Extra antenne's op router

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo Allemaal,

Op YouTube vond ik een filmpje van iemand die met wat geknutsel 2 dualband antennes ging vervangen voor 2x 2.4Ghz en 2x 5Ghz antennes. Dit deed hij om een beter WiFi signaalsterkte te krijgen. Hij deed dit doormiddel van wat soldeerwerk en extra gaten boren in de behuizing van de router.

Nu dacht ik, dat kan toch simpeler..... Antennes eraf, 2 splitters erop en dan 2x 2.4Ghz en 2x 5Ghz op een voetje aansluiten op de splitters. Dit moet toch net zo goed werken? Of zie ik iets over het hoofd?

Hier de link van het filmpje: https://youtu.be/nbrwEs6PRoE

Werkt deze aanpassing eigenlijk ook echt zoveel beter?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Hallo

"Of zie ik iets over het hoofd? "

Een enkele dualband antenne kun je niet vervangen door 2 antenne's zoals er wordt getoond in het filmpje , en nog steeds een optimale impedantie antenneaanpassing hebben.

Reflecties in de coax , te hoge s.w.r. , etc ... zijn een logisch gevolg.

Blijkbaar is er niet echt iets in orde van de ganse opstelling , en corrigeren alle stommiteiten elkaar , dat dit uberhaupt nog werkt.

De eindtrap in deze router is blijkbaar zeer robuust opgebouwd , en overleefd dit misbruik.

Er is genoeg korrekte documentatie te vinden om antennes in fase aan te sluiten op het www ... lees dit eerst eens , alvorens deze "modificatie" uit te voeren.

Persoonlijk zou ik dit zeker niet doen .

Peter

Lol, meer antennes doen verder niets, golflengte van de 2,4GHz band in ong. 12,5 cm, voor de 5GHz de helft, vandaar dat die 2 op 1 antenne kunnen zenden en ontvangen.
Antenne dient in de range qua lengte te vallen in het dubbele of helft van de golflengte van het te zenden en ontvangen signaal.

Normaal hebben deze golflengtes een verticale polarisatie maar omdat vrijwel alle gebruikte devices horizontaal worden gebruikt is de stand van de antenne wel belangrijk.

Overigens werken splitters als dempers, zit een afsluitweerstand in om de impedantie redelijk te houden en om storing via de antennes te onderdrukken, je verzwakt dan de boel.

Ik had er ook al niet zoveel vertrouwen in. Heb een beetje kennis uit de 27MC tijd overgehouden.

Ben sowieso niet zo van het boren en knutselen in apparaten.

Als het apparaat veel beter zou kunnen hadden TP-Link dat denk ik ook wel gebruikt.

Mochten er nog mensen zijn die er anders over denken hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr.

Nossie

Zet de antennes zo dat ze in de breedte stand ongeveer hetzelfde staan als de gebruikte apparaten, dus niet wijzend naar die apparaten en niet recht omhoog.

Er zitten er 2 op en ze staan +/- in een hoek van 45° naar buiten gericht en ik weet dat er nog wat winst te behalen valt door een ander land dan Nederland in te stellen omdat in andere landen het zendvermogen meer mag zijn. Weet alleen niet welk(e) land(en) dit zouden moeten zijn. Dekking in huis kan altijd beter maar is (voor ons huishouden) voldoende.

Gr.

Nossie

Ja klopt LangePier, dat van die landinstellingen had ik al eens eerder aangesneden.

Door meerdere ziektes ben ik helaas aan huis gebonden en zo nu en dan uit verveling ga ik weer eens spitten naar mogelijkheden om dingen aan te passen of te verbeteren. Zowel met computers, netwerk maar ook mijn audio en video apparatuur. Eigenlijk kom ik nooit verder dan het forum, want fysiek ben ik niet tot veel in staat. Hooguit een update van firmware en/of software, maar daar houd het voor mij op.

Mijn zoon komt wel op een leeftijd om dingen daadwerkelijk in de praktijk te testen en zo 'knutselen' we samen weleens wat in elkaar......... Zo dan kennen jullie mijn achtergrond een beetje.

Gr.

Nossie

Vervelend voor je.

Je kunt wel via het net tegenwoordig vrijwel alles opzoeken en het bovenkamertje wel in orde houden.
Overigens heb ik de meeste kennis van het maken van fouten, dus veel fouten maken.........:eek:

Heb de gewoonte op alle nieuwe dingen die ik aanschaf uit elkaar te halen, uit nieuwsgierigheid, alleen het laatst aangeschafte tablet wil niet zonder beschadigingen achter te laten.

Uitelkaar halen is voor mij iets van vroeger..... Nog wel steeds uit de doos en de handleiding bij het oud papier ;)

Nou ja....voor zover die er nog in papieren vorm bij zit.

Maar gewoon lekker zelf uitvinden. Als het echt niet lukt dan pas de handleiding...... En er dan achter komen dat het apparaat (welk dan ook) nog veel meer kan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan