Externe HDD XP vs Vista, ellende dus....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan_Kol

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
58
Als back-up medium heb ik twee externe harde schijven (3"5 160GB Samsung met eigen voeding USB2 èn IEEE1394/FireWire en een 2"5 ook Samsung 60GB geen eigen voeding, alleen USB2). Nou dan blijkt dat M$ zijn zaakjes echt perfect voor elkaar heeft.
XP + SP2 + alle updates op een vaste PC en Vista inclusief alle beschikbare updates (nee geen Beta's) op een laptop werken (NTFS geformatteerd) absoluut niet samen.

Al meer dan eens een back-up gemaakt van de data-HDD van mijn XP-PC. Als ik die dan op de VIsta laptop aansluit is alles goed leesbaar en kopieerbaar. Ook schrijven naar de externe HDD werkt dan nog goed. Niets aan de hand dus zou je zeggen maar nu komt het: Als ik de HDD na aansluiting op de Vista computer aansluit op een XP computer wordt de schijf wel gezien maar als zijnde leeg (bevat 0 bytes, terwijl ik weet dat er ruim 100GB op staat) en bij her-aansluiten, na dat uitstapje naar een XP-PC, op de Vista-PC gebeurt hetzelfde: schijf wordt herkend maar is niet te openen; wel komt ook daar dan die stomme opmerking dat je de schijf kunt formatteren..

Ehhh nog iets: het is bij beide externe schijven gebeurd. Ik heb de 3"5 schijf gebruikt op andere XP-computers en toen gebeurde er niets (nou ja, ik heb er wat vanaf gekopieerd naar en/of overgenomen van die andere computer). De 2"5 verdenk ik ervan defect te zijn. Mijn onderdelenleverancier zei al dat die kastjes voor externe 2,5" schijven nogal bedenkelijk van kwaliteit zijn. De 3"5 schijf, met eigen voeding, werkte en werk voor zover ik in het XP-veld kan nagaan prima.
Oh, ja dit geldt zowel voor USB als voor FireWire...... En voor een andere externe HDD (alleen USB) geldt hetzelfde.

Ik zal nog een poging wagen en de 3"5 externe schijf op FAT32 zetten i.p.v. NTFS.... Wie weet. Oh ja, ik gebruik als het even kan (dus als de computer een geëigende aansluiting heeft) FireWire. FireWire heet langzamer dan USB2 maar is dat in de praktijk niet omdat er zorgvuldiger met de data wordt omgesprongen; de overdachtsnelheidswinst is dan ondergeschikt aan het aantal extra - dus vertragende - controlehandelingen van USB2. Op het moderbord van de vaste PC is een vaste 6-pins FireWire aansluiting voorhanden en op de laptop een vier-pins.

Dit is echt doffe ellende. Wie weet de oplossing?

Jan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan