Extra gat in Behuizing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Foxtrot00

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2008
Ik heb me net een extra gat in mijn behuizing laten zagen voor ene extra koeler het gat zit in de top. en ongeveer 10 cm verwijdert van mijn cpu koeler de arctic cool van asus nu is mijn vraag zal ik de hem laten blazen dus richting de arctic cool zodat die koudere lucht krijgt of zal ik hem laten zuigen zodat de warme lucht ook via die kant eruit gaat ?

thx

Hangt er vanaf.

Als je kast momenteel al genoeg wordt 'gezogen' dan is het best hem eens te laten blazen voor de verandering.

Wat bertus zegt is inderdaad een algemene regel.

maar nog zo'n algemene regel is ongeveer evenveel fans te laten zuigen als te laten blazen.

Als je met een oneven aantal fans zit laat je er dus maar 1 meer zuigen en die tweede regel is ook niet altijd van toepassing.

Best probeer je eens te redeneren hoe de luchtstroming door de kast zou zijn als je de fan laat blazen, zuigen en hoe deze nu is. Je vergelijkt die drie dan met elkaar en meestal haal je daar dan wel het meest efficiente antwoord uit.

Ik zou hem laten blazen ...
Kun je een foto maken van de zijkant waar het gat geplaatst is? en aangeven waar je processor zit?

EDIT: als je em laat zuigen en de nwe cooler is lager geplaatst dan je processorkoeler dan haal je de warme lucht (hoog in kast) weer langs de processorkoeler die daarop weer gaat koelen met gedeeltelijk afgekoelde lucht ..

Laatst bewerkt:
Ach, het antwoord is toch echt heel simpel....

Warme lucht stijgt op, dus bevindt zich bovenin de kast van de pc!

Een top-fan moet je ALTIJD lucht laten wegzuigen en uitblazen.

Zou je die fan IN je kast laten blazen, dan verspreidt deze de warme lucht die zich in de kast bevindt en fout dus!!!

Thx allemaal ik laat hem gewoon uitblazen want aan het principe van warme lucht stijgt op dacht ik ook al. Thx

Thx allemaal ik laat hem gewoon uitblazen want aan het principe van warme lucht stijgt op dacht ik ook al. Thx

Ja in de meeste gevallen is dat inderdaad het verstandigst. Maar ik heb ook al onlogische dingen gezien in behuizingen dus daarom maak ik steeds het gedachte-experiment van: hoe gaat de luchtstroming door de kast in alle mogelijke gevallen, om zo zeker niets over het hoofd te zien.

Als je de zijkant als volgt ziet, de acherkant van de kast aan de linkerhand, waar zit dan je extra gat ten opzichte van de processor? Links of rechts?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan