Externe USB sharen via router

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Berichten
433
Ik wil een externe USB drive (in dit geval, als test, een usb stick) sharen via de router.
Zodat ik van mijn PC naar laptop heen en weer wat files kan kopiëren.
Althans, dat is het idee.

Op dit moment zet ik files op een USB schijf op de PC en dan overzetten, en screenshots, of wat dan ook, van de laptop op de USB om die weer op de PC te zetten.
Laat even in met midden waarom - lang verhaal.

Nu heb ik de tutorials gevolgd op onderstaande websites.

Prima.

Ik heb er geen verstand van, maar er zijn twee dingen waar ik enigszins mijn twijfels heb.

Wanneer het zo is ingesteld, meldt Windows: Turn on network discovery and file sharing for all public networks.
(de USB wordt anders niet herkend).
'Public'... Ik wil alleen sharen tussen mijn laptop en een PC - dus de USB drive moet niet zichtbaar zijn voor anderen (public?)

Vraag: hoe moet ik 'public' hier begrijpen?

Twee: in de router settings kan ik bij "Allow guest login' kiezen voor ON of OFF. Default is OFF. Zet ik dat op ON dan zijn gebruikersnaam en password niet nodig. Ook dit punt heeft relatie tot het eerste punt.

Als ik dat op 'ON' zet (gebruikersnaam en password zijn dan -niet- nodig) en Network Discovery for all public networks op ON...

Wie heeft er dan toegang tot de USB schijf?

Dank bij voorbaat!

Bij netwerk status staat dat een private network is.


2021-12-19_14-01-22.png
-
https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1011279/
-
https://www.digitalcitizen.life/how-to-turn-your-asus-router-into-a-nas/
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet gewoon een shared folder maken op je PC?
Die kan je dan ook vanaf je laptop benaderen.
 
Okay, dat zou ook kunnen. Heb ik uitgeprobeerd. Ben daar in het verleden wel eens mee bezig geweest.