Externe schijf doet niets meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Juttertje

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2007
Beste lezers,

Ik ben Johan en ben hier nieuw, en heb de volgende probleem.

Mijn EXTERNE schijf die ik gebruik als back-up (meeste foto's, muziek) doet het plotseling niet meer.
Vandaag wilde ik wat bestanden laten zien aan een vriend van me, en nam mijn externe schijf mee, maar deed het daar niet.

Ik heb deze externe schijf geprobeerd op een pc van een vriend, en deze herkent wel een nieuwe apparaat via usb poort, maar als je dan de externe schijf wilt openen zegt ie ongeldige map.
Verder geeft ie hem aan als lokaal schijf, in plaats van externe schijf, meerdere USB poorten geprobeerd, helaas zonder resultaat.
Hij geeft ook niet de grootte van de schijf aan.

Terug naar huis, en sloot hem aan, en starte mijn pc, mijn pc ging meteen starten met een chkdisk van mijn externe schijf, voordat mijn windows ook gestart was.
Na wat verwijderen van bestanden en (mogelijk) repareren, doet ie het nog steeds niet.
Wat ik gelezen heb op het scherm iets van masterfout, dit heeft ie 2 maal geprobeerd te repareren (na 2x pc starten), maar blijkbaar niet gelukt, want schijf doet het nog steeds niet.
Wat kan ik doen deze schijf te redden of anders al mijn data terughalen.

Het enige wat het probleem kan zijn, is het vervoeren van huis naar vriend, maar daar heeft de disk geen harde tikken gehad.

Waarom startte de chkdisk niet bij mijn vriend,maar wel bij mij? (ook iets vaags).

EXACTE FOUTMELDING IS: H:\ is niet toegangkelijk. er bevind zich een onjuiste diskette in het station. Plaats (volumenummer: ) in station H:\.

Verder geeft ie aan lokaal station ( H: )

Wie heeft tips?
Alvast bedankt.

Johan

Laatst bewerkt:
Het feit dat hij hem aangeeft als lokale schijf ipv externe ligt vermoedelijk gewoon aan het feit dat hij hem niet inkan en dus ook niet kan zien dat deze schijf staat benoemd als een externe schijf.

doe de chkdsk eens zo volledig mogelijk in opdrachtprompt zodat je alle gegevens zeker hebt gezien en enkel op de externe hdd.

indien dit niet lukt: kan je de case van je externe hdd openen? mss een contactje gelost?

Bedankt voor je reactie vis ta.

quote:
case van je externe hdd openen?
Wat bedoel je daarmee?

mss een contactje gelost?
Heb hem opengehaald, maar zag niets los.

de case is gewoon de behuizing. Dus als je hem hebt opengemaakt heb je dat al gedaan.
Heb je de chkdsk al geprobeerd?

nou heb de case opengehaald, maar zie niets verkeerds of los.

En de chkdsk H: doet niets, heb het via startmenu (XP) en dan uitvoeren en dan chkdsk H:
en dan springt er 1 sec een ms dos zwartschermpje en met 1 regel tekst wat ik niet kan lezen, en het schermpje is weer weg, doet dus niets, moet toch zo een chkdsk uit laten voeren?
Want met XP starten doet ie het automatisch maar helaas zonder resultaat.

kies voor start: uitvoeren, dan 'cmd'
dan opent het opdrachtpromptvenster
en dan tik je in chkdsk H:

dan zal het scherm niet verdwijnen en kan je rustig lezen wat er verschijnt.

Helaas lukt het niet, melding:

C:\>chkdsk H:
Het type bestandssysteem is NTFS.
Kan versie en status van volume niet vaststellen. CHKDSK is afgebroken.

C:\>

Verder start de CHKDSK niet meer vanzelf als ik de PC opnieuw start.

Ook kwam ik een forum tegen op een andere site met een soortgelijke probleem, het laatste wat ik met mijn externe schijf had gedaan toen ie nog heel was divx filmpje op gezet, en daarna 3 minuten bekeken en toen pc uitgezet.

Sindsdien doet ie het niet, de andere forum waar volgens mij hetzelfde probleem vermeld is:

http://www.pchelpforum.nl/viewthread.php?tid=17961

.

Laatst bewerkt:
Heb het volgende bekeken, nadat ik dat zag op een andere forum (zie boven)

Mijn externe schijf word wel herkend als ik het volgende doe:
Deze computer =>kies beheren kies=> schijfbeheer

Bij bestandssysteem staat niets vermeld (FAT, NTFS. FAT 32), en hij geeft bij percentage 100% VRIJ aan, het zal toch niet waar zijn he, alles weg............

Ik denk dat je gewoon onder windows een schijf controle moet uitvoeren.

Ik denk dat je gewoon onder windows een schijf controle moet uitvoeren.

Deze staat niet in mijn systeemwerkset, en kan hem ook niet vinden op de windows CD, misschien een trukje ervoor om het wel te starten?

Het klinkt mss drastisch, maar ik denk dat de enige optie is om de hdd te formatteren om hem opnieuw te laten functioneren zoals het hoort. Mss kun je voor je dat doet wel nog eens enkele recoverytooltjes uitproberen om je data terug te krijgen?

Ja het is zeker een drama, wat ik wel geprobeerd heb is gekeken met een programma partition 7, daar geeft ie aan dat het een NTFS is, verder kom ik niet.

Ik heb een recovery programma gebruikt, en haalt wel foto's terug heb het maar 1 minuut laten lopen en weer afgesloten, de reden is dat dit programma alleen maar JPEG, BMP, MPEG, AVI terug haalt.

Op mijn schijf staan andere soorten bestanden zoals PDF, MP3, 3GP, Word documenten, en ook andere soorten bestanden van mobiele telefoons Nokia en Samsung.

Dus mijn vraag is, weet jij.of iemand anders een goede recoveryprogramma dat ik in 1x kan laten lopen, en alles terughaalt in 1x, zonder dat ik verschillende programma's moet laten lopen?

Alvast bedankt.

Voordat je de hd gaat formatteren is het natuurlijk handig om even te kijken of je de hd nog op een andere manier kunt benaderen.

Trek hem uit de behuizing (mag ook rustig) en hang hem vervolgens als slave in je pc. Misschien is alleen het aansluitgedeelte van de externe hd kapot. Dan bestaat de mogelijkheid dat hij wel gewoon zichtbaar word in je pc. Gaat hij het dan nog niet doen dan word het tijd voor drastische opties.

Bedankt voor je reactie, maar heb hem al uit de behuizing gehaald, en ook o.a. ook op slave, helaas niet gelukt.
Ook op een andere pc geprobeerd, ook niet gelukt, zelfde probleem.

Je eerste HD staat ook als NTFS?
En dan de externe ook.
Externe nooit met Ntfs maken.
Ik heb er ook 1 staan,de freecom,en is gewoon E. verder niets.

Ik denk dat dit probleem ondertussen wel is opgelost, omdat het een topic uit 2007 is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan