Externe schijf onbruikbaar door RAW formaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roelant

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2007
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Op internet vind ik veel maar niet het antwoord op mijn vraag.

Ik heb een externe harde schijf die nu op de een of andere manier op het RAW formaat is gekomen.
Er staat niets op de schijf, dus data recovery is niet van belang.
Als ik met windows probeer te formatteren krijg ik constant de melding op het eind "Formatteren kan niet worden voltooid".
Indien ik het commando-schermpje commando's als format, convert of chkdsk gebruik krijg ik telkens de melding ".... is niet beschikbaar voor RAW-stations".

De reden dat ik met deze harde schijf ben gaan klooien is dat er volgens mij defecte sectoren of iets dergelijks op zitten, en deze wilde ik herstellen.
Dus dat wilde ik oplossen met chkdsk, maar ik kan nu helemaal niets meer.

Hoe krijg ik deze schijf nu weer werkend als een normale NTFS harde schijf? Plus dat ook eventueel beschadigde secties worden verwijderd of gerepareerd of hoe dan ook?

Probeer het eens met: http://www.partition-tool.com/

Zo het mocht lukken, download bij de schijffabricant ook eens tool om deze schijf te controleren.
Aan een schijf met beschadigde sectoren heb je weinig en loop je mogelijk weer tegen problemen op.

Raw wil niets anders zeggen dan dat het oude bestandssysteem niet meer herkend wordt. Meestal is een defecte FAT de oorzaak. Met speciale tooltjes (zie boven) is dat soms op te lossen.

Hey, bedankt voor de tips, maar ik ben er bang voor dat deze schijf een beetje ten dode opgeschreven is....

Ik heb hem geprobeerd te formatteren met EaseUS, dat leek in dat programma wel goed te gaan, maar in Windows loopt alles nog steeds vast als je iets met de schijf wil doen en in het command-prompt krijg ik nog steeds de melding dat het een RAW-station is.

Daarna de partitie verwijderd, nu staat er Files System: "Unallocated". Vervolgens geprobeerd een nieuwe partitie aan te maken, maar krijg dan op het eind de foutmelding: "There are some error occured while writing partition chains on disk". Nu krijg ik er dus helemaal geen partitie meer op... Enige suggesties nog?

Ik heb nu als laatste stap de "knop" Analyze gedrukt, maar krijg nu in mijn scherm: No partition is bootable

Quick Search doet nu ook weinig...Hij lijkt vast te zitten, indien dat mogelijk is. Wat kan ik er aan doen?

* EDIT * Hij lijkt nu toch wat te doen, dus zal maar wachten tot hij klaar is!

Laatst bewerkt:
Herschrijf erna voor de zekerheid ook eens de mbr met het tooltje van Crash aangaf.

Een snelle berekening laat mij zien dat het programma over ongeveer 180 dagen klaar is met deze scan... spreek jullie dan wel weer!! Haha, nee, maar dat lijkt me niet normaal toch?
38.912 cylinders te analyseren, hij heeft er al 3 gedaan?!

Met welke, TestDisk? die zoekt alleen partitiegegevens bij analyseren en raw bestanden, schiet je niet veel me op.

Maare, zet eens screenshots via tinypics b.v. hier neer.

Die testdisk heb ik al gestopt, heb nu dat programma wat jij noemde, HDD scan, geopend, maar wat kan ik daarmee?

chkdsk werkte in eerste instantie al niet omdat hij niets met het RAW-station kan. Als ik het nu doe krijg ik de melding: Kan volume niet ten behoeve van directe toegang openen.
Komt volgens mij doordat ik geen partitie meer heb..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan