Externe HDD XP vs Vista = ellende.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan_Kol

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Besturingssysteem
Linux Mint en af en toe Windows 10
Office versie
LibreOffice 7.3.7.2
Als back-up medium heb ik een externe harde schijf. Nou blijkt dat Microsoft zijn besturingssysteem zaakjes echt perfect voor elkaar heeft. De uitgangssituatie:
1. XP + SP2 + alle updates op NTFS-HDD een vaste PC,
2. Vista inclusief alle beschikbare updates op een laptop en
3. Externe HDD 160 GB USB-2 èn IEEE1394/FireWire aansluitmogelijkheden (ik geef de voorkeur aan het gebruik van de FireWire optie).

Al meer dan eens een back-up gemaakt van de HDD van mijn XP-PC's en ook van en paar andere PC's met die externe HDD. Als ik die dan op een andere Windows PC met XP of W2k of NT (dus mogelijkheid om NTFS te lezen en te schrijven) aansluit werkt alles perfect.
Bij voor het eerst op de Vista laptop aansluiten was alles goed leesbaar. Ook schrijven naar de externe HDD ging goed. Niets aan de hand dus zou je zeggen maar nu komt het:

Als ik de HDD na aansluiting op de Vista computer aansluit op de XP computer wordt de schijf wel gezien maar als zijnde leeg en bij her-aansluiten - na dat XP uitstapje - op de Vista computer gebeurt hetzelfde: schijf wordt herkend maar is niet te openen; wel komt die stomme opmerking "dat je de schijf kunt formatteren".

Ik heb ook een uiterste een poging gewaagd en de externe schijf op FAT32 gezet i.p.v. NTFS.... Wie weet. Nou dat is echt feest: Eerst op een andere XP computer gekeken en alles was zichtbaar, kopieerbaar enz. Toen kwam het cruciale moment opwel op Vista aangesloten (zowel FireWire als USB2) en joepie: Externe schijf, gebruikt 84GB van 150GB. Dubbelklik op schijfpictogram en ja hoor: "Deze schijf is leeg" komt er als mededeling.

Het is echt doffe ellende. Wie weet de oplossing? Oh, ja dit geldt zowel voor USB als voor FireWire.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan