• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Extra ALS functie nestelen in huidige formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

frospi

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2009
Hallo allemaal,

Ik heb hulp nodig bij deze file. De file bevat een formule waar nog een extra criterium in moet komen.

In cel AH7 staat de formule:

=ALS($A7="j";$AI$3*D7;(D7/$P7)*$R7)

Wanneer de letter j zich in A7 bevind voert hij de berekening uit $AI$3*D7 en als er gaan j is dan D7/$P7)*$R7. Dit is allemaal correct alleen het volgende moet veranderd worden;

De AI3 cel waarmee gerekend wordt wanneer A7=j is afhankelijk van het systeem (1,2 of 3) in de kolom er voor.

Bij systeem 1 moet de file rekenen met AI2
Bij systeem 2 moet de file rekenen met AI3
Bij systeem 3 moet de file rekenen met AI4

Weet iemand hoe ik de formule aan moet passen zodat hij ook rekening houdt met het systeem?

Zie bijgevoegde file voor meer duidelijkheid!

Groeten,
Frospi

Bijlagen

Formule voor AH7.
Code:
=ALS($A7="j";INDIRECT("AI" &$AG7+1)*D7;D7/$P7*$R7)

Deze formule kan je naar rechts en beneden slepen.

Roncancio

In AH7 zou het dan zoiets worden:

=ALS(EN($A7="j";AG7=1);$AI$2*D7;EN($A7="j";AG7=2);$AI$3*D7;EN($A7="j";AG7=3);$AI$4*D7;(D7/$P7)*$R7)))

Ik heb beide oplossingen geprobeerd en bij die van teugem kreeg ik helaas een foutmelding maar die van Roncancio werkt perfect! :thumb:

Heel erg bedankt en hoewel ik deze formule niet echt snap ben ik wel erg blij dat hij doet wat ik wil.

Bedankt!
Groeten,
Frospi

De formule wijkt niet veel af van je oorspronkelijke formule.
In de formule staat echter ook:
Code:
INDIRECT("AI" &$AG7+1)
Er wordt verwezen naar cel AI + het getal in AG7 + 1.
Dus als er in cel AG7 een 1 staat dan staat INDIRECT("AI" &$AG7+1) voor AI 1 + 1 = AI2.

De formule werkt dan dus met de waarde die in cel AI2 staat.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt Roncancio!

Het is mij duidelijk nu hoe de formule werkt, en indirect is een formule die je kan gebruiken om naar een cel te verwijzen die naar een andere cel verwijst (vandaar indirect) correct? :p

Groeten,
Frospi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan