extra HD in mijn pc plaatsen.. help

Status
Niet open voor verdere reacties.

monpas

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2003
In mijn pc wil ik een tweede harde schijf hangen. Helaas krijg ik het niet voor elkaar.
(Op de harde schijf die ik erbij wil plaatsen heeft win2000 gestaan).

De brede kabels en jumpers zitten nu zo:
Primary = blauwe kant op moederbord – middelste gedeelte op cd/dvd-rom – uiteinde HD (staat op master)
Secondary = moederbord – middelste is vrij – uiteinde zit op dvd-rw (staat op master)

Ik dacht ...als ik dan extra HD erin zet, zet ik die op de vrije aansluiting en zet hem op slave of CS. Wanneer ik de pc opstart ziet hij de 2de harde schijf wel, alleen wil hij daar ook steeds mee opstarten. In de BIOS ziet hij alleen de extra HD en niet meer mijn huidige HD met win XP.

Ik kan niet teveel met de kabels spelen want het is een krappe bedoeling in die kast (medion pc van Aldi van 2 of 3 jaar oud ongeveer)

Wie heeft een idee voor mij??

Alvast bedankt.
Groetjes,
Monpas

al volgende geprobeerd?

oude harde schijf als master op primary ide slot en bovenste plug van ide kabel
nieuwe harde schijf als slave op zelfde kabel als master harde schijf maar dan op de tweede plug.

cd-rom op secondary ide slot als master

bork zei:
al volgende geprobeerd?

oude harde schijf als master op primary ide slot en bovenste plug van ide kabel
nieuwe harde schijf als slave op zelfde kabel als master harde schijf maar dan op de tweede plug.

cd-rom op secondary ide slot als master

Als ik het goed begrijp bedoel jij:
Harde schijf met winxp (die er al inzit) op primary aansluiten (master) op het uiteinde en de HD die erbij komt op de middelste aansluiten staat op slave.

Als je dit bedoelt dan heb ik het zo geprobeerd maar dan pakt ie nog de win2000 HD dus die erbij is geplaatst.

In bios zegt ie nu:
IDE Primary Master - seagate (winxp)
IDE Primary Slave - Maxtor (win2000)
IDE Secondary Master - dvd rw
IDS secondary Slave = dvd rom

Ze staan allen op autodetectie

Laatst bewerkt:
De oplossing van Bork is de juiste.

Wel zo laten staan, maar dan in veilige modus starten en aangeven dat je xp wilt booten.
Daarna de partitie win2000 formatteren.
De win200 c-partitie is dan leeg, en de data ervan is verloren.

2e truck: oude master eruit (loskoppelen), win2000 op master zetten.
xp setup cdrom laten booten, en aangeven dat je de c-schijf (win2000) wilt formatteren.
Als dat gebeurd is, en de setup wil beginnen, dan de pc uitzetten en de settings weer herstellen zoals advies van Bork.

Laatst bewerkt:
Paul-RT zei:
De oplossing van Bork is de juiste.

Wel zo laten staan, maar dan in veilige modus starten en aangeven dat je xp wilt booten.
Daarna de partitie win2000 formatteren.

2e truck: oude master eruit (loskoppelen), win2000 op master zetten.
xp setup cdrom laten booten, en aangeven dat je de c-schijf (win2000) wilt formatteren.
Als dat gebeurd is, en de setup wil beginnen, dan de pc uitzetten en de settings weer herstellen zoals advies van Bork.

Dat ga ik direct proberen.. maar even over optie 1 - waar kan ik dat aangeven in velige modus?? Laat maar ik kan niet in velige modus komen dus is geen optie. Is al een keer half leegegaald, dus komt nu met bsod.

Laatst bewerkt:
monpas zei:
Dat ga ik direct proberen.. maar even over optie 1 - waar kan ik dat aangeven in velige modus?? Laat maar ik kan niet in velige modus komen dus is geen optie. Is al een keer half leegegaald, dus komt nu met bsod.

Dit heb ik gedaan maar nu komt ie met bij het opstarten met "ntldr ontbreekt" dus wil ie weer naar de schijf die ik erbij heb gezet. Ik heb hem laten formateren en wanneer de gele balk 100% is pc uitgezet.

Inmiddels heb ik win2000 opnieuw geinstalleerd op de harde schijf die ik erbij wilde plaatsen en daarna de harde schijf weer zoals jullie hebben aangegeven teruggeplaatst. Hij start nu op met win xp en van daaruit ben ik de hd die erbij is gekomen aan het formatteren. Waarom het nu wel werkt, tsja misschien toch dat win2000 helemaal geinstalleers is... maakt me ook niet veel uit hij werkt en dat was de bedoeling!!

Hartstikke bedankt voor het meedenken en voor de tips, heb ik veel aan gehad! Ik kwam er zelf niet meer uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan