Extra S-ATA harde schijf toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

blazzter

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2006
Goedenavond allemaal,

Bij een oude computer (Acer Veriton 3700g) wil ik een extra SATA harde schijf installeren.
De juiste bedrading is aanwezig (SATA kabel en voeding kabel) en de harde schijf is van hetzelfde type als de al aanwezige schijf.
Nu heb ik de harde schijf aangesloten op het moederbord (D915GMO), maar bij het aanzetten van de pc wordt de extra harde schijf niet herkend.
Daarna heb ik een ander SATA connector geprobeerd (er zitten er 4, eerst had ik hem voor de 'originele' SATA schijf geplaatst, deze keer ernaast) en bij het opstarten werd toen geen enkele schijf meer herkend (dus ook de 'originele' niet). Daarna heb ik de laatste overgebleven SATA connector geprobeerd, maar bij opstarten werd de originele wel weer herkend, maar de nieuwe niet.

Op de computer staat Windows XP Professional geïnstalleerd.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Druk alle sata-kabeltjes (data zowel als stroom) eens goed aan, zowel aan de schijf kant als op het moederbord.

Vraag: worden de harde schijven wel in de bios herkend?
Vraag: is die 2e HD wel geformateerd?

Kabels aangedrukt, de harde schijf gaat wel draaien zodra de pc wordt aangezet.
De eerste harde schijf wordt in 3 gevallen herkend (behalve in het geval zoals boven beschreven), de extra harde schijf geen enkele keer.

De schijf is niet geformatteerd, kan dit een probleem zijn als de schijf niet wordt herkend?

Kijk ook na of in de BIOS wel alle SATA (schijf-)poorten zijn geactiveerd/ingeschakeld.

Tijs.

Heb het programma geïnstalleerd, maar ook dit programma ziet de HD niet.

Verder is het (volgens mij) niet mogelijk in de BIOS de SATA poorten te activeren.

Dit mobo support denk ik SATA-1.
Weet u zeker dat de SATA-HD die u wilt toevoegen ook van het Type SATA-1 is?

Ja dat weet ik zeker. Dit omdat het exact dezelfde HD is die al in de computer aanwezig is. Daarbij komt de HD uit een werkende precies dezelfde computer.

Wat ik nog kan bedenken is om de betreffende SATA HD, incl. de gebruikte kabel, in een andere computer te stoppen om te zien of ie het daar wel doet. Ziet de PC hem daar ook niet, dan is er iets mis met de HD zelf of de kabel. Werkt ie dan op de andere PC wel gewoon, dan is er iets mis met het mobo.

Bedankt voor uw antwoord. Hoop alleen dat er nog andere mogelijkheden zijn die ik kan proberen. Want heb geen andere computer met deze aansluiting tot mijn beschikking.

Probleem is inmiddels opgelost.

Oplossing:
De 'nieuwe' schijf alleen installeren (dus de originele eruit) op de 2e SATA master positie. Dan deze laten draaien, deze startte gewoon op.
Daarna met een opstartdiskette de NTFS schijf verwijderen, partitioneren en formatteren respectievelijk. Hierna de originele schijf weer op zijn originele SATA positie aangesloten en de nieuwe, nu lege, schijf laten zitten. Dit bleek de oplossing te zijn.

Bedankt voor de hulp.

Daarna met een opstartdiskette de NTFS schijf verwijderen, partitioneren en formatteren respectievelijk.
Schijf partitioneren en dan formatteren?

@Lowa: de vraag is al als opgelost aangegeven. Je posting is dus overbodig en zorgt wellicht alleen maar voor verwarring.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan