externe USB 3 HDD schrijfsnelheid

arnoud71

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2025
Hoi,

Hoe kan je bij een externe USB 3 HDD zien wat zo-n beetje de actuele schrijfsnelheid is?
Ik heb namelijk zo-n HDD aangesloten op een USB 3.0 poort, 6TB, exFAT partitie, die slechts ee snelheid haalt van ca. 40 kB/s!
Zou je toch een veelvoud hoger verwachten?
Ik had begrepen van iemand dat daar een 3-letter code voor is (globaal snelle versus langzame schijf), maar kan dat nergens meer terugvinden.

groet,
Arnoud

Nee, ik heb de hdd expres aan al een directe op moederbord aangesloten usb 3.1 poort gehangen, zit verder niets anders aan

Het moederbord moet de chipset drivers geïnstalleerd hebben. Vaak wordt het aan het besturing systeem overgelaten om de hardware te herkennen en deze maakt niet overal melding van. Haal de drivers die je nodig bent van de Service and Support pagina's van, als eerste de fabrikant van de computer of laptop. Anders de fabrikant van het moederbord.

Bij het overzetten van grotere of meerdere bestanden zie ik een voortgang en kan ik klikken op "meer weergeven." De snelheid wordt daarmee in een grafiek weergegeven.

Laatst bewerkt:
Met een externe drive kan het verschillende oorzaken hebben: de externe unit, de kabels, maar ook de HDD/SSD zelf.
Ik zou als eerste stap proberen wat de snelheid van de betreffende HD/SSD is als ie op het mobo is ingeprikt (dus als interne drive). Geeft ie daar ook een lage snelheid, dan is de HD aan zijn end.
geeft ie daar de verwachte snelheid, dan weten we in ieder geval dat het in de externe aansluiting/unit zit.

@Alfred 2 : Dank, maar welke chipset drivers bedoel je. Van de HDD? Er is geen fabrikant van de pc, de pc is ooit samengesteld door zo-n pc-bouw-bedrijfje. Moederbord website staan geen specifieke drivers op voor HDD, dat weet ik zeker, ik keek daar voorheen regelmatig op, maar moederbord is inmiddels ook bijna 8 jaar oud dus ik verwacht geen recente toevoegingen meer.

@srpchulp : Dank, dat kan ik idd nog proberen. Wat bedoel je precies met de externe unit?

Met externe unit bedoel ik het kastje waar de HD in zit of, als het een SATA-USB-unit is, aan zit.

@Senso thanks, maar LP=? en wat precies lezen/uitvoeren?

@Senso Btw, de download-button op de url van Speccy werkt niet meer (gratis versie), weet je toevallig een mirror?

De Download knop op die pagina doet bij mij ook niks.
Hier gaat het wel goed:

Hier ook FF en de knop doet het niet.

Hier ook als ik wat download, maar niet de Speccy met de knop op de link in je handtekening.
Vreemd.

Idd, vreemd, 10 x geprobeerd en nu 10 setup.exe files in m'n download map.:p

Terug
Bovenaan Onderaan