestandssysteem wijzigen.

Het kan zijn dat de stick herkent wordt zonder te formateren. Tenminste, de sticks die ik heb zijn allemaal al als FAT geformateerd.

Dus probeer het maar ff

hmmm, het zijn AVI-files en de usb stick staat op fat32 ingesteld , maar de ps3 kan ze niet lezen ....

foutcode 800288C0 (bestand kan niet worden afgespeeld...)

correctie : sry het waren WMV-files...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan