EZ drive

Status
Niet open voor verdere reacties.

De Lexe

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Berichten
27
Beste forumgangers,

voor mij is het hier nog wat nieuw...

Is iemand van jullie vertrouwd met EZ drive???

Ik wil een dual boot maken met XP pro en een FAT 32 partitie waarop GHOST staat.

Ik zou dit willen doen met bootmanager 8.0 (in het verleden nooit problemen mee gehad)

Als ik nu echter de in de BMCFG file de bootopties wil instellen krijg ik de melding dat EZ drive reeds actief is en dat eerst moet laden vooraleer BM te laden.

Ik heb dan op het net naar EZ.EXE gezocht en de installatie geprobeerd, daar liep ook 1 en ander mis...
Nu krijg ik steeds de melding dat ik op CTRL moet drukken en opstarten van floppy (welke??) als ik diet niet doe blijft hij die melding geven.

Kan ik op 1 of andere manier die EZ drive kwijtgeraken zodat ikop een behoorlijke manier kan booten?
Een uninstall of zo, zo ja waar te vinden en hoe te installeren?

Dank alvast,

Lexe
 
Als onderstaande klopt (komt uit mijn geheugen en van lang geleden, dus kan onjuist zijn):
EZ drive laadt als eerste (vanuit de master boot record) vóórdat de controle wordt overgegeven aan de bootsector van de partitie waar het besturingssysteem op staat.
In principe kun je EZ drive kwijt door de masterbootrecord opnieuw te laten schrijven, bijv. via het XP Herstelconsole commando: fixmbr en fixboot

Nu wordt het interessant (=ook een test of bovenstaande zou moeten kloppen):
Wat gebeurt er als de opstart hardeschijf aan een andere recente pc wordt gehangen als slave-drive? Is de data dan nog te benaderen op die harde schijf, dan zou je in principe EZ drive kunnen lozen met fixmbr en fixboot.

MAAR: De reden waarom EZ drive op die harde schijf staat is óók van belang. De reden waarom programma's als EZ drive op pc's worden gebruikt is beperkingen in de BIOS op die pc's, die namelijk (van huis uit) geen partities aankunnen van groter dan 32 GB.
Je zou dus wellicht EZ Drive wel kunnen lozen, maar daarmee op verouderde pc's (jouw pc?) toegang tot de partities/data kunnen verliezen!

Kortom: Hier mag je niet over 1 nacht ijs gaan...

Tijs.
 
Beste Tijs,

Alvast dank voor de info.

Ik geef je nog wat verdere toelichting.

PC van 2004 (nog niet oeroud) De herstelling van mbr probeerde ik ervoor al met het commando fdisk/mbr vanuit dos, hier krijg ik dan de melding "Virus: bootsector write continue Y/N" bij het Y drukken krijg ik daarna hetzelfde probleem.

Het aansluiten van de schijf op een andere PC is geen optie want ik heb er maar 1, mss via usb op de laptop??
Over dataverlies maak ik me ook geen zorgen, schijf toch geformatteerd.

Lexe
 
Waarschijnlijk staat in de BIOS de 'virusprotectie' aan, die (master-)bootrecords beschermt tegen overschrijven/veranderen, vandaar die virus-waarschuwing? Eerste wat je moet gaan doen is dat uitzetten in de BIOS.

Daarna heb je (m.i.) meerdere opties, zoals:
Low-level format van de betroffen harddisk en daarna partitioneren. Je kunt programma's zoals Killdisk daarvoor gebruiken.
Jouw eigen procedure.
Fixmbr vanaf de Herstelconsole van XP
etc.

Als alle partities/data op alle ingebouwde harde schijven weg mag kun je het zo doen. Ander zul je toch eerst je data veilig moeten stellen.

Aansluiten van een SATA of IDE harde schijf via USB (op een andere computer/laptop) kan (o.a.) met een speciale cradle of een SATA/IDE-naar-USB apparaat zoals deze of deze of deze

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Opgelost

Beste,

Een nachtje werk....

Ik heb dat ellendige EZ drive dan toch via internet gevonden.

Ik heb de installatie volledig afgerond, de floppy waar ze naar vragen bleek een bootfloppy te zijn die je zelf moet aanmaken.

Vervolgens het programma geuninstalled.

Bootmagic draait nu zoals gewenst,

Toch welbedankt voor j(e)ullie hulp.

De Lexe
 
Blij dat je inderdaad de extra moeite hebt genomen om je probleem serieus aan te pakken en fijn dat je resultaat hebt geboekt! :)

Nu je vraag is opgelost, graag nog even klikken op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan