Extra HD plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulmuisje

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Beste computerhelpers,

Is het altijd mogelijk een tweede hardeschijf in je pc te plaatsen of moet je dan nog op bepaalde zaken letten.

Ik heb een pc met een HD, CD-ROM-DVD-ROM en een Writer. Kan ik hierbij nog een extra HD plaatsen en hoe kan ik dat controleren ?

Groeten

Een extra HD kan er dan nog bij. Je moet wel eerst controleren of je BIOS de groote van de HD die je wilt kopen aankan. Zoek dat eff na in het boekje van het moederbord, of kijk dit na op internet. Kom je er niet uit geef hier dan aan welke BIOS versie en type dat je hebt. Misschien we dat dan hier voor je kunnen achterhalen.

Ik heb een AMI Bios versie 1.3 en een MSI K7T266 Pro moederboard. Naar mij idee heb ik maar twee aansluitingen op mijn mobo voor IDE aansluitingen. Of kan ik achter een apparaat meerder apparaten als slave hangen en zo ja welke apparaten kan ik dan het beste achter elkaar hangen en maakt het nog uit of ik mij HD in meerdere partities deel. Ik wil er graag een 80 GB HD bijhangen er zit nu een 60 GB HD in dacht SCSI HD in van maxtor. Van welk merk en welke HD raden jullie mij aan.

Groetjes

@ JBS. Ik dacht altijd dat je maar 4 dingen kon aansluiten. 2 connectors op het Mobo en op iedere IDE-kabel 2 aansluitingen. Nu zou de vraagsteller op 5 komen. Kunnen er "tegenwoordig" meer dingen aangesloten worden? Dan zou ik dat ook graag willen weten:o Anders zou de vraagsteller gewoon de cd-rom moeten laten vervallen, omdat de DVD en de Writer ook als CDROM kunnen fungeren. (Dat heb ik gedaan namelijk)

Groetjes, Tanja

Geplaatst door Tanja1968
Ik dacht altijd dat je maar 4 dingen kon aansluiten. 2 connectors op het Mobo en op iedere IDE-kabel 2 aansluitingen.
Hier heb je helemaal gelijk in Tanja.:)

Mulmuisje, je zegt dat je een SCSI harde schijf hebt, dan heb je als het goed is nog wel een IDE connector vrij voor een andere harde schijf. Of je moet er nog een SCSI harde schijf bijnemen. Op een SCSI-kaart kun je meerdere SCSI harde schijven of SCSI CD-rom's aansluiten.
Groetjes, Tanja

[edit] maar waarom zou je tegenwoordig nog SCSI nemen. De pc start er langzamer van op. Het is vaak lastig onder DOS om ze te laten herkennen. Ze zijn een stuk DUURDER!!Het kost je een pci slot waar je toch al meestal tekort van hebt. En de huidige harde schijven en cdrom's zijn ook snel zat vind ik.[/edit]

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Mulmuisje
Denk dat ik toch een IDE HD heb.

Als je je kast openmaakt weet je het zeker.;) Maar dan moet je toch de cdrom speler laten vervallen. Voor de andere dingen waar je op moet letten moet je toch de tips van JBS volgen. Hoe groot en zo voor welke pc. Zelf ben ik altijd een groot voorstander van Maxtor en Western digital.

Groetjes, Tanja

Op IDE 1 kun je een Harddisk als master en daaraan een harddisk als slave koppelen. Die zijnmet één IDE kabel aal elkaar verbonden.
Op IDE 2 kun je een cdbrander als master en een cdromspeler als slave koppelen. Die zijn met een andere IDE kabel aan elkaar verbonden.
In totaal heb je dan 4 apparaten.

Verder.
Als je een MSI K7T266 Pro moederboard hebt, heb je volgens mij 4 IDE Poorten. KIjk maar eens in het boekje van je moederbord of kijk op het mobo zelf.
IDE 3 en IDE 4 zijn IDE Raid Connectors. Daarmee kun je de harddisks in Raid aan elkaar maken.
Maar je kunt het ook gebruiken om bijvoorbeeld 3 of 4 harddisks aan elkaar te koppelen, hoewel je je kan afvragen of dat wenselijk is.

Ron

Ik heb een pc met een HD, CD-ROM-DVD-ROM en een Writer

Even voor de duidelijkheid.
Is het een DVD speler (ook voor CD-ROM's)
of zijn het twee aparaten, nml. een CD-ROM speler EN een DVD-ROM ?

Waarom wil jeen DVD speler en een CDrom speler plaatsen? Die CDromspeler kan toch gewoon vervangen worden door je DVD speler? Dan heb je die CDrom speler niet meer nodig.

In principe zijn de IDE 3 en IDE 4 bedoelt voor harddisks.
Je kan wel proberen om 1 hardisk op IDE 3 1 te plaatsen en een CDrom spleler daaraan als slave. (maar ik ben er niet zeker van of dat werkt).
OP IDE 4 koppel je de tweede harddisk als slave.
Op IDE 2 koppel je vervolgens twee spelers.

Je moet dan wel je Bios instellen en je PC instellen op Raid, vraagt wel wat kennis, maar op Helpmij is hier voldoende over te vinden.

Wat betreft je Harddisk, kies er één met liquid bearing. Die zijn vrij stil.
Ik heb sinds kort een Maxtor 80 gb liquid bearing en die bevalt wel.

Wat is Raid en hoe kan ik dat instellen. Wat kost die HD ? Dat is net degene die ik ook wil kopen.

Groetjes

RAID voorbeeld.

2 identiek harde schijven bv. 2 x 40 GB zijn aangesloten op het moederbord.
Windows "ziet"deze schijven alsof het er 1 is. (van 80 GB)
Voordeel is dat er tijdens data uitwisseling nu twee harde schijven tegelijk aan het werk zijn. Snelheidswinst dus.
Je kan het ook zo instellen dat de data naar beide harde schijven gaan, zodat ze indentiek aan elkaar zijn.
Geen snelheidwinst wel extra veilig, je hebt nu immers altijd een exacte kopie van de data.

1. HD
2. CD-ROM-DVD-ROM
3. Writer

Dan kan er nog gewoon een HD bij. Of begrijp ik het verkeerd.

Dus 4. is nieuwe HD

Typ Raid in het zoekvenster van de homepage van helpmij en dan weet je in no time alles over Raid.

JBS: Je hebt ongeveer wel gelijk zij het dat op IDE 3 geen writer kan. Bij dit type moederbord is IDE 3 een RAID connector.

Mulmuisje, ik heb laatst een nieuwe verzegelde Maxtor 80 gb schijf gekocht, liquid bearing voor 119 EURO. Als je interesse hebt, zeg dat dan maar. Maar dan bespreken we dat via de mail, want daar is Helpmij niet voor bedoeld.

Ron

Sorry l*lkoek, op deze ide kan een 2e aansluiting. Dus in totaal kunnen er 4 op. (2 IDE) dus probeer maar niet de betbeter te spelen. Ik weet dit zeker. Dus een RAID is absoluut niet nodig. (En daar weet ik genoeg over. zie mijn historie)

Zoals ik het lees heeft JBS helemaal gelijk.
Mulmuisje heeft nu 3 apparaten
-1 harddisk
-1 cdrom/dvd
-1 cd brander

Blijft er dus nog gewoon ruimte over voor een extra apparaat.
De aansluitvolgorde zou dus kunnen worden:

Primary IDE->master.....Harddisk 1
Primary IDE->slave........cdrom/dvd
Secudary IDE->master..cd-brander
Secundary IDE->slave...harddisk 2

Ik heb hetzelfde moederbord als mulmuisje, maar zal de berschrijving dan niet goed begrijpen.
Ik laat het verder over aan de giga senioren binnen dit forum.

Ik hoop dat je in elk geval genoeg geholpen bent.

Groet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan