extra schijf inbouwen en dan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henkdrum

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2002
Berichten
389
Ik heb een extra harde schijf geplaatst in mijn computer nu moet ik die geloof ik eerst partitioneren ( heet dat zo ?) hoe moet dat?
2e vraag ik wil dan Windows XP hier op zetten, mijn C schijf is windows 98 SE.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit moet.
Verder wil ik als mijn computer opstart de keuze tussen opstarten 2e schijf XP en 1e schijf 98 SE.
 
Opstarten met de XP cd, je kan in de installatieprocedure aangeven dat je XP op je nieuwe schijf wilt hebben en deze wordt dan gelijk geformatteerd. Een bootmenu krijg je er ook automatisch bij.
 
Ik wil de 2e harde schijf dan ook in 2 partities hakken,
Hoe kan dat het snelst?
 
Kies een grootte voor de eerste partitie op de nieuwe schijf in de installatieprocedure van XP, voeg nadat je in XP bent opgestart de tweede partitie toe met de Schijfbeheer Management Console (rechtsklik Mijn Computer>Beheren). Zo heb je geen aparte programma's nodig om dit te bereiken.

[note]Ik spreek nu wel vanuit de ervaring met het installeren van XP Pro, in hoeverre dit met de Home versie kan, weet ik niet.[/note]

Backup altijd belangrijke gegevens voor je begint. Het kan wat onwennig overkomen als je nieuw bent met dit soort zaken en een foutje zit in een klein hoekje.
 
Duidelijker kon het niet uitgelegd worden, Mijn dan is groot.
Ik laat deze vraag even open en laat zo snel mogelijk weten hoe dit afloopt.
 
Geplaatst door caveman
[note]Ik spreek nu wel vanuit de ervaring met het installeren van XP Pro, in hoeverre dit met de Home versie kan, weet ik niet.[/note]
Gaat met WinXP Home volgens mij hetzelfde.:thumb:
 
Ik heb trouwens Win XP Pro dus dat moet werken.
Mijn computer herkend de Harde schijf niet.
Zie hem niet in mijn computer staan.
Nieuwe hardware vinden heeft ook niets opgeleverd.
Waarschijnelijk niet goed aangesloten.
Help.

Ik ga in Flash wel even tekenen hoe het nu aangesloten is, wordt vervolgd
 
Heb je je Bios verteld dat er een tweede hd is, zitten de jumpers goed?
 
Ja maar Hoe.
Ik had een aansluiting van CD via nieuwe schijf naar Moederbord en natuurlijk stekkertje voor stroom maar
Toen bij het opstarten ging ie heel raar doen
 
Ok,

Zit de kabel goed (korste stuk tussen de stekkers op de IDE zijn de aansluitingen voor de CDrom en HD in jouw geval)?

Zitten de jumpers goed en in overeenstemming met je BIOS instellingen?

Worden de apparaten gedetecteerd in het opstartscherm van je BIOS?

Is je voeding sterk genoeg voor al die apparaten? (minstens 250 watt is nodig)

Jumpersettings staan op elk apparaat aangegeven, op elke IDE 1 master en 1 slave.

[note]op sommige hd's staat de tekening van de jumpers in spiegelbeeld[/note]
 
Hallo Henkdrum.

Ik zal eerst eens uitleggen hoe het een en ander in zijn werk gaat met ide.

Op de meeste moederborden zitten 2 ide conectors, met elk 40 pennen. De eerste poort (het beste te gebruiken voor hardeschijven) is de Primery ide poort. De tweede poort wordt de scondery ide poort genoemt.

Verder zit er op het moederbord nog een poort voor floppy drive, deze heet de fdd poort, met 34 pennen.

Zoals je gezien hebt zitten er aan de ide bandkabel 3 conectors. Een (meestal een blauwe) steek je in het moederbord, aan de twee andere sluit je de drives aan.
Zorg er voor dat je voor de harde schijven een 80 aderige bandkabel gebruikt, dit om de maximale snelheid uit de harddisks te halen.

Nu is het bij ide drives zo dat er twee op een kabel aangeloten kunnen worden, omdat er een op master en de andere op slave ingesteld kan worden. Dit doe je doormiddel van jumpers.

Dus in in jouw geval zou ik de hd met 98 op master laten staan, de nieuwe hd op slave zetten. Deze aansluiten op de primery ide poort.
De cdrw master zetten, en de cdrom slave. en deze aansluiten op de secondery ide poort.

Hou er ook rekening mee, dat de met een kleurtje gemerkte draad aangesloten wordt op pen 1, wat meestal betekend dat deze aan de kant van de voedingsstekker van de drive zit.

Dan alle drives voorzien van voeding.

En tenslotte in de bios primery master/slave, en secondery master/slave op auto zetten.

Bij cdrom en cdrw drives zijn de jumpers meestal aangegeven met MA=master en SL=slave. Voor de instellingen van de nieuwe hd moet je even in het bijgeleverde boekje kijken voor de juiste jumper settings.

Groetjes en veel sucses Erik Rothuis
 
Dit wordt mij te ingewikkeld.
Ik ga wel denk ik maar even naar computer zaak.
Bedankt voor je hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan