"externe" installatie nieuwe hdd laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Zowel de prestaties als de opslag van de (hybride) HDD van mijn laptop laten te wensen over. Ik overweeg daarom een nieuwe SSD in te bouwen.
Die nieuwe schijf wordt dan voorzien van een volledig verse installatie van Windows en alle overige programma's, maar....... wat ik mij afvraag: kan ik die nieuwe schijf alvast helemaal installeren, vóórdat ik hem heb ingebouwd?

Er zijn van die handige USB<->SATA adapters waarmee je de HDD buiten je laptop kunt hangen terwijl je een image maakt, maar kan je dat ook gebruiken voor een volledig nieuwe installatie? De schijf wordt dan natuurlijk niet herkend als c:\...

Je kunt hem wel klonen met de juiste tools (let op align/uitlijn opties die aan moeten staan) naar de usb externe adapter als je hem daar aanhangt.
Vervolgens moet je hem monteren als hoofd harde schijf en als het goed is boot ie als normaal maar veel sneller.
De oude schijf kun je in een extern doosje stoppen voor bij extra backup opties....
Zoek even op het forum welk tools er vaak gebruikt worden, ik ga nu even wat anders doen.
Hier staan een paar handleidingen bovenaan:
https://www.google.nl/search?client=opera&q=ssd+klonen+uitlijnen&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Je kan de Windows niet eerst installeren en hem dan in de laptop bouwen. Dit heeft te maken met het register en de drivers voor de onderdelen in de computer. Zoals hierboven wordt gesteld is een kloon wel een optie. Dit neemt alleen niet weg dat het dan geen verse installatie is en er altijd oude "rommel" kan achterblijven.

Sterker nog: je kunt Windows helemaal NIET op een externe usb schijf installeren....
Je kunt wel een live boot iso van Windows met speciale tools (bijv Rufus) op een usb stick/disk zetten en daarvan booten.
Zoals deze:
http://windowsmatters.com/tag/winpe/
Das een uitgeklede windows versie en je kunt niet zomaar alles dan er op installeren. Ze werken dan vaak met portable versies, hoe je daar bijv een normale office op wilt zetten zou ik niet weten.
En... alles gaat her trager dan via een SATA poort..

Het is wel een super handige tool om van te booten als je problemen hebt en je bij de data wilt komen die je nog niet gebackupped had...

Zo een usb bootable disk is dus NIET geschikt als ie werkt op de usb poort om hem vervolgens naar de SATA poort over te zetten om hem dan zgn als een normale Windows te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Tsja.... ik was er al bang voor dat dat niet ging lukken.
Ik wil mijn huidige schijf niet klonen, want ik wil juist een schone installatie. Omdat een compleet nieuwe installatie (met alle programma's) doorgaans toch wat langer duurt, was het best een aantrekkelijk idee als dat extern zou kunnen, om daarna pas de schijf in te bouwen. Dan hoeft het allemaal niet in één keer, en kan ik ondertussen gewoon mijn bestaande installatie blijven gebruiken.
Even gemakkelijk de schijf wisselen is er namelijk ook niet bij, want deze laptop is duidelijk niet bedoeld om door gebruikers zelf uit elkaar gehaald te worden. Geen klepjes aan de achterkant, ik moet het ding bijna volledig demonteren om bij de HDD te komen. :-(

Jammer.... toch maar gewoon op de ouderwetse manier dan.

Installeer je schoon op de huidige schijf en maak dan een kloon.

Installeer schoon met alles erop en eraan in een dik uur, je kunt alles wat je wilt installeren na de windows install tegelijk uitvoeren en niet progje voor progje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan