Externe M2 ssd reageert niet in Linux en niet in Windows

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik heb een Thinkpad X13 met een 250Gb M2 ssd met Linux Mint. Die 250 heb ik vervangen door 1Tb. De 250 zit nu in een externe behuizing en ik wil hem leeg maken. In het Menu wordt hij echter niet gezien. In Schijven wordt hij wel gezien, maar reageert nergens op.
Als ik hem aan mijn Thinkpad X250 met Windows10 laptop hang wordt hij onder Instellingen wel gezien (als lege schijf) maar reageert ook nergens op. Via Beheer zou ik hem moeten kunnen formatteren, maar ook dat reageert niet.
Hoe los ik dit op?

Kijk met een partition manager of er een partitie op staat en verwijder deze dan.
Maak vervolgens een nieuwe partitie aan en formatteer deze:

Er staat een vullende partitie op. Maar als ik op het 'tandwieltje' klik zijn alle opties niet actief (grijs). Alleen de optie 'koppelopties' is zwart. Daar kan ik alleen kiezen tussen de standaardinstelling of 'koppelen bij het opstarten´. Ook dat geprobeerd, maar maakt niets uit. Dus ssd is zichtbaar, maar koppelt niet aan.
Dit met mijn laptop met Linux Mint, waar ik alles mee doe. Zal ook op W10 laptop proberen.

Laatst bewerkt:
Geen idee over welk "tandwieltje" je het hebt.
Plaats eens een scherm afdruk van het complete venster met dat "tandwieltje".

Laatst bewerkt:
Dit is het 'tandwieltje'. Staat bij iedere schijf onder 'Schijven' in Linux. Meestal staat rechts ervan een zwart blokje om de schiijf aan- of af te koppelen. Als je op het tandwieltje klikt krijg je een lijstje met verschillende opties

tandwieltje.webp

Dat is niet de Mini Tool Partition Wizard waar ik je naar verwees.
Deze wel:

mtpw.webp

Je kan met CrystalDiskInfo wat info krijgen (zip uitpakken en DiskInfo64 opstarten).

Alle partities verwijderen kan met Diskpart (zit in Windows , als Administrator uitvoeren).
Vervang X door het schijfnummer (die zie je met list disk)
Code:
list disk
select disk X
clean
create partition primary
format fs=ntfs quick
assign
exit

Ja, maar ik gebruik Linux Mint (Windows alleen om mijn Tomtom te upgraden). Ik heb de ssd alleen aan de Windows laptop gehangen om te zien of hij daar wel opent. Zijn dit progs die ook voor Linux geschikt zijn?

In Linux Mint zit de prog 'Schijven' dat doet hetzelfde als Gparted e.d. Alle partitie opties zitten daar ook in en dat kan ik zien, maar geen enkele werkt. Alle opties zijn grijs (niet actief). Alleen 'koppelopties' is zwart (actief). Maar daar zijn de enige actieve opties de standaardinstelling die ik kan wijzigen in 'opstarten bij het opstarten'. Maar dat maakt geen verschil.

Terug
Bovenaan Onderaan