extra tabel toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansInge

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2007
hallo,

ik ben een beginneling met access en wilde iets maken voor bij mij op school, qua artikelbeheer en ik heb nu wel het e.e.a. in elkaar geknutselt, maar ik loop even vast op het volgende: ik zou graag bij elk artikel willen zetten wanneer besteld en wanneer gelevert en evt backorder. zodat je een soort bestel gescheidenis krijgt. wij hebben besloten om niet de voorraad bij te houden want elke leraar en leraares die pakken wat ze nodig hebben en vergeten dit op te schrijven.

wie kan mij een aanzetje geven

hansBekijk bijlage Nieuwe gecomprimeerde (g.zip

Je hebt, als je bestellingen wilt vastleggen, in ieder geval nog één extra tabel nodig, en liefst twee: een tabel Bestellingen (met koppelveld naar Leverancier) en een tabel BestelRegels, met koppelvelden naar Bestelling en Artikel. Dus voor een bestelling van 4 artikelen maak je één record in Bestellingen, en 4 in BestelRegels (voor elk artikel één).

Ga straks proberen om die 2 extra tabbelen te maken en te zorgen dat ze werken.

Hans

Een paar foutjes:
1. Geen Referentiële Integriteit tussen de verschillende tabellen; dat is noodzakelijk willen de koppelingen znvol zijn
2. Teveel koppelingen; tussen Bestellingen en Bestelregels is een koppeling, en tussen Bestelregels en Artikelen is een koppeling. In Bestellingen neem je geen artikelen op

Dus tussen de tabellen die je nu hebt, maak je één koppeling. En daarbij zet je <Referentiële Integriteit afdwingen> aan.

Laatst bewerkt:
mij access kennis laat mij nu in de steek, ik heb wel relatie weg kunnen halen, maar dan loop ik vast. wie kan mij nu weer op weg helpen ;)

ik baal als een stekker dat ik het niet zelf kan :evil:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het bouwen van de tabelstructuur behoort tot de basiskennis van Access. Deze kennis zul je je echt zelf eigen moeten maken. Het kan niet zo zijn dat je iemand anders vraagt, voor jou de tabelstructuur op te bouwen. Zelf leren is altijd nog het beste. Wellicht kan de cursus, die Octafish op dit moment aan het maken is je daarbij helpen. Deze cursus kan je hier op het forum vinden bij de sectie handleidingen.

Een ander alternatifief is de gratis cursussen op onderstaande link. Daar vind je cursussen van diverse Office applicaties in diverse versies en nog veel meer. Ook goed te gebruiken als naslagwerk.

http://www.gratiscursus.be/

Laatst bewerkt:
daar heb je wel gelijk in en ik heb daar al veel van geleerd maar loop nu ff vast

Hoofdstuk 17, 18 en 19 in de link die ik gaf en dan de cursus Access 2010.

ik heb ook al veel dingen geleerd van die cursus, want ik kan al verbindingen leggen tussen leveranciers en artikelen maar bovenstaande probleem zie ik ff niet. soms loop je ff vast, en op dat punt zit ik nu ff, want ik leer me alles zelf aan.

hans

Je relaties zijn in je laatste voorbeeld nog steeds niet in orde; om te beginnen: je hebt er maar één gemaakt, en daarbij niet <Referentiële integriteit afdwingen> aangevinkt. En dat moet je toch echt doen.
Verder dus de overige relaties nog leggen. Ook zou ik (niet verplicht, maar wel duidelijker) de sleutelvelden beter aanduiden. Dus ArtikelID i.p.v. Artikel in Bestelregels.
Laatste punt (en dat leg ik ook uitgebreid uit in de cursus): gebruik geen keuzelijsten in koppeltabellen. In Bestelregels doe je dat wel voor Artikel bijvoorbeeld. Maar in een tabel moet je altijd kunnen zien (vind ik tenminste) welke waarden er in zijn opgeslagen; met keuzelijsten zie je die niet. En later kun je daarmee in problemen komen. Gebruik keuzelijsten alleen voor Lijsten, zoals Aanhef (voor waarden Heer en Mevrouw hoef je geen tabel te maken) etc. In bijgaand bestand heb ik het voor je aangepast, zodat je hopelijk kunt zien hoe het m.i. zou moeten.

Terug naar de oorspronkelijke vraag: eigenlijk snap ik die niet helemaal;
ik zou graag bij elk artikel willen zetten wanneer besteld en wanneer gelevert en evt backorder. zodat je een soort bestel gescheidenis krijgt. Bekijk bijlage 147469
ALs je bestellingen gaat maken, kun je in het subformulier Bestelregels vastleggen welke artikelen, welke aantallen en welke prijs ervoor wordt berekend. De besteldatum leg je vast op Bestellingen niveau, dus in het hoofdformulier. Als een artikel wordt geleverd, leg je dat vast in Bestelregels; een artikel kan tenslotte niet gelijk leverbaar zijn. Besteldatum is dus een eigenschap van de Bestelling en leverdatum is een eigenschap die bij het besteld artikel hoort.

Bijlagen

ben aan het bestuderen wat ik had moeten doen, aan de hand van jou tips aan het kijken als ik het ook snap, en met mij ouder versie ga ik dan punten veranderen en loop ik vast kijk ik weer naar jouw voorbeeld en ga ik vergelijken wat ik fout doe.

reuze bedankt je me weer op weg heb geholpen, nu weer verder studeren en praktisch dingen gewoon doen.

wil hem nog uitbouwen met schakelscherm en rapporten. maar leren is vallen en opstaan

nogmaals bedankt

Hans

hoi hoi,

als ik hem open krijg ik fout melding parameters, en weet niet als dit aan mij lig

Hans

Terug naar de oorspronkelijke vraag: eigenlijk snap ik die niet helemaal;.

ik wil gewoon graag weten hoeveel dozen kleurpotloden we per jaar gebruiken, of hoeveel aa baterijen. zodat we beter kunnen calculeren.

maar opdit moment loopt het ff niet ziehierboven

hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan