externe schijf niet meer zichtbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

stiefenswiegel

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2012
Beste,

Sinds enige tijd heb ik een laptop met windows7 ingericht om mbv sickbeard etc via sabnzbd te downloaden.
Om alles op te slaan gebruik ik een externe hardeschijf van 3TB, de Western Digital Caviar Green. Vanochtend zie ik dat de hardeschijf niet meer benaderbaar is. Hij lijkt te zijn uitgevallen. Na herstarten van de computer lijkt de schijf te zijn verdwenen. Hij is niet te vinden in schijfbeheer waar alle partities staan geindexeerd.
Na de hardeschijf nogmaals op stroom te hebben gecontroleerd is deze via usb opnieuw aangesloten op een andere computer. Daar wordt direct melding gedaan van nieuwe hardware die zonder problemen wordt geinstalleerd. Dit gaf valse hoop, want er is wederom geen spoor te bekennen van de schijf. Helaas is dit ook van toepasing op andere computers.
Graag zou ik willen zien dat deze schijf weer gaat werken. Ik zou liever niet deze in de prullenbak duwen....
Handig om te weten misschien dat alle systemen die gebruikt zijn met windows7 zijn voorzien. De case heeft een USB 2 inrichting en is apart voorzien van een losse voeding.
Er heeft geen systeemcrash plaatsgevonden of andere vreemde processen. De antivirus (nod32 5.0) had ook niet veel te melden.

Kan iemand mij aub helpen dit op te lossen? Velen dank alvast!!!

Wat gebeurt er als je de machine (weer) uitzet en vervolgens zonder de externe aanzet en na het opstarten nogmaals probeert middels USB te koppelen ?

Met je proberen mee te denken : wat gebeurt er als je aan hetzelfde USB poortje een muis, een camera, een USB stick of whatever hangt? Ook al een ander poortje geprobeerd op de laptop?

Dat maakt geen verschil. Ik heb meerdere poorten gebruikt op meerdere systemen. De schijf wordt gewoon met drivers geinstalleerd maar helaas nergens weergegeven. De usb poorten werken wel correct met andere apparaten.

De logica is er even niet.
Feiten:
- de schijf werkt correct op andere systemen. Conclusie : de schijf is prima in orde.
- de usb poort heb je getest met een ander device en dat werkt. Conclusie : de usb poort is in orde.

Kortom, de schijf én de usb poort(en) op je laptop zijn oké en toch is de schijf niet zichtbaar. Logica : "0" / "nul".

Een volslagen niet ter zake dienende vraag die eigenlijk niet in de verste verte met het probleem van doen kan hebben, maar ik stel 'm toch :
apparaatbeheer vertoont geen uitroeptekens / cirkels met kruizen erin? Let ook even op de meest onderste van het rijtje, de Universal Serial Bus-controllers (klik die ook even open).

Een meer voor de hand liggende oorzaak zou kunnen zijn : heb je indertijd software meegeinstalleerd toen je de schijf voor de eerste keer in gebruik nam, m.a.w. staat in het configuratiescherm -> programma's, software van WD vermeld? Zo ja, dan zou dáár wat mis kunnen zijn, verwijder en herinstalleer de software eens opnieuw.

Is er geen WD software geinstalleerd, dan rest mij nog maar één advies. Formatteer de schijf eens op een andere machine en probeer het dan nog eens op de probleemmachine. (Deze optie is echter niet echt logisch, want als dat de oorzaak zou zijn, dan zou de schijf op een ander systeem óók niet werken).

Ik ben het met je eens dat de logica nergens op slaat. Echter heb ik het niet goed uitgelegd. De drivers worden overal wel geinstalleerd, maar de schijf is niet zichtbaar in deze computer of partitiebeheer. Apparaat beheer geeft geen uitroeptekens of iets anders. De hardware is juist geinstalleerd. Verder maak ik geen gebruik van software van wd zelf, gewoon inpluggen en de magie doet altijd zijn werk. Ik kan niet verklaren waarom de schijf overal verdwenen is. Zeker als er nergens hardwarefouten worden aangegeven.

Hm, mijn fout, ik heb over iets in je startbericht heengelezen en wel:

"Dit gaf valse hoop, want er is wederom geen spoor te bekennen van de schijf. Helaas is dit ook van toepassing op andere computers."

Dát betekent idd. slecht nieuws voor de gezondheid van de disk. Er is dus tóch nog logica aanwezig bij het probleem, al schiet je daar weinig mee op.

Enige wat ik nog kan verzinnen is het volgende :

ga middels de Windowsknop naar de 'prompt' en typ daar

CD\

gevolgd door het indrukken van de entertoets.

Typ nu

d:

gevolgd door een Enter

doe dit vervolgens met alle letters van het alfabet en met een beetje mazzel reageert de schijf op een letter.

Als íe dat doet, dan kun je typen

format ?:

waarbij het vraagteken staat voor de driveletter waar de externe disk op reageerde.

Laatst bewerkt:
@stiefenswiegel : dorado brengt mij op een idee:

probeer ook eens :

configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer -> schijfbeheer -> opslag

Na het aanklikken van "opslag" kán het even duren voordat je machine reageert.
Staat nu de externe disk in beeld en geeft het opslagscherm aan dat de 'ruimte' op de schijf nog niet is toegewezen? Als dit het geval is, dan heb je mazzel want dan is de schijf bijna weer 'terug'. Klik rechts en je kunt de schijfruimte (opnieuw) toewijzen en vervolgens formatteren.

Pas wel even op dat je niet je Windowsschijf of een andere interne schijf te pakken hebt met deze actie(s). Even goed opletten dus wat het scherm je 'vertelt' / laat zien.

Laatst bewerkt:
Hmmm het begint vormen te krijgen. Ik zie daar ibderdaad een schijf staan met ongepartioneerde ruimte zo groot als dat vrij was. (Hij is 3 tb groot. Im hd nog 770gb vrij ruimte. Hij geeft hier aan dat de schijf 770gb groot is). Kan ik dit terug brengen zonder te formatteren??

Helaas, nee. Niet toegewezen en dus ongepartioneerde (is dat wel een goed Nederlands woord...? ;) ) ruimte, kun je niet 'aan het werk' krijgen zonder eerst toe te wijzen en daarna te formatteren.

Laatst bewerkt:
De andere ruimte is niet meer zichtbaar?
Dan is de laatste remedie volgens mij de data proberen te recoveren met een recoveryprogramma die dat ook vanaf een externe bron kan, en daarna die schijf opnieuw te formatteren/partitioneren

Ondersteunt het bios en het moederbord de 3TB schijf wel?
Kijk eens op de support pagina v/h moederbord of er updates zijn.
Juist omdat ie het op andere systemen wel doet....

;) jij maakt dezelfde leesfout als ik, lees het startbericht nog eens goed door (en daarnaast vooral de 2e regel in posting 8 en dan met name het laatste gedeelte van die regel) ;)

Laatst bewerkt:
Dat heb je met zulke lange verhalen... het probleem kan zo samengevat worden....

Pc + Win 7 met externe 3TB schijf werkte tot gisteren, nu niet meer
Getest: voeding, probleem ook op andere pc's, niet in schijfbeheer
Geen crash gehad, NOD scan meldt niks.
Wat is hier aan de hand

Maar daar heb je nu niks aan...
Ik ga met jackall mee: recoveren...
Probeer eens of Getdataback de schijf vindt zonder dat ie een letter heeft.
Er is er een voor NTFS en FAT32, trialversies, ik had er vaak goede resultaten mee.

En starten van een Linux Live CD (NIET kiezen voor installeren, let op!)? Wordt ie dan herkend?

Hmmm sorry voor de onduidelijkheid in mijn probleem omschrijving.
De schijf kan aleen maar gevonden worden als een 742GB un allocated partition. Dit werk onder windows 7, linux UBUNTU en gparted,. NErgens kom ik meer aand e andere data.
Kan dit te maken hebben met het feit dat ik meer dna 2,2 GB aan data heb opgeslagen, waardoor er iets mis gaat?
Het ene systeem (de download laptop) is een 32 bit windows 7 versie, het andere systeem is ene 64 bits windows 7 versie.
Data is nergens terug te krijgen

Tja, ik heb het ooit ook wel eens gehad dat een externe hdd opeens niet meer wilde. Het blijven machines......
Na het opnieuw toewijzen van de ruimte en een format werkte deze weer als vanouds. En als het goed is (en dat hoop ik voor je) dan ben je indertijd wel zo verstandig geweest om de op die disk staande data óók elders te hebben..........................

Als iedereen een goede backup had... hadden we minstens 20% minder vragen hier....:P

Makkelijk praten maar heb je het zelf dan wel in orde.... ?
Ja, ik heb minimaal 2 backups van al mijn fotos en docs. Waarvan één buitenshuis.
Maar das duur?
Onzin.... als je al je data (belasting, bewijzen, foto's, mail. registraties, etc...) kwijt raakt, das pas duur...

Ik heb allemaal oude kasten en toetsenborden bij elkaar gescharreld, kosten nul euro...:cool:
En de basis kosten per server:
moederbord met erop vaste CPU en video kaart ca 100 euro
geheugen ca 50 euro
voeding ca 60 euro
harde schijf 2 TB 70 euro
Totaal per server 280 euro als basis server.
Linux als OS: geen kosten.
Dit is goedkoper dan een NAS en het moederbord is een extra zuinig type.
De server heb ik ook nog ingedeeld als een secure cloud (via Webdav) en dus ik heb mijn eigen cloud en hoef niet naar Google of MS....

Maar dan zit je vast in de IT...?
Mooi niet... ik heb ooit eens een Linux boek gekocht (Red Hat 6 toen nog) en met een gratis gekregen 486 pc (waar dos en win3.1 op stond) heb ik net zo lang geoefend in 1999 tot ik snapte wat ik aan het doen was.... autodidactisch dus.
Die Red Hat server heeft jaren gedraaid.... toen werden de multi pc routers zo goedkoop dat het teveel stroom kostte met zo een 486, niet zo zuinig
Dus de meeste doorzetters kunnen dit.

Als (niet gevraagd) antwoord op je (retorische = dus dubbelop ;) ) vraag : ja, ik heb idd. 2 backups van alles. 1x op een 2e interne schijf en 1x op externe hdd. ;)
Om heel eerlijk te zijn 3 backups, want naast de dubbele bestandsbackup, heb ik ook nog een volledige mirror van mijn flaptop op externe hdd. ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan