Eztra info/specs bij offerteregel

Status
Niet open voor verdere reacties.

VBAJAAP

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2013
Beste Lezers,

Ik ben bezig met het maken van een offerte gebaseerd op twee tabellen. Allereerst een tabel voor het hoofdformulier: Klant,Datum,Offertenummer en daarnaast een subformulier met daarin de offerteregels. Dit subformulier wordt gevuld obv een tabel artikelen. Nu is het zo dat de meeste zaken aan die ene offerteregel voldoende hebben om adequaat te worden beschreven.
Nu is het echter ook zo dat een artikel een desktop/laptop configuratie kan zijn. In dat geval wil ik de specificaties (vanuit een andere tabel) Onder de offerteregel hebben.
Een soort voorwaardelijke weergave is dus gewenst. Is het een artikel een laptop/desktop, dan graag de specificaties en anders meteen de volgende offerteregel.

Ik heb inmiddels een ontwerp dat bij enkel een laptop/desktopconfiguratie een correcte offerte laat zien. Wanneer er ook nog andere offerteregels zijn, dan wordt bij elk van de offerteregels een overzicht van de specs gegeven (Die uiteraard leeg zijn, aangezien ik bij andere artikelen dan laptops/desktops geen aanvullende specs in een tabel heb ingevoerd). Het subformulier is een doorlopend formulier en ik begrijp dan ook dat deze verkeerde weergave plaats vindt.

Concreet is eigenlijk mijn vraag: Wat is een 'best practice' om bij een offerte voor bepaalde artikelen extra info te tonen en hoe krijg je in dat geval een correcte weergave wanneer er regels zonder extra info zijn. (Dus geen lege vlakken).

Groet,

Jaap

Ik zou zeggen: doe er een voorbeeldje bij, want ik snap niet echt wat je bedoelt. In een rapport is het heel simpel. Maar ik snap al niet waarom je dat in een formulier zou willen regelen.

Ik heb een voorbeeldje gemaakt. (fruithandelvoorbeeld). Door het formulier frmOfferteMetOfferteRegels te openen kan een offerte worden geselecteerd. Door het rapport repOfferte vervolgens te openen wordt de offerte getoond. Sommige artikelen hebben wat extra specs die getoond moeten worden onder de desbetreffende offerteregel. Wanneer er GEEN specs zijn voor het desbetreffende artikel moet het subrapport niet zichtbaar zijn en de ruimte die het inneemt worden 'vrijgegeven', zodat de volgende offerteregel netjes aansluit.

Ik heb ook nog een rapportje 'sluithetregeltje aan' gemaakt gebaseerd op een Tabel met Waardes. Hierin bevinden zich een aantal records waar het tekstvak txtWaardes geen data bevat. Ik heb mbv een klein stukje VBA voor elkaar kunnen krijgen dat bij laden van het rapport gecheckt wordt of dit tekstvak een waarde bevat en wanneer dit niet het geval is de eigenschap visible False wordt. Door voor het tekstvak de eigenschap 'te verkleinen' op ja te zetten krijg ik het gewenste effect: Het regeltje sluit netjes aan.

Hoe krijg ik dit voor het complete subrapport voor elkaar!?

Bekijk bijlage FruithandelVoorbeeld.zip

Ik heb mbv een klein stukje VBA voor elkaar kunnen krijgen dat bij laden van het rapport gecheckt wordt of dit tekstvak een waarde bevat en wanneer dit niet het geval is de eigenschap visible False wordt. Door voor het tekstvak de eigenschap 'te verkleinen' op ja te zetten krijg ik het gewenste effect: Het regeltje sluit netjes aan.
Het leuke is: je hebt daar dus helemaal geen VBA voor nodig; de eigenschap <Verkleinen> = <Ja> is al meer dan genoeg. Daar is hij ook voor; een object verbergen doet helemaal niets met de ruimte die het verborgen object inneemt.

Het heeft even geduurd, maar er moest nogal wat werk gedaan worden om je voorbeeldje netjes te maken. Maar dat is gelukt, en je zult zien dat het een stuk simpeler kan dan je zelf had bedacht. Zo had jij 2 geneste subformulieren nodig, dus in totaal 3 formulieren, terwijl het, zoals mijn voorbeeld aantoont, ook makkelijk in één formulier kan. Leermomentje, zullen we maar zeggen :).

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan