Externe schijf functioneert niet (altijd)

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Systeem (dekstop) is Windows 7 met 2 harde schijven (resp. 320GB, met 3 partities en 500GB, met 1 partitie).

Om fatsoenlijk back-ups te kunnen maken is een Medion HDDrive2Go met 2TB (externe harde schijf, aansluiting via USB) gekocht.

Deze nieuwe schijf wordt wel herkend, maar bij acties op de schijf blijft het proces hangen; dit gebeurt bij vrijwel alle schrijfacties en bij sommige leesacties. Voorbeeld: Verkenner herkent de schijf normaal. Ook de inhoud van de schijf (geformatteerd naar NTFS) is goed te lezen. Maar bij het initiëren van een back-up gaat het mis: tijdens het instellen hangt het proces (Windows geeft ook "reageert niet" aan). Enige oplossing is de spanning verwijderen van de ext. harde schijf. Dit gebeurt bij Windows Backup en bij Acronis TrueImage.

OK, ik nam aan dat de nieuwe ext. schijf ergens kapot is, maar eerst ter proef aangesloten op een laptop (ook met Windows7), maar daar werkt alles perfect. Het zit dus in de desktop.

Het verhaal gaat verder: de desktop is triple-boot (XP, Vista, Win7) en ik heb dus ook geprobeerd onder Vista en XP. Wat blijkt? Vista geeft dezelfde problemen als Windows7, maar onder XP loopt de externe schijf als een zonnetje.

Begrijpt iemand dit?

bij de aldi gekocht??
mijn dochter heeft ook zo'n schijf 2 TB ,met win 7 ,pc loopt vast elke keer
dus ik hou deze topic ook in de gaten
ben ben benieuwd naar de oplossing

Inderdaad, komt van de Aldi.

Ik heb inmiddels met Medion gebeld: ze (helpdesk telefoon) begrijpen het ook niet, maar geven het door naar een "hoger" echelon en ik word teruggebeld. Ik zal je op de hoogte houden.

Meerdere keren, nogal intensief contact gehad met Medion.

Hun conclusie is dat de chipset van mijn PC (Pentium 4- Asus P5GD1-VM) de ondersteuning van schijven van deze grootte met Windows Vista/Windows 7 niet aan kan. Suggestie is met de leverancier van het systeem (Aragorn) en/of de leverancier van het moederbord (Asus) contact op te nemen om te kijken of die een oplossing weten, zoals bijvoorbeeld een BIOS-update.

Inmiddels ben ik bij Aragorn geweest: mijn systeem heeft de laatste BIOS-versie, dus daar is niets te halen.
Maar het is inderdaad zeer waarschijnlijk dat er een compatibiliteitsprobleem is tussen Windows Vista/7, mijn chipset, en deze grote externe harde schijf, zegt men daar ook.

Ik zet deze vraag nu op "opgelost'', hoewel het dat niet is en zal me eraan moeten wennen om de back-ups met XP te maken tot ik een nieuwe PC koop.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan