Extra prullenbak op bureaublad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.666
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Kan dat? Hoe maak ik die? Een belangrijke eigenschap van de prullenbak is het detail > Oorspronkelijke locatie.
Die wil ik gebruiken voor verwijderde bestanden en deze nieuwe prullenbak niet leegmaken.

.{645FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E}

Die werkt niet goed, want is kopie van de bestaande prullenbak.
 
Laatst bewerkt:
Kan dat? Nee, je hebt één prullenbak. Wél per harde schijf een eigen prullenbak, dat dan weer wel. Lijkt mij ook meer dan genoeg; het is tenslotte ook de bedoeling dat je hem met enige regelmaat leeg maakt. Toch? De kolom <Oorspronkelijke Locatie> is handig als je per ongeluk bestanden hebt verwijderd die je achteraf (meestal dezelfde dag of hetzelfde uur) wilt kunnen herstellen, en je weet niet meer waar het bestand stond. Hoewel dat dus niet eens zoveel uitmaakt, want die oorspronkelijke locatie wordt toch al wel gebruikt om het bestand weer naar toe terug te zetten.
Maar ik vind het een onzalig idee; het lijkt er op alsof je de prullenbak​ niet als prullenbak wilt gebruiken, maar als archiefmap. En dat is toch écht niet de bedoeling :).
 
het lijkt er op alsof je de prullenbak​ niet als prullenbak wilt gebruiken, maar als archiefmap. En dat is toch écht niet de bedoeling

Mee eens, niet de bedoeling, maar zou wel zeer handig zijn.
Ik heb heel veel mappen en daar staan bestanden die ik bewerk. Ik heb een origineel-, kopie-, vervallen-, testbestand. Soms gaat het niet goed met wijzigingen of wil ik toch dat bestand bewaren. Nu maak ik in iedere map afzonderlijk een map > "Reservekopieën". Toch lastig! Maar goed dan weet je de oorspronkelijke locatie.

Als dat een 'vaste' map zou kunnen zijn waarbij de oorspronkelijke locatie wordt aangegeven zou dat goud waard zijn.
 
Mee eens, niet de bedoeling, maar zou wel zeer handig zijn.
Niet mee eens :). Een prullenbak bevat items die weggegooid moeten worden. Dat doe je thuis toch ook als je spul in de prullenbak gooit? Legen die hap :d. Al heb ik wel eens cursisten gehad die de prullenbak bewust als een soort archief gebruikten. Ben er nooit achter gekomen wat voor hun de logica was :).

Als ik iets wil kunnen herstellen, dan gebruik ik waar mogelijk de eigenschap <Vorige versies> van een map. Dat vind je als je de eigenschappen van een map opent, en dan het tabblad <Vorige versies> opent. Daar zie je kopieën staan van je map van voorgaande momenten. Afhankelijk van hoe je dat inricht kan dat op basis van zo'n 30 dagen terug gaan. Op die manier heb ik nog wel eens vernaggelde bestanden kunnen redden :). Neemt niet weg dat je de prullenbak moet gebruiken waarvoor hij bvedoeld is.
 
Mee eens, niet de bedoeling, maar zou wel zeer handig zijn...... Toch lastig! Maar goed dan weet je de oorspronkelijke locatie.
Als dat een 'vaste' map zou kunnen zijn waarbij de oorspronkelijke locatie wordt aangegeven zou dat goud waard zijn.
Daarom zijn backups goud waard..... als je naar de backup locatie synct komt daar exact dezelfde structuur voor en weet je precies waar een bestand dat je zoekt staat. Voor een aantal zaken vind ik versioning wel erg handig en safe en dan maak die komt dat ook op die back-up locatie terecht.
Als de prullenbak ervoor gebruikt wordt zou ik het overzicht kwijt raken, die is daar niet voor bedoeld, maar om leeg te maken, ben het met Octafish eens.
 
Je kan toch een map aanmaken met de naam prullenbak? En daar dingen inzetten die je wilt bewaren?
Maar ja, dan vergis je je een keer en weg is alles.

Waarom geen map of externe HDD desnoods voor alles wat je wilt bewaren?

Toch gek dat je daar een naam als prullenbak voor wilt gebruiken?
 
Het gaat niet om de prullenbak! Dat is dan verkeerd begrepen en/of ik heb een fout beeld geschetst. Het gaat erom dat de map de volgende eigenschappen bevat.

1. bestanden worden niet gewist, immers het zijn 'reservebestanden'
Dat doe ik ook niet. Niet automatisch, handmatig of met software.

2. onder details wordt de oorspronkelijke locatie aangegeven
die laatste is dan essentieel

Ik kwam dezelfde vraag tegen op internet van een fotograaf die zei dat hij foto's vaak verplaatste maar dan wel de oorspronkelijke locatie wilde weten. Microsoft adviseur zei toen feedback met deze vraag bij MS in te dienen. Verder stond er niets.

Back-ups heb ik genoeg en maak ik zeer regelmatig maar alles loopt dan wel vol (opslagruimte).
Daar gaat het ook niet om.

Je kan toch een map aanmaken met de naam prullenbak
Dat is het punt niet. Ik kan mappen aanmaken wat ik wil en dat doe ik ook maar dat zijn er dan honderden omdat ik de locatie wil behouden, wil weten. Van die honderden mappen wil ik vanaf. Bij een bestand wordt de oorspronkelijke locatie niet aangegeven en in de prullenbak wel! Dus de naam gaat het niet om, maar het gaat om het feit dat de prullenbak de oorspronkelijke locatie laat zien!

Achteraf zou je de vraag dan zo kunnen formuleren:
Hoe laat ik in een willekeurige aangemaakte map de oorspronkelijke locatie van een bestand zien.

Prullenbak heb ik nooit van gehoord!;)
 
Laatst bewerkt:
Die optie bestaat niet standaard, behalve voor wat je over de Prullenbak schreef.
Zie MS: https://answers.microsoft.com/en-us...-came-in/9c53a03f-8662-4aa9-a2ec-d456565c2949
Je zou ook heel regelmatig een Excel macro kunnen laten draaien die namen en de locaties van alle bestanden die vallen onder de startmap waar je Excel haar werk laat doen, laten inventariseren en dat in een Excel bestand laten wegschrijven.
Met 52 tabs in Excel heb je dan van elk jaar een overzicht van waar je bestanden elke week stonden. Welke er dan weg, verplaatst of nieuw zijn, daar zul je Excel dan moeten op laten zoeken. Meerdere jaren in een Excel bestand kan ook.
Zo'n mappen inhoud bestand zijn er meerdere van op het forum voorbij gekomen, heb er zelf meen ik ooit ook ween gepost.

Daarmee heb je nog geen backups... zeker als de backup schijven vol lopen schuilt daar een potentieel bestandsverlies risico in.... want veel mensen gaan dan minder back-uppen of gooien eerdere versies sneller weg dan ze gehoopt hadden.
 
Laatst bewerkt:
Dat zal het artikel zijn wat ik gelezen heb. Uit 2018 en kun je zien dat MS n.m.m. niets met feedback doet.
Er is een ellenlange lijst van details in een map waarvan je je kunt afvragen wat heb ik er aan, maar juist een detail wat MS zelf gebruikt in de prullenbak (oorspronkelijke locatie) staat er niet bij. Ik heb al een prullenbak gemaakt op USB-sticks maar die vallen onder het beheer van de normale prullenbakken. Die zijn niet afzonderlijk te beheren. Want anders had ik daar de bestanden ingegooid (slepen), immers daar hoeft niemand bij te komen.
 
Laatst bewerkt:
De Prullenbak zo "oneigenlijk" gebruiken, blijft een groot risico, in een split second vond ik dat het kan gebeuren...
https://answers.microsoft.com/en-us...-emptied/d28210ee-535a-419e-8a4e-e5049f604500
[FONT=&amp]My Windows 10 recycle bin gets emptied periodically (not daily, just in hours) without my telling it to empty.[/FONT][FONT=&amp]This happens since I went to Windows 10 (never on windows 7 unless I powered down or manually requested empty the recycle bin). Is there an option that causes this? Or is it part of Windows 10. Not good, since, sometimes one empties it and then realizes a file in there needs to be restored.[/FONT][FONT=&amp]Help!![/FONT]
De vet gedrukte regel is de help kreet van een spijtoptant die zich realiseert dat ie altijd tijden eigenlijk een bestand moet redden maar dat dus blijkbaar niet gedaan heeft en blijkbaar al helemaal geen backups heeft anders begrijp ik deze noodkreet al helemaal niet meer....
Gaan we hier ook die kant op afglijden.... "vertrouwen" op de Prullenbak? Moet imho niet gekker worden om dat te willen. :eek:
Ik ga weer echt iets veel nuttigers doen....:D
 
Ik dacht duidelijk genoeg te zijn geweest. 'Prullenbak' is niet aan de orde. Ik moet het ergens mee vergelijken! Het is het principe van de prullenbak wat ik wil en niets anders.

Een ordinaire map is goed als ik de oorspronkelijke locatie maar kan zien.
 
Middels de weblink genoemd in #9 is het van MS bekend dat zoiets niet bestaat voor normale folders, heb dus vandaar voor het gemak de term Prullenbak"" weer gebruikt. De functionaliteit die je daarvan wilt hebben was dus inmiddels echt wel bekend.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd dat MS zelf wel > Oorspronkelijke locatie als detail daar gebruikt en niet mogelijk maak in een normale map.
Het is bij MS bekend en feedback verzonden maar zoals gebruikelijk doet MS er niets mee.
 
Wie weet hoeveel van zulke tips er gedaan worden, die in het Operating System weer uitgebreid test moeten worden. Versioning icm goed backuppen lijkt me nog steeds een betere weg om te gaan.
Heb je per ongeluk een bestand net in een andere map gesleept en je hebt geen idee meer waar deze is gebleven, dan zijn er minimaal 2 opties om dit snel ongedaan te maken
  • Gebruik de toetsen combi Ctrl+Z en maak de verplaatsing direct ongedaan
  • Als het zo recent is dan weet je vast nog een deel van de bestandsnaam, dus start een zoekactie met dat deel van de bestandsnaam
In het programma waar kort daarvoor je met dat bestand bezig geweest bent kun je bij veel programma's wel zien (bij "recent") waar het bestand vandaan kwam.

De rest heb ik al aangegeven.
 
Laatst bewerkt:
Beste route99,
Ik waardeer het zeer dat je mij helpt. Echter in dit geval begrijp je het toch niet helemaal. Ik heb tientallen back-ups maar back-ups verlopen na een bepaalde tijd dan is veel gewijzigd en verwijderd. Maar goed zelfs dat maakt niet uit want het gaat om deze map

_KOPIEËN, RESERVE-, TEST-, OUDE- en VERVALLEN BESTANDEN


Dit is dus een map! Je kunt aan de naamgeving zien om welke bestanden het gaat. Het zijn 'werk' bestanden die ik wil bewaren. De originele naam blijft behouden met een toevoeging/label. Maar je kunt onder details de oorspronkelijke locatie niet zien. Waar stond het bestand! Dat weet ik nu/in dit geval wel omdat ik deze map in de betreffende map (waar het bestand stond) zelf zet/aanmaak. Maar dan moet je _KOPIEËN, RESERVE-, TEST-, OUDE- en VERVALLEN BESTANDEN in al die/veel mappen aanmaken. Heb je een map die de oorspronkelijke locatie wel aangeeft dan heb je maar één map!

Ik neem aan dat je het nu wel 100% begrijpt en back-ups e.d. is in dit geval niet aan de orde. Immers het origineel blijft altijd staan en staat ook in de back-up maar het gaat om de vervallen, kopieën, gewijzigde, experimentele, test, oude e.d. bestanden te bewaren en te kunnen inzien.
 
Laatst bewerkt:
Dus je hoeft maar 1 map heel vaak te backuppen en je probleem is ook weg....
Andere optie: ik gebruik Workupload gratis, bewaartijd en wachtwoord zijn mogelijk om in te stellen. Je sleept zo'n map (max 2GB zo'n map dan) zo op de upload ruimte en klaar.
Tis geen complet alternatief voor back-uppen maar wel handig.

Helaas wat jij wilt bestaat alleen in de "Prullenbak" vorm, maar die vorm wil je als normale map en dat kan dus nog steeds niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan